RECENZE: Zhoubné zlo

RECENZE: Zhoubné zlo
Zdroj: Continental Film
FILMY A SERIÁLY FILMY 2021 NOVÉ FILMY

Nejnovější horor režiséra filmů jako Saw: Hra o přežití, V zajetí démonů či Insidious dopadl katastrofálně.

Jak udělat z hororu totální komedii až parodii? Čtyřiačtyřicetiletý režisér James Wan (Rychle a zběsile 7, Aquaman) ti to bez problémů ukáže.

Jeho nejnovější horor Zhoubné zlo, na který se budeš moci od 9. září podívat v českých kinech, je jako špatný vtip. Nevíš, zda se mu máš smát nebo spíše plakat, ale zaručeně se budeš cítit trapně.

Hlavní postava Madison (Annabelle Wallis) je těhotná a žije s přítelem v obrovském domě, který vypadá jako prototyp Drákulova bydliště. Člověk při smyslech by tam tedy nešel bydlet, ani kdyby mu za to platili. Ukáže se, že přítel Madison je „předělaný“" násilník a bývalý alkoholik. Naštěstí ho divák musí tolerovat jen krátký čas, protože dlouho nepřežije. Po tajemném incidentu v domě totiž zemře.

Blikající světýlka, tajemné zvuky a ta nejotravnější hudba

Madison během něho zároveň přijde o dítě, ale rozhodne se do zmíněného domu vrátit a bydlet tam sama. A to bychom nesledovali horor ve Wanově režii, kdyby v něm najednou nezačala každou chvíli blikat nějaké světýlka, nebylo slyšet záhadné zvuky a nehrála k tomu typická, maximálně otravná a rádoby strašidelná hudba, složená z otřepaných disharmonických tónů houslí.

Vtelenie zla
Zdroj: Continental Film

Ukazuje se také, že má Madison jedinečnou schopnost — umí se v noci přenést na jiná místa, kde je svědkem brutálních vražd. Těm, kteří už mají pár hororů za sebou, může tato schopnost jemně připomenout klasiku z pera mistra hrůzy Stephena Kinga, kterou do filmové podoby celkem slušně přetransformoval zkušený David Cronenberg. Ano, řeč je o Mrtvé zóně z roku 1983.

Největší přehled chystaných filmů, které zboří internet. Kdy dorazí nový Pán prstenů? Největší přehled chystaných filmů, které zboří internet. Kdy dorazí nový Pán prstenů? 12. března 2024 8:00

Bohužel, tento jemný Wanův odkaz na kultovní dílo se rychle vytrácí a nahrazuje ho ohňostroj toho nejvíce do očí bijícího hororového klišé bez jediné špetky ozvláštnění. Vše je tak prvoplánově natočené, zahrané a dramaturgicky vystavěné — včetně samotného závěrečného rozuzlení — až nad tím zůstává jen rozum stát.

Tupé postavy a ani náznak strachu

Wan skutečně do puntíku vytahuje spolu se svou scenáristickou kolegyní Ingrid Bisu všechny možné konvenční žánrové šablony. A ono by to v zásadě až tak nevadilo, kdyby si tito dva dali alespoň trochu záležet na uvěřitelnosti příběhu a minimálně se snažili vdechnout postavám trochu života a smyslu.

Vtelenie zla
Zdroj: Continental Film

Ty se totiž chovají tak neskutečně tupě a nelogicky, až to vypadá, že jsou jen loutky, které ovládá na herní konzoli rozjařené pětileté dítě. Duo hlavních vyšetřovatelů připomíná Pata a Mata. Jejich hlášky jsou tak strašné, že divák nedokáže pochopit, jak toto celé může vlastně tvůrce jako Wan, který v minulosti natočil špičkové záležitosti jako Saw nebo V zajetí démonů, myslet vážně.

Celkově jsou dialogy jakoby psané na koleni a jsou až nebezpečně příbuzné těm, jaké běžně vidíme v déčkových katastrofálních produkcích. Nemluvě o motivech postav či zbytečných dějových liniích. Některé působí buď strašně nepotřebně nebo vysloveně komicky a to, co filmu chybí nejvíce, je to nejpodstatnější, co mohlo všechno pořádně okořenit a při čem bychom mohli na všechna uvedená negativa alespoň na chvíli zapomenout — strach.

Zbytečný film, ve kterém nic nefunguje

Zhoubné zlo už od prvních sekund vyznívá rozpačitě, ale postupem času se to jen a jen zhoršuje. Wanovu novinku mírně zachraňují před totálním propadákem skutečně působivé jednozáběrovky Michaela Burgesse (zatím jde bezpochyby o jeho nejlepší práci s kamerou), zejména ve finále, povedly se i speciální efekty. Vše ostatní vůbec nefunguje. Ještě i osvětlení každé scény ve stylu filmu noir vypadá nesmírně směšně a hlavně nepochopitelně.

Pět filmů, které letos musíš vidět na Jednom světě. Vybrali jsme nejlepší dokumenty Pět filmů, které letos musíš vidět na Jednom světě. Vybrali jsme nejlepší dokumenty 11. března 2024 12:04

Dokonce i herecké výkony jsou jedním velkým utrpením — obzvláště to mají na svědomí Michole Briana White a Maddie Hasson. Avšak ani Annabelle Wallis, ačkoli nanejvýš sympatická, bohužel stále nemá na to, aby utáhla celý film jako hlavní hrdinka. Není vůbec přesvědčivá a mnohem více jí to sedí ve vedlejších rolích (jako například v Ganzích z Birminghamu nebo v akčním sci–fi Boss Level).

Vtelenie zla
Zdroj: Continental Film

Zhoubné zlo je absolutně zbytečný film, který nemá co nabídnout, čím překvapit a už vůbec nemá čím obohatit současnou kinematografii. Zbývá jen doufat, že se James Wan znovu „dá dohromady“ a v nejbližším pokračování Aquamana ukáže, že stále umí točit i dobré filmy. Jeho hororové novince ale dáváme tři body z deseti.

Pokud jsi film viděl, nezapomeň ho ohodnotit v naší databázi.
0/10