4. května 2022 19:39
Barbora Volfová

VIDEO: Astronomové poslouchali ozvěnu osmi černých děr

Zdroj: Wikimedia/NASA/JPL-Caltech/volně k užití (ilustrační foto)
NEWS VESMÍR ZPRÁVY ZE SVĚTA

Jen v naší galaxii existují desítky milionů černých děr.

Astronomové z Massachusettského technologického institutu (MIT) analyzují záblesky a ozvěny z blízkých rentgenových dvojhvězd černých děr, aby mohli rekonstruovat jejich okolí. Tím dokázali objevit osm nových černých děr a popsat některé z jejich vlastností. Vědcům se povedlo poodhlalit, co se děje, když se černá díra rozsvítí, informuje o tom Česká televize.

Černá díra je superhmotný objekt, který pohlcuje světlo, hmotu i energii. Teoreticky ji předpověděl v obecné teorii relativity Albert Einstein v roce 1915.

Bílý kruh na videu označuje umístění horizontu událostí černé díry a ozvěny světla jsou barevně odlišeny jejich pozorovanou frekvencí, která může být zkreslena Dopplerovými posuny a silnou gravitací černé díry.

Nový automatický vyhledávací nástroj s názvem „Reverberation Machine“ prochází družicová data a hledá v nich ozvěny černých děr. V naší galaxii dokázal zatím najít osm dvojhvězd s černou dírou. Jakým způsobem nástroj analyzuje tato data, popsali vědci ve studii The NICER „Reverberation Machine“, kterou publikoval odborný časopis The Astrophysical Journal.

Norský region chce, aby byl den o dvě hodiny delší. Plán ale příliš promyšlený nemá Norský region chce, aby byl den o dvě hodiny delší. Plán ale příliš promyšlený nemá 12. dubna 2024 11:27

„Role černých děr ve vývoji galaxií je v moderní astrofyzice nevyřešenou otázkou. Zajímavé je, že tyto dvojhvězdy s černou dírou mohou být obdobou miniaturních supermasivních černých děr.

Když pochopíme exploze v těchto malých blízkých systémech, můžeme porozumět i tomu, jak podobné výbuchy v supermasivních černých dírách ovlivňují galaxie, v nichž se nacházejí,“ uvedla fyzička Erin Kara z MIT.

Podle Erin Kara jsme na začátku používání těchto ozvěny k rekonstrukci prostředí černých děr.