Lifestylový obsah, který inspiruje, vzdělává i baví, najdeš na webu Refresher.
Články o módě, hudbě, sportu či jiných zajímavostech najdeš na webu Refresher. Čti rozhovory se zajímavými osobnostmi, otestuj se v kvízech, načerpej inspiraci, co sledovat, poslouchat nebo jaké trendy právě letí. Sleduj lifestylový obsah na webu Refresher.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na www.refresher.cz
Barbora Volfová TASR
28. července 2022 12:04

NASA a ESA plánují v roce 2033 dopravit vzorky z Marsu na Zemi

Kategorie:
News
NASA a ESA plánují v roce 2033 dopravit vzorky z Marsu na Zemi
Zdroj: Pixabay/WikiImages/volně k užití

NASA o tom informovala na oficiálním webu.

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) a Evropská vesmírná agentura (ESA) plánují podle agentury TASR v roce 2033 dopravit z Marsu na Zemi 30 vzorků hornin.

Robotický vůz Perseverance přistál na Marsu v únoru 2021 a dosud sesbíral 11 vzorků horniny. Jejich analýza by měla potvrdit nebo vyvrátit existenci dávného života na Marsu. Dopravit vzorky na Zemi k důkladnému prozkoumání se ukazuje jako velmi složitý úkol.

27. července 2022 20:55 Čas čtení 0:45 Bunda Buzze Aldrina z první cesty na Měsíc se vydražila za 68 milionů korun Bunda Buzze Aldrina z první cesty na Měsíc se vydražila za 68 milionů korun

Dosud se plánovalo vyslat na Mars další automatické vozidlo, které by vyzvedlo vzorky z Perseverance a dopravilo je do robotického přistávacího modulu Mars Ascent Vehicle. Původní záměr se má nyní změnit tak, aby vzorky dopravil k modulu samotný Perseverance.

Sleduj snímky z Marsu ve vysokém rozlišení:

Vzorky se pak vystřelí na oběžnou dráhu, kde je převezme kosmická loď Earth Return Orbiter (ERO). Její vývoj má na starost Evropská kosmická agentura (ESA).

„ESA pokračuje plnou rychlostí ve vývoji ERO, která uskuteční historickou zpáteční cestu ze Země na Mars a zpět, a ramena pro přenos vzorků, která roboticky umístí vzorky na palubu před vypuštěním z povrchu rudé planety,“ řekl David Parker, ředitel ESA pro výzkum lidí a robotů.

Dlouhá cesta

Modul MAV by měl odstartovat ze Země v roce 2028 a přistát na Marsu v polovině roku 2030. Jako záložní plán v případě nepředvídatelné události – například znehybnění marsochodu Perseverance – mají být ve výbavě dva vrtulníky.

21. července 2022 12:25 Čas čtení 0:57 Kousek za Mléčnou dráhou byla objevena spící černá díra Kousek za Mléčnou dráhou byla objevena spící černá díra

Možnost létat v atmosféře Marsu potvrdila helikoptéra Ingenuity, která je součástí vozu Perseverance. Dosud uskutečnila 29 letů. Dvě nové helikoptéry budou těžší a vybaveny koly, aby se mohly pohybovat i po povrchu Marsu.

V tomto scénáři by marsochod Perseverance nejprve „vysypal“ vzorky na povrch Marsu, helikoptéry by je převzaly pomocí mechanické ruky a převezly na modul MAV. Na Zemi by se měly vzorky dostat v roce 2033.

„Spolupráce na historických počinech, jako je Mars Sample Return, nejenže poskytuje neocenitelná data o našem místě ve vesmíru, ale sbližuje nás přímo zde na Zemi,“řekl Thomas Zurbuchen, přidružený administrátor pro vědu v ústředí NASA ve Washingtonu.