Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
17. června 2022 11:35
Čas čtení 1:40
Vojtěch Vanda

Španělská aerolinka chce do své letky zařadit hybridní vzducholodě

Španělská aerolinka chce do své letky zařadit hybridní vzducholodě
Zdroj: Hybrid Air Vehicles
ZAJÍMAVOSTI KLIMATICKÁ ZMĚNA ŠPANĚLSKO
Uložit Uložené

Španělská aerolinka Air Nostrum chce pořídit hybridní vzducholodě i kvůli plánu Evropské unie Fit for 55, který si klade za cíl snížit do roku 2030 emise skleníkových plynů o 55 %.

Španělská aerolinka Air Nostrum oznámila dohodu s britskou společností Hybrid Air Vehicles (HAV) o možném nákupu hybridních vzducholodí Airlander 10. Oznámila to v tiskové zprávě s tím, že nákup proběhne v momentě, kdy HAV dostane certifikaci. Vzducholoď je zahrnuta v plánu společnosti, která má výrazně omezit emise v letecké dopravě v letech na krátké vzdálenosti. Konkrétně se má jednat o snížení emisí uhlíku o 90 %.

Doporučeno
Europoslanci schválili zákaz prodeje nových aut se spalovacím motorem od roku 2035. Neshodli se však na klimatické neutralitě Europoslanci schválili zákaz prodeje nových aut se spalovacím motorem od roku 2035. Neshodli se však na klimatické neutralitě 8. června 2022 18:46

Air Nostrum chce jít vstříc snižování emisí, a proto se dohodla s britskou společností, že bude jako první – v případě získání certifikace – používat hybridní vzducholodě na krátkých trasách. Pro valencijský holding to ale má i praktičtější využití: V první řadě se jedná o velkou úsporu paliva a zadruhé o snížení emisí CO2 až o 90 %.

Nespornou výhodou plavidla je také všestrannost, co se přistávacích ploch týče. Vzducholoď dokáže přistát jak na neudržovaných letištích, tak například na zelených plochách – k hladkému přistání je potřeba akorát rovný povrch. Jedná se tak o dobré řešení pro města, která nemají letiště, nebo například pro ostrovy.

„Zkoumáme všechny způsoby, jak snížit uhlíkovou stopu. Snažíme se o to mnoho let. Airlander 10 dramaticky sníží emise, což je důvod, proč jsme se s HAV dohodli. Udržitelnost je již nezcizitelným faktem v každodenním komerčním letectví a dohody, jako je tato, jsou účinným způsobem, jak dosáhnout cílů dekarbonizace stanovených v legislativní iniciativě ‚Fit for 55,‘ “ upozornil prezident aerolinky Carlos Bertomeu na plán Evropské unie, který si klade za cíl snížit do roku 2030 emise skleníkových plynů o 55 %.

Vzducholoď na krátké vzdálenosti

Podle informací CNN by vzducholoď drželo ve vzduchu helium a poháněla by ji elektřina. Jak už bylo řečeno, dostávala by prostor hlavně na krátkých linkách, jejichž trasa by nepřesáhla o moc větší vzdálenost než 400 kilometrů. Využití by tak našla například na cestách z Liverpoolu do Belfastu (270 kilometrů), ze Seattlu do Vancouveru (204 kilometrů) či z Osla do Stockholmu (423 kilometrů).

vzducholoď air nostrum airlander
Zdroj: Air Nostrum/Hybrid Air Vehicles

Cestující (plavidlo pohodlně uveze až 100 pasažérů) by se sice do destinace nedostali nijak závratnou rychlostí, nicméně při maximální rychlosti 129 km/h by se stále jednalo o poměrně rychlý přesun. Navíc by, oproti cestování v letadle, přibyl maximální komfort se širokými sedačkami.

Doporučeno
Pod povrchem: Mohlo by být podzemní obydlí naší únikovou cestou před klimatickou katastrofou? Pod povrchem: Mohlo by být podzemní obydlí naší únikovou cestou před klimatickou katastrofou? 23. března 2024 14:30

První vzducholoď by po dosažení certifikace mohla být v provozu v roce 2026, prostřednictvím operativního leasingu by aerolinka mohla provozovat až 10 letadel.

Domů
Sdílet
Diskuse