hledej na refresheru

Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
Refresher Česko
Otevřít v aplikaci Refresher
Stáhnout
X
Ekonomika a finance

Večer usneš v Praze a ráno se probudíš na Jadranu nebo v Tatrách. Zkus procestovat Evropu nočními vlaky

„Pojízdný hotel“ láká cestovatele na pohodlí i ekologii. Přinášíme noční spoje vlakem, které by ti v létě neměly uniknout.

Kuni Nguyenová
26. 7. 2022 11:00 Čas čtení: 3:42
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Ekonomika a finance
1
Kuni Nguyenová
26. 7. 2022 11:00
Čas čtení: 3:42

Večer usneš v Praze a ráno se probudíš na Jadranu nebo v Tatrách. Zkus procestovat Evropu nočními vlaky

„Pojízdný hotel“ láká cestovatele na pohodlí i ekologii. Přinášíme noční spoje vlakem, které by ti v létě neměly uniknout.

Kuni Nguyenová
26. červenec 2022, 11:00
Čas čtení: 3:42
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek

Nocleh na kolejích, Orient Expres v roce 2022, ale především praktický způsob dopravy ti umožňuje vycestovat po krásách Evropy a zároveň ušetřit čas. Z místa A do místa B se přesouváš během spánku, čímž také předcházíš stresu při několikahodinovém řízení auta nebo nepohodlí z dlouhých letištních procedur.

 

Cena zhruba odpovídá tomu, co bys běžně platil/a za noc v hotelu. V porovnání s letadlem tě noční vlak přece jen vyjde o pár set korun dráž. Obzvlášť v dnešní době nízkonákladových aerolinek, kdy zpáteční letenky seženeš i do 1500 korun, o čemž jsme tě dříve informovali v podrobném článku. V čem ale letadlo nemůže konkurovat vlaku, je kromě místa pro nohy především šetrnost k životnímu prostředí. Vlaky mají bezesporu nižší náklady na uhlíkovou stopu a tím pádem i na klima jako takové. 

 

Zdroj: REFRESHER/Eliška Kubů

Již od „padesátek“

Noční vlaky jsou tady s námi již více než 60 let. Konkrétně od roku 1957, kdy vznikla železniční síť Trans Europe Express (TEE) spojující 58 měst v sedmi zemích Evropy. Průměrná délka trasy byla 589 kilometrů, přičemž nejdelší spojení vedlo z Hamburku do Curychu. Éra nočních vlaků trvala několik dekád, dokud jej v 90. letech nevystřídala státy dotovaná – a pro běžné občany levnější – letecká doprava, která trvá dodnes.

 

Lůžko nebo lehátko

Noční vlak nabízí kromě standardního sedadla také dva druhy kupé, a to buď s lůžky, nebo s lehátky. Rozdíl mezi nimi je v pohodlí a v počtu postelí, obecně je však lůžkový vůz v těchto směrech atraktivnější. Zatímco kupé s lůžky je většinou určené pro tři až čtyři osoby, má pohodlnější a o něco větší matraci (183 × 74 cm), lehátkové oproti tomu obsahuje až šest čalouněných lehátek – tedy bez matrace – o menších rozměrech (174 × 66 cm). 

 

Prostěradlo, polštář, deku ani povlečení si do svého batohu balit nemusíš, o to se standardně postará vlak v ceně jízdenky. V lůžkových či lehátkových kupé většinou bývá zdarma také drobná snídaně a hygienický balíček.

 

Pro lepší představu můžeš nahlédnout do vlaku na stránkách každého dopravce ve 360stupňovém modelu. Z Česka jinak provozují noční spoje tři vlakové společnosti – Regiojet, České dráhy a ÖBB Nightjet.

K moři do Chorvatska

Léto, moře... a Jadran. Neodmyslitelná kombinace mnoha Čechů a Češek, kteří jsou každoročně zvyklí jezdit do své oblíbené destinace hlavně autem. Kolony a dopravní zácpy na dálnicích jsou ale to poslední, na co se během cesty těšíme, o předražených benzinkách nemluvě. Toho před třemi lety využily žluté vlaky Regiojet a jejich noční spoje k moři se od té doby zařadily mezi cestovatelské hity v těchto letních měsících. 

 

V červenci a v srpnu jedou vlaky denně, v září potom třikrát týdně. Z Prahy vyjedeš vždy v 16:38, odkud se vlakem dostaneš přes Záhřeb (5:23) do Rijeky (10:19) a do Splitu (13:43). Návazné autobusy poté projedou velkou část letovisek na pobřeží Jaderského moře. Regiojet do Chorvatska nabízí vozy s lůžky, která se cenově pohybují zhruba od 1090 korun.

