Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
24. ledna 2022 16:34
Čas čtení 2:01
Ilona Hobzová

Blíží se „Suchej únor“. Prodejce alkoholu ročně připraví o stovky milionů korun, kdo si naopak polepší?

Blíží se „Suchej únor“. Prodejce alkoholu ročně připraví o stovky milionů korun, kdo si naopak polepší?
Zdroj: Wiki Commons/MrJoe4077/volně k užití
NEWS
Uložit Uložené

Odhady ztrát prodejců poskytl ekonom Lukáš Kovanda.

Podle ekonoma Lukáše Kovandy přijdou letos prodejci alkoholu kvůli akci Suchej únor o 730 milionů korun. Tratit bude podle něj na daních i stát. Kdo si naopak polepší, to budou prodejci nealkoholického piva a limonád. 

Účast téměř desetiny populace

Do akce „Suchej únor“, tedy výzvy nepít celý únorový měsíc alkohol, se podle organizátorů v roce 2021 zapojilo na 700 tisíc lidí, tedy desetina dospělé populace v Česku. „Ze zprávy Alkofakta 2020, kterou sestavili organizátoři akce „Suchej únor“ a Ladislav Csémy z Národního ústavu duševního zdraví, vyplývá, že přibližně 90 procentům účastníků akce se podaří její cíl naplnit. To znamená, že zhruba 630 tisíc lidí si alkohol opravdu zcela odpustí. Ač by jej – nebýt akce „Suchej únor“ – jinak tito lidé konzumovali (a kupovali),“ sdělil Lukáš Kovanda. 

Češi za alkoholické nápoje podle údajů Eurostatu v roce 2020 utratí zhruba 96,5 miliardy korun ročně. V přepočtu na osobu to činí 11 tisíc korun za rok. Akce se sice účastní spíše lidé, u kterých je spotřeba alkoholu podprůměrná i mimo Suchej únor, vliv na prodejce alkoholu to ale bude mít velký. 

Češi a alkohol v číslech podle akce Suchej únor:
> Průměrný Čech vypije za rok 14.4 l čistého lihu. Víc zvládnou jen v Litvě a Moldavsku.

> Společenské náklady nadměrného pití se odhadují na 56 miliard korun ročně.

> Za hranou rizikového pití se u nás pohybuje přes 1 milion lidí.

Únorem to nekončí

„Pokud tito lidé dodrží „Suchej únor“ jako loni i letos, připraví prodejce alkoholu po celé ČR během právě letošního února o přibližně 479 milionů korun. To plyne z toho, že 630 tisíc účastníků „Sucháče“, kteří akci úspěšně zvládnou, si tím pádem „odpustí“ výdaje za alkohol v průměru 760 korun, tedy dohromady za 479 milionů korun,“ zmiňuje Kovanda a dodává, že ve skutečnosti tato suma skutečnou ztrátu od prodejce alkoholu o něco podhodnocuje, neboť výdaje za alkohol rok od roku rostou, i kvůli inflaci.

„Navíc rok od roku roste popularita akce Suchej únor, takže letos jsou nejen vyšší ceny alkoholu – tedy potenciálně vyšší ztráty pro prodejce, i pokud by kvůli „Sucháči“ neprodali přesně ten samý objem alkoholu jako loni –, tak i vyšší počet účastníků akce,“ sdělil ekonom.

Přestože ne každý se alkoholu vzdá na celý měsíc, je nutné počítat do ztrát nulovou spotřebu alespoň za část měsíce, kdy člověk alkohol nekonzumoval. Konkrétně se jedná o zhruba dalších 32 milionů korun.

Velká část účastníků naopak drží alkoholový půst i během dalších měsíců. „ Ještě v květnu se alkoholu nedotkne dvanáct procent účastníků akce, což odpovídá 84 tisícům osob. Ještě více lidí zřejmě logicky vydrží alkohol nekonzumovat v březnu a dubnu. Takže tito lidé v souhrnu připraví prodejce alkoholu počínaje březnem až do konce letošního roku v souhrnu o dalších zhruba 200 milionů korun,“ dodává Kovanda. Se ztrátou musí podle něj počítat také stát,  protože vybere méně na spotřební dani z lihovin, piva či některých vín.

Zisky pro prodejce nealko piva

Kdo naopak podle Kovandy může slavit, jsou prodejci oblíbených nealkoholických piv a limonád. Těm tržby naopak porostou, protože značná část účastníků akce sáhne místo alkoholu právě po některé z nealkoholických variant.

Anketa:
Přidáš se letos k akci Suchej únor?
Ano
Ne
Ano
82 %
Ne
18 %
Domů
Sdílet
Diskuse