Režiséři Avengers: Infinity War a Endgame nezklamali a natočili povedený akční blockbuster.
The Gray Man je označení pro elitního zabijáka organizace CIA, která takové lidi posílá provádět nebezpečné mise. Číslo šest (Ryan Gosling) je jedním z agentů, kterého nadřízení vyšlou zabít nebezpečného zločince. Ukáže se ale, že jde o kolegu šestky – agenta číslo čtyři, který zjistil, že šéf CIA je zkorumpovaný.
Klišé děj, který jsi viděl už milionkrát, a nevýrazní herci
Děj následně zachycuje klasický příběh o dobrém agentovi bojujícím proti celé vládní organizaci. Šestka má několik lidí, jimž důvěřuje, ale CIA proti němu nasadí každého možného agenta a zločince, které najde. Celé operaci velí Lloyd Hansen (Chris Evans), sociopat, který se nezastaví před ničím. Zabíjí civilisty, policisty a kohokoli, kdo se mu postaví do cesty.
Platí ho přímo CIA jako civilního žoldáka a ve většině scén ti poleze na nervy. Chris Evans zahrál tuto postavu dobře, problémem však je, že je nesmírně nesympatická. Problém nastává, i když jsou spolu šestka a Lloyd v jedné scéně, jelikož se k sobě vůbec nehodí.
Gosling je v hlavní roli charismatický, ale jeho postava šestky není moc zajímavá a komplexní. Billy Bob Thornton zde hraje jeho mentora, ale je naprosto nevyužitý, stejně jako skvělá Ana de Armas, která hraje agentku Mirandu.
Ve většině scén je přehlédnutelná, nevýrazná a oproti své roli ve snímku James Bond: No Time to Die vypadá znuděně. Zklamáni jsme i z Jessicy Henwick, která zazářila ve filmech Love and Monsters či Matrix: Resurrections. Opět to ovšem připisujeme nezajímavým a zcela plochým postavám a neschopnosti režisérů udělat s nimi něco zajímavého.
Slabé dialogy a špatný scénář
Dialogy nejsou silnou stránkou tohoto filmu. Společně s nezajímavými postavami a dost hloupým dějem plným klišé a předvídatelnosti je to důkaz, že zde naprosto selhali scénáristé. Jimi byli režisér Joe Russo a jeho dlouhodobí spolupracovníci Christopher Markus a Stephen McFeely, se kterými napsal scénáře pro Captain America: Civil War, Avengers: Infinity War a Endgame.
Naštěstí jsme nic jiného asi ani nečekali. Neumíme pochopit, proč filmy, jež stojí přes 200 milionů dolarů, nedokážou mít kvalitní scénáře, které by nepotápěly jejich kvalitu. Naštěstí ti to zážitek ze sledování snímku moc nezkazí. The Gray Man nás i přes své příběhové a scenáristické chyby bavil, a to díky povedené akci.
O level lepší než Red Notice
The Gray Man má akční scény mnohem lepší než například předešlý nejdražší film Netflixu – akční blockbuster Red Notice s Dwaynem Johnsonem, Ryanem Reynoldsem a Gal Gadot. Tady nás překvapily americké recenze. Red Notice má ze 172 recenzí jen 37 % pozitivních a průměrné hodnocení 4,6/10. The Gray Man má na Rotten Tomatoes ze 156 recenzí jen 50 % pozitivních, a to s průměrným hodnocením 5,6/10.
Podle nás je The Gray Man o level až dva lepší než Red Notice, a to ve zcela všem kromě humoru. Ne, že by byl Red Notice vtipný blockbuster, akorát se o to jeho tvůrci snaží častěji než režiséři The Gray Man.
The Gray Man nepůsobí tak vybledle a uměle jako Red Notice. Nejnovější akční a zároveň nejdražší film Netflixu se odehrává v mnohem krásnějších a živějších prostředích. Snímek začíná přehlednou akcí na párty, vidíme také asijské země, a nakonec střední Evropu, kterou zastupují Vídeň a Praha. Úsměvně působí i policisté, kteří na Goslinga křičí v češtině, aby si lehl na zem.
Krásná Praha osvěží celý film
Praha vypadá ve filmu nádherně. Skauti natáčecích lokací vybrali zajímavá místa, která kamera snímá z pěkných úhlů (záběr na Goslinga vystrčeného z tramvaje je krásný).
Na rozdíl od Red Notice nepůsobí The Gray Man jako digitální mišmaš. Jednak díky tomu, že má kvalitnější počítačové triky, jednak díky tomu, že je z něho cítit více praktických efektů a reálně natočených scén. Bratři Russoovi (Anthony a Joe) snadno překonávají režijní schopnosti Rawsona Marshalla Thurbera, který zrežíroval Red Notice.
Efektivněji pracují s humorem, lépe si vystavěli scény a připravili i mnohem krásnější a propracovanější akční scény. Osobitou pochvalu si zaslouží scény v letadle s červenou světlicí a vlastně celá akční sekvence na náměstí v Praze.
Několik skvělých akčních scén
Choreografie soubojů, kamera a režie akčních scén v tomto filmu zaostává jen za takovými mistrovskými kousky jako Mission: Impossible či James Bond. Ne, že by na tom The Gray Man byl až tak úžasně, ale zbytek Hollywoodu prostě nedokáže natáčet kvalitní a originálně vypadající akční scény.
Soundtrack se nám zdál průměrný a akční sekvence odehrávající se v Praze je tak dlouhá, že během ní museli tvůrci vyměnit hudební motiv. Trochu nás to vyrušilo při sledování, jelikož se zcela změní doprovodné soundtrackové tempo.
Zmiňovaná scéna je i jaksi divně sestříhaná, když se díváme na akci kolem hlavních postav, a najednou nám tvůrci na několik vteřin ukáží panorama Prahy, jen aby zase přepnuli na záběry blízko akce. Jsou to jen detaily, ale v takovém drahém blockbusteru nám nedokonalé splývání střihu zvuku a scén připadá divné.
Verdikt
The Gray Man je zábavný akční blockbuster, který se vyplatí vidět, pokud máš rád podobně laděné snímky. Bohudík se tě režiséři a scénáristé nepokusí zahltit násilím tlačeným humorem, který v takových filmech mnohdy ani není vtipný. Když už se pokusí o humor, většinou jsou úspěšní.
Zklamáním je klišé, prostý a nezajímavý děj, který jsme ve filmech viděli už snad milionkrát. Někteří herci vypadají znuděně, jiné tvůrci nevyužili dostatečně a jiní se zase snaží a podávají super výkon, ale jejich postavy jsou hrozné.
Pokud se tedy přeneseš skrz špatný scénář, čeká ta skvěle natočený akční blockbuster. I díky tomu a faktu, že v redakci milujeme Ryana Goslinga a Anu de Armas, udělujeme snímku The Gray Man s přimhouřenýma očima sedm bodů z deseti. Úplně však chápeme, pokud s hodnocením půjdeš o bod níže.
Délka: 2 h a 8 min
Herci: Ryan Gosling, Chris Evans, Ana de Armas, Jessica Henwick, Billy Bob Thornton
Režie: Joe a Anthony Russo
Scénář: Joe Russo, Christopher Marcus, Stephen McFeely
Kde se na film můžeš podívat: Netflix