 

O tom, co je dobré vědět před cestou do této oblíbené destinace, jsme tě již dříve informovali v našem článku.

Za slovenskými a polskými sousedy

Vedle Chorvatska mohou být pro mnohé zavedenou klasikou naše sousední státy. Ať už tě lákají túry po slovenských Tatrách, nebo potulování se po historických památkách v hlavních městech, jako jsou slovenská Bratislava či polská Varšava, do své vysněné destinace se dostaneš doslova přes noc.

 

A právě směrem na Slovensko se můžeš těšit tou nejširší nabídkou nočních vlaků. Na výběr máš oba typy vozů – tedy lehátková i lůžková. Vlaky Regiojet jsou z Prahy přes Poprad až do Košic vypravovány denně od 21:37. Právě do zmíněných Košic tě bude stát lehátkové kupé zhruba od 850 korun a lůžkové od 1150 korun. V tomto spoji je navíc možnost vybrat si lůžkové kupé určené pouze pro ženy. 

 

České dráhy nabízí o něco více termínů a tras. Jednou z nich je i cesta do Bratislavy, odkud zamíříš z Prahy (22:34) přes Brno, přičemž lůžko si zde zakoupíš již od 910 korun. Jednosměrná jízdenka do Tater, tedy z Prahy (20:36) do Popradu (6:41), tě také finančně nezruinuje – lehátko tě bude stát od 420 korun a lůžko zase od 750 korun. 

 

Co se týče noční cesty do Polska, vlaky mířící sem nabízejí pouze lůžkové vozy. Cesta z Prahy (20:36) do Krakowa (5:46) tě vyjde zhruba od 860 korun, do Varšavy (9:22) zase od 990 korun.

Všechny cesty vedou do Maďarska

Další destinací je Maďarsko, konkrétně hlavní město Budapešť, kam se levně a relativně rychle dostaneš téměř každým dopravním prostředkem od auta po letadlo. Pokud ale zohledníš šetrnost k životnímu prostředí a komfort, sedmihodinovou cestu si pravděpodobně nejvíc užiješ ve vlaku. Noční spoj provozují České dráhy ve spolupráci s maďarskými drahami MÁV. Cesta v lůžkovém vozu z Prahy (22:34) přes Brno do Budapeště (8:20) začíná na 1 040 korunách.

Z Vídně kamkoliv

Pro cesty nočními vlaky se přitom nemusíš spoléhat pouze na přímá spojení z Prahy, vyrazit můžeš i „o kus dále“. Řeč je o Vídni, odkud jezdí rakouský dopravce ÖBB s nejširší nabídkou „nightjetů“ v Evropě, kterou každým rokem rozšiřuje. 

 

Pohodlně se tak dostaneš nejen do již zmiňovaného chorvatského Záhřebu nebo Splitu, ale i do řady jiných zajímavých destinací. Jsou jimi Itálie (Florencie, Řím, Verona, Gardské jezero, Milán, Benátky, Bologna), Švýcarsko (Curych, Basilej), Belgie (Brusel, Lutych), Nizozemsko (Amsterdam, Utrecht) či Německo (Hamburk, Berlín, Kolín nad Rýnem, Frankfurt, Düsseldorf, Mnichov). I tyto vlaky jsou finančně velmi dostupné: cena jízdenky na vlak z Prahy (20:01) do italské Florencie (7:33) v lehátkovém kupé se pohybuje již od 1700 korun.

 

Ať už se rozhodneš zamířit kamkoliv, přejeme ti super cestu a vyspi se do růžova...

Anketa:Zobrazit výsledky >Skrýt výsledky >
Láká tě noční vlak?
Moc nevím...
Rozhodně.Už jsem tak jel/a, bylo to super.Už jsem tak jel/a, jednou stačilo.Hlasovat
Moc nevím...
14%
Rozhodně.61%
Už jsem tak jel/a, bylo to super.19%
Už jsem tak jel/a, jednou stačilo.5%

 

Upozornit na chybu - pokud spatřuješ v článku nedostatek nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Zdroj: cd.cz, theguardian.com, regiojet.cz, cd.cz, nightjet.comNáhledový obrázek: REFRESHER/Eliška Kubů
NAHORU
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Nejčtenější články
Nyní
24 hod
7 dní
30 dní
Více z tématu Ekonomika a finance
více článků
Sponzorované články
více článků
Další news více news
Mohlo by tě zajímat
Přejít na úvodní stránku
Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Více