6. září 2021 18:30
Čas čtení 3:45

RECENZE: První polovina 5. série Money Heist

Španělský seriálový hit končí, ale konec nezačíná vůbec dobře.

Money Heist, nebo také La Casa de Papel, oficiálně končí 5. sérií. Herci a tvůrci se sice vyjádřili, že se v budoucnu k těmto postavám možná vrátí, ale základní příběh se v této sérii ukončí. Kvůli koronaviru se její natočení a dokončení zřejmě zkomplikovalo, a tak jsme z poslední série viděli pouze prvních 5 epizod. Druhá polovina s posledními 5 částmi dorazí 3. prosince.

Bohužel, zatím jsme z ní silně zklamáni. Po skvělé 4. sérii se vracíme ke kvalitě 3., tak trochu zbytečné série. Money Heist je tolik oblíbené hlavně díky sympatickým postavám a vztahům, které mezi sebou mají. Avšak v prvních 5 epizodách této série nebyl zdaleka dostatek času na to, aby se vztahy prohloubily. Do popředí se totiž dostala akce.

Přichází armáda, ale všichni jsou neprůstřelní

Vláda už má lupičů plné zuby, a tak povolala armádu. Namísto slibované armády se ale do banky infiltruje 8 speciálních vojáků, kteří stojí proti přesile lupičů s lepším arzenálem. Na ničem z toho ale nezáleží. Scénáristé 5. série se totiž znovu odvázali a téměř nic v ní nedává smysl. Postavy se chovají absolutně nelogicky a do hlavy ti nepůjde ani výsledek některých akčních scén.

Jako příklad může posloužit scéna, kdy lupiči obklíčí vojáky v situaci, ze které by ve skutečnosti vojáci neměli šanci uniknout, aniž by jich pár nezemřelo. Opak se však stane pravdou a ty dění na obrazovce sleduješ zároveň s kroucením hlavy a koulením očí. Na vojáky a lupiče směřují tisíce nábojů, ale cíl najde jen pár z nich. Prakticky jsou neprůstřelní až do momentu, kdy se jim něco musí stát kvůli příběhu.

Dá se to odpustit, pokud je to dávkováno pouze občas jako v minulých sériích, ale v těchto 5 částech se neustále po někom střílí, ale téměř nikdo nezemře a nezraní se. Je to přehnané natolik, až to dokáže pokazit zážitek. Samotná akce přitom není ničím výjimečná a v podstatě se opakuje to, čeho jsme byli svědky již v minulých sériích.

Money Heist

5. sérii tak silně chybí momenty, kdy si mezi sebou postavy déle povídaly, vytvářely mezi sebou pouta a postaraly se o emotivní i vtipné momenty. Podobně jako ve 4. sérii, i v této se podle očekávání musíme rozloučit s někým dalším, ale překvapilo nás, že je nám to úplně jedno. Buď z toho tvůrci nedokázali vydolovat emotivnější scény, nebo jsme již z nekonečného natahování nereálného příběhového postupu v Money Heist unaveni natolik, že nás to prostě netrápilo.

Arturo je příšerná postava, která z nějakého důvodu dostává více a více prostoru

Špetku kritiky bychom rádi směřovali i k Arturovi. Tato neuvěřitelně otravná postava komplikuje děj a vztahy postav i nadále. Je nepochopitelné, jak často mohou tvůrci vytáhnout divokou kartu jménem Arturito a zcela s ní zamíchat karty a vytvořit napětí. Artur měl být svázán a zamčen v nějaké místnosti v ten moment, kdy se dostal do banky. Lupiči mu ale místo toho dávají jednu možnost za druhou, jak je proti sobě poštvat nebo úplně zkazit plán.

Nejenže to jen znásobuje pocit, že nemohou logika a rozumné chování ve scénáři existovat, ale dává to navíc prostor postavě, která absolutně nikoho nezajímá. Místo toho, abychom věnovali čas Professorovi, Berlinovi nebo Bogotovi, musíme sledovat Artura a jeho nejnovější kreace. A jen tak mimochodem máme dojem, že má více dialogů a scén než Helsinki.

Money Heist

Na seriál se stále dobře dívá. Má vysoce kvalitní produkci a je cítit, že si na něm dávají herci a tvůrci záležet. Scénář se ale vůbec nepodařil, protože nehraje na silné stránky projektu — postavy, šokující zvraty a dějová překvapení. Jediný zajímavý plán spočíval v tom, jak dostat Marseille z helikoptéry, kterou sleduje polovina Španělska. A nakonec to skončilo velkým fiaskem, kdy si prostě sedl do auta pár metrů od helikoptéry a policisté ho nenašli. V té chvíli jsme si seriál zastavili a pokoušeli se vstřebat, co se právě událo.

Nejenže to nedávalo žádný smysl... měli jsme spíš pocit, že to tvůrci s vymýšlením tohoto útěku naprosto vzdali, protože nedokázali přijít na nic rozumného. Pár takových momentů najdeš ve více epizodách, což je škoda. Money Heist byl vždy přitažený za vlasy a nereálný, ale 5. série to už příliš přehání a ignoruje i vlastní „zákony a pravidla“, které seriál stanovil ve svém světě s fiktivní fyzikou a logikou.

5. série nás bavila, ale má velké nedostatky

Přesto nás první polovina 5. série bavila. Stále je to seriál, který dokážeš sledovat od rána do večera, ale tentokrát u něj budeš mnohem víc trpět a facepalmovat. Upřímně toho dost zachraňují flashbacky s Berlinem a jeho záhadným kamarádem. Bohužel, rozdělení seriálu na dvě poloviny vyústí v to, že flashbacky a příchod nové postavy nemají v současnosti žádný význam a působí to příliš odděleně od hlavního děje.

5. série Money Heist se nemůže chlubit akcí, která není ničím originální ani speciální. Nemůže se chlubit ani prací s postavami, jelikož více prostoru dostávají výbuchy a střílení než dialogy, a to až do bodu, kdy si uvědomíš, že mezi lupiči ani nestihlo dojít k nějakému konfliktu, který vždy jejich vztahy a dění na obrazovce okořenil.

Money Heist

Nakonec se prvních 5 epizod poslední série nemůže pochlubit ani žádnými velkými dějovými zvraty, překvapeními či skrytými tajemstvími Professora, který míval vždy nějaké eso v rukávu. Zatím působí spíše jako divák koncertu než dirigent souboru, což je role, která mu vůbec nesedí a tvůrci v takovém případě s touto postavou nedokážou udělat nic zajímavého.

Číselné hodnocení si necháme až na druhou recenzi, která vyjde po vydání zbývajících epizod, ale text v recenzi ti asi dostatečně napovídá, že s novými díly nejsme vůbec spokojeni. Jsme opravdu zvědaví, jak se tvůrcům podaří seriál ukončit, ale pokud se bude i druhá polovina 5. série ubírat takovým směrem, nakonec budeme rádi, že seriál končí.