Lifestylový obsah, který inspiruje, vzdělává i baví, najdeš na webu Refresher.
Články o módě, hudbě, sportu či jiných zajímavostech najdeš na webu Refresher. Čti rozhovory se zajímavými osobnostmi, otestuj se v kvízech, načerpej inspiraci, co sledovat, poslouchat nebo jaké trendy právě letí. Sleduj lifestylový obsah na webu Refresher.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na www.refresher.cz
Tereza Patočková ČTK
19. července 2022 20:22
Čas čtení 1:38

Dvě pětiny studentů z učilišť nejsou spokojeny se svým oborem. Chtějí pracovat mimo něj

Kategorie:
News
Uložit Uložené
Dvě pětiny studentů z učilišť nejsou spokojeny se svým oborem. Chtějí pracovat mimo něj
Zdroj: REFRESHER/Barbora Volfová

Vyučení jsou často nespokojeni se svým vzděláním. Zhruba dvě pětiny by si raději zvolily jinou školu než učiliště a kolem 38 procent si chce najít práci mimo svůj obor. Důvod je hlavně nezájem o něj a nespokojenost s výdělky v něm.

Volbu vzdělávacího oboru ovlivňují u učňů ve srovnání se studenty maturitních oborů častěji horší známky a nepřijetí na původně vybranou školu. Kvůli špatnému prospěchu si svůj obor volí zhruba pětina učňů, podobné množství pak po nepřijetí jinam. Vyplývá to z průzkumu Národního pedagogického institutu, o jehož výsledcích informovala mluvčí institutu Lucie Šplíchalová. Průzkumu se zúčastnilo 1642 žáků středních škol. Informuje o tom ČTK.

Hlavní motivací středoškoláků pro volbu oboru je podle průzkumu zájem o něj a snadné uplatnění na trhu práce. Zatímco ale u studentů maturitních oborů hraje zájem svou roli v 78 procentech případů, u vyučených je to 69 procent. Možnosti nalezení práce jsou rozhodující u 74 procent žáků v oborech s maturitou a 65 procent učňů.

Učňové jsou při volbě oboru víc ovlivněni horším prospěchem na základní škole a nepřijetím jinam. Špatné známky stojí za rozhodnutím 21 procent učňů a čtyř procent žáků středních odborných škol, nepřijetí do jiného oboru mělo vliv na vzdělávací dráhu 18 procent žáků v učebních a devíti procent v maturitních oborech.

7. února 2024 17:36 Čas čtení 0:24 Řidič na Českokrumlovsku slepě důvěřoval navigaci, skončil na sjezdovce. Škoda jde do milionů korun Řidič na Českokrumlovsku slepě důvěřoval navigaci, skončil na sjezdovce. Škoda jde do milionů korun

Svůj obor by si podle průzkumu opět zvolilo jen kolem 60 procent středoškoláků. Spokojenější jsou s ním žáci středních odborných škol. Značná část žáků by kromě jiného oboru zároveň raději absolvovala i jinou kategorii vzdělání. Klasickou střední odbornou školu by znovu studovaly asi tři čtvrtiny žáků, učební obor by si opět zvolilo jen asi 61 procent vyučených, plyne z průzkumu.

Studenti preferují praxi 

Jako důvod, proč by si raději zvolili jiný obor, uváděli oslovení nejčastěji zájem o praktičtější výuku. Chtěla by ji zhruba čtvrtina studentů maturitních i učebních oborů. Kolem pětiny žáků ztrácí při studiu o obor postupně zájem. Asi 15 procent učňů navíc do školy nastupuje už s tím, že je daný obor nezajímá. Podle autorů průzkumu to ukazuje, že ve školách chybí dostatečné kariérové poradenství. Přibližně pětina absolventů učilišť a odborných škol je také nespokojena s úrovní teoretické výuky a přípravou na případné další studium na nástavbě, vyšší odborné či vysoké škole.

Důležitým specifikem pro spokojenost studentů je také pandemie covidu-19, která ovlivnila jak výuku, tak i vstup na trh práce. V rámci šetření byl zjišťován dopad na výuku, psychiku žáků, sociální kontakty i další pracovní nebo studijní záměry. Kolem 80 % absolventů v souvislosti s krizí způsobenou pandemií covidu-19 a z hlediska jejího dopadu na samotné studium a studijní výsledky uvedlo, že získali méně znalostí nebo dovedností, než kdyby probíhala normální (nedistanční) výuka. Přibližně polovina dotázaných uvedla, že výuka v souvislosti s pandemií covidu-19 negativně ovlivnila jejich připravenost k maturitě nebo závěrečné zkoušce.

Domů
Sdílet
Diskuse