Čas čtení 2:28
Jakub Paulík

RECENZE: Spiderhead

RECENZE: Spiderhead
FILMY A SERIÁLY FILMY 2022 NOVÉ FILMY SPIDERHEAD

Režisér Joseph Kosinski nám letos přinesl obrovský hit i nezáživné sci-fi Spiderhead.

Vítejte ve specializovaném ostrovním vězení Spiderhead, ve kterém si odpykávají svůj trest různí kriminálníci. Mají sice mnohem větší míru volnosti pohybu a vymožeností než běžní trestanci, ale musí za to platit vysokou daň. Víceméně dobrovolným způsobem souhlasí s každodenním experimentováním na vlastním těle. I z jiných filmů víme, že nebezpečné experimenty mají tendenci vymknout se z kontroly, a Spiderhead není žádnou výjimkou.

Rozběh novinky od Netflixu je docela svěží a rychle nás vtáhne do hlavního dění. Pozorujeme oku lahodící ostrov a netradičně luxusní prostory vězení, které jsou mnohonásobně krásnější než většina českých kolejí. Sledování sexuálních her mezi spoluvězni působí zábavně, ale později se ukáže jako samoúčelné. Poznáváme také základy fungování jednotlivých drog, velmi jednoduchá až odfláknutá pravidla ve vězení a všechny hlavní hrdiny. Výraznější roli bychom však hledali jen stěží.

Spiderhead

Už si ani nepamatujeme jména postav

35letý Miles Teller se svou postavou Jeffa drží celou stopáž jedné a téže pózy, která nás začala postupem času značně iritovat. Jeho minulost mimo vězení není přitom vůbec zajímavá, ale scénáristé jí přesto z nějakého důvodu věnují poměrně velkou část příběhu.

Chris Hemsworth alias vědec Steve Abnesti ze sebe sice dostával maximum, ale ani to nestačilo. Jeho póze se dalo věřit pouze stěží a výlevy hněvu rozzuřeného vědátora působily spíše nechtěně humorným dojmem. Hemsworth patří do skupiny drsných herců, kteří potřebují scénář plný humorných hlášek a akčních scén. Nerozumíme tedy, z jakého důvodu, kromě zvýšení atraktivity hereckého obsazení, dali postavu Steva Abnestiho právě bájnému Thorovi.

Největší přehled chystaných filmů, které zboří internet. Kdy dorazí nový Pán prstenů? Největší přehled chystaných filmů, které zboří internet. Kdy dorazí nový Pán prstenů? 12. března 2024 8:00

Plusem je ovšem sympatická Jurnee Smollett hrající postavu Lizzy. Její příběhová linie a výkon působí nejuvěřitelnějším dojmem a je snad jedinou osobou, které jsme dokázali upřímně fandit. Chemie mezi Jurnee Smollett a Milesem Tellerem ale není příliš funkční. Na scéně se ukáží i další zaměstnanci vězení a trestanci, jejichž jména si už ovšem ani nepamatujeme, protože jejich postavy nemají žádné motivy ani hloubku. Prakticky tak slouží jen jako nadbytečné „křoví“ v pozadí.

Spiderhead

Chabý scénář a předvídatelné zvraty

Překvapuje nás, že Spiderhead natočil Joseph Kosinski, režisér úspěšného Top Gunu, a scénář k němu napsali Rhett Reese a Paul Wernick, kteří stáli například za vynikajícím Deadpoolem. Film je totiž přeplněn množstvím prázdných dialogů, které jen málokdy prohlubují vztahy mezi jednotlivými postavami a odhalí více z pozadí celého experimentu.

Pravdu za celým projektem nám tvůrci předestřou během dvou zvratů, které jsou však pro pozorné oko diváka extrémně předvídatelné a chybí jim jakákoli emoce. Důležitých postav je ve filmu tak malé množství, že není problém téměř ihned uhodnout, kdo se ukáže jako hlavní padouch a který hrdina bude jeho protivníkem. Samozřejmě na to navazuje i předvídatelný klišé konec.

Scénáristům bychom proto rádi naservírovali filmovou drogu Verbalus, která by v nich probudila trochu více života a kreativity. Ta jim chyběla i v závěrečné, citelně nedotažené části, kde se ukázalo, že bezpečnostní pravidla ve vězení jsou kvalitativně na úrovni scénáře. Ten se pokouší být místy příliš inteligentní a promyšlený, ale ve skutečnosti má obrovské množství děr.

Spiderhead

Pokud se na film nepodíváš, o nic nepřijdeš

V některých momentech chce film diváka pobavit, v čemž ovšem většinou naprosto selhává, a na druhé straně to hraje na vážnou strunu. Ani v tomto bodě ale není úspěšný, protože nedokáže dostatečně gradovat napětí a od začátku až po závěrečný příšerně natočený souboj víme, co nás čeká.

Pět filmů, které letos musíš vidět na Jednom světě. Vybrali jsme nejlepší dokumenty Pět filmů, které letos musíš vidět na Jednom světě. Vybrali jsme nejlepší dokumenty 11. března 2024 12:04

Spiderhead se aktuálně z pochopitelných důvodů nachází mezi top 10 nejsledovanějšími filmy na Netflixu v Česku. Známí herci a zkušení filmaři jsou totiž pro diváky značným lákadlem. Po zhlédnutí filmu se ale, bohužel, musíme přidat ke kritikům, kteří Spiderhead čtenářům rozhodně nedoporučují. Filmu tak dáváme čtyři body z deseti. Námět měl obrovský potenciál, ale ve výsledku z něj filmaři dokázali vytěžit jen slabý průměr až podprůměr, který v divákovi nevyvolává žádné výraznější pocity.

Pokud jsi Spiderhead viděl i ty, nezapomeň ho ohodnotit v naší databázi.
0/10