Facebook, káva, povídání s kolegou, výběr dovolené, oběd. 6 rad, jak zlepšit svou koncentraci v práci
Pokud se nesoustředíme na práci, trvá nám déle a není dostatečně kvalitní.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
Facebook, káva, povídání s kolegou, výběr dovolené, oběd. 6 rad, jak zlepšit svou koncentraci v práci
Pokud se nesoustředíme na práci, trvá nám déle a není dostatečně kvalitní.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
Sedíš v práci ve stresu, zda stihneš dokončit vše, co máš. Uděláš si kávu, promluvíš si s kolegou. Přečteš si zprávu od kamaráda. Podíváš se na slevy v e-shopech. Uběhne hodina a zjistíš, že jsi dohromady nic neudělal. Vrátíš se tedy k práci. Po pěti minutách však z neznámých příčin skroluješ Instagram.
Odběhneš si pro vodu, kde potkáš jiného kolegu. Opět prohodíš pár slov. Už jsi v práci téměř dvě hodiny a stále ses nikam neposunul. Stres stoupá, nutíš se do práce. Podvědomě však tvá mysl vybírá donášku, odkud si objednáš oběd. Čas plyne a z práce neubývá. Pravidelně se ti stává, že po osmi hodinách pracovní doby odcházíš unavený, tvé povinnosti se však přesouvají na další den.
Za neefektivní prací často stojí problémy s koncentrací. O tom, jak se dá naše schopnost soustředění na práci zlepšit, jsme si povídali s PhDr. Annou Matúsovou ze společnosti Performia, která má více než 25letou praxi s pracovní etikou.
Umění koncentrace je o tom, že dokážeme směřovat svou pozornost na věci, které jsou důležité.
„Každý má v rámci pozornosti daný nějaký potenciál. Jsou lidé, kteří se dokáží od narození soustředit lépe, a pak jsou ti, kteří s tím mají problém. Rozdíly vidíme již při dětech. Některé dokážou celou hodinu sedět ve škole a poslouchat paní učitelku, jiné sledovat každého motýla letícího kolem. Umění koncentrace je o tom, že dokážeme směřovat svou pozornost na věci, které jsou důležité. Tehdy podáváme dobré výkony. Pokud nám pozornost utíká všemi směry a snažíme se dělat vše najednou, zapomínáme a děláme chyby,“ říká Matúsová.
Samotná schopnost dobré koncentrace se jen tak den ze dne změnit nedá. Můžeš se však naučit, jak cíleně řídit svou pozornost. Na čem všem však třeba zapracovat, když se chceš naučit pracovat efektivně?
1. Nenech se rušit
Problémem, proč se nedokážeš soustředit, může být i samotné pracovní prostředí. Mnoho společností funguje v open space kancelářích, kde pracuje spousta lidí pohromadě. Když si představíme takovou typickou kancelářskou scénku, lidé s dobrou koncentrací většinou pracují na svých zadáních. Ti s horší se snaží jakkoliv odpoutat pozornost nejen svou, ale i ostatních.
Začnou vyprávět zážitky z předchozího dne. Řeší si dlouhé osobní telefonáty. Kontrolují sociální sítě. Čas běží a jejich práce stojí.
„Co je horší, umí stáhnout i pozornost lidí, kteří byli do té doby soustředění na práci. Pokud na něčem pracujeme, kolegovi, kteří odvádí naši pozornost, bychom měli umět zdvořile říci: Nech mě to prosím dokončit, hned se ti budu věnovat,“ říká expertka na pracovní etiku Matúsová.
Pokud odejdeš od něčeho, čemu ses aktuálně věnoval, bude ti trvat déle znovu se v tom zorientovat. Pokud nejde o něco skutečně závažného, mělo by být tvou prioritou dokončení zadání, nikoli debata s kolegou nebo rychlý průzkum sociálních sítí.
2. Nauč se plánovat
Pokud si věci plánujeme předem, máme větší šanci, že je dotáhneme do konce. Plánování jde ruku v ruce s koncentrací. Díky soustředění pozornosti totiž své plány dokážeš dotáhnout do konce.
Ne všichni umí plánovat. Jsou lidé, kteří nevědí, co bude druhý den, a jsou lidé, kteří mají všechno přesně naplánované. Plánování je dobrým nástrojem k tomu, abychom dokázali řídit svou pozornost. Během dní, kdy jsme opravdu zaneprázdněni, je fajn udělat si „to do“ list. Mít v bodech napsáno, co přesně kdy uděláme.
„Ideální je řídit se pravidlem: co můžu udělat hned, prostě hned udělám. Vše, co je hotové, si více nevyžaduje mou pozornost, a tak se mohu koncentrovat na jiné. Když ukončím jednu věc, pustím se s plným soustředěním do druhé. Neskutečně to pomáhá lidem, kteří mají problém s koncentrací v práci,“ vysvětluje Matúsová.
Co se dozvíš po odemknutí?
- Jak si efektivně naplánovat pracovní den.
- Jak ovlivňuje koncentrace dlouhodobé cíle.
- Jak si uhlídat čas na sociálních sítích.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.