Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
11. srpna 2022 13:00
Čas čtení 5:02
Tereza Šnajdrová

Analýza: Shopaholicadel se stala celebritou TikToku. Vděčí za to algoritmům i odpůrcům

Analýza: Shopaholicadel se stala celebritou TikToku. Vděčí za to algoritmům i odpůrcům
Zdroj: se souhlasem Shopaholicadel
REFRESHER TIKTOK ZPRÁVY Z DOMOVA
Uložit Uložené

Mnohým leží v žaludku, jiní ji v tichosti přecházejí. Shopaholicadel se stala hvězdou TikToku a vděčí za to svým odpůrcům, ale také algoritmům oblíbené sociální sítě.

TikTok umí být naučný, zábavný, inspirativní, ale také toxický. Stejně jako na dalších sociálních sítích, také na TikToku najdeš mnoho nenávistných a urážlivých komentářů a influencerů, kterým platforma dává útočiště. Jednou z nich je i Shopaholicadel, kterou jen na TikToku sleduje více než 187 tisíc lidí. Ne všichni ale na její videa koukají s čistým úmyslem.

Doporučeno
Influencerka Shopaholicadel čelí kyberšikaně téměř každý den. Nesmíme před tím zavírat oči, varuje psycholožka Influencerka Shopaholicadel čelí kyberšikaně téměř každý den. Nesmíme před tím zavírat oči, varuje psycholožka 9. dubna 2022 7:00

Na vrchol ji dostali její odpůrci

Adéla si vždy přála být slavnou influencerkou. Svou cestu za úspěchem započala už v roce 2013, když se přihlásila do pěvecké soutěže SuperStar. Jako studentka cukrařiny, které „leze sladké krkem“, tehdy skončila v Hvězdné pěchotě a národ se nad jejím výkonem pár měsíců bavil. Po čase se na ni ale zapomnělo a Adéla musela zkusit štěstí jinde.

Založila si YouTube kanál, na který začala nahrávat videa ze svého běžného života, sledujícím ukazovala, jaké nové věci si koupila, a její čísla rostla. Zatím ale nedosahovala takových milníků, které by si přála pokořit a které by ji dostaly mezi youtuberskou „smetánku“.
 

Pak ale objevila kouzlo TikToku a dostalo se jí pozornosti, po které tolik toužila. Aplikaci TikTok v Česku používá na 1,9 milionu lidí a bylo by až s údivem, kdyby dnes Shopaholicadel někdo z uživatelů neznal. To, co začalo jako odreagování od psychických problémů, ale skončilo kyberšikanou, výkyvy nálad, nadávkami a v neposlední řadě hashtagem #srpenbezadel.
 
Adélina reakce na dotaz, zda její panence Markétce už někdy upadla hlava, se stala virální, stejně jako její další přešlapy, kdy na streamu nevhodně komunikovala se svým snoubencem a myslela si, že ji přihlížející neslyší. Shopaholicadel ovládla algoritmy a na „For You page“ trenduje jedno její video za druhým. Stejně jako reakční videa, která na ni vznikají.
 
Český internet osobnost, jako je Adéla, neměl a každý měl potřebu se k ní vyjádřit, ukázat světu, že i on trendující influencerku sleduje, a jejích followerů začalo přibývat. Jenže ne všichni klikají na tlačítko „Sledovat“ s čistým úmyslem.
 
Stejně jako někteří rádi sledují šokující díly Výměny manželek či kontroverzní týdny v Prostřenu, začali podporovat i Shopaholicadel. Jejích streamů se pravidelně účastní tisíce lidí, a co víc, mnozí jí během živých přenosů posílají také dárky, jejichž cena se může vyšplhat až na 5 tisíc korun. S pobavením pak sledují tiktokerčiny reakce na získání tokenu v podobě narozeninového dortu, zlatého dolu nebo třeba planety. Adéla si tak z TikToku vybudovala živnost. V jednom ze streamů přiznala, že nyní už pracovat nepotřebuje. Živí ji totiž TikTok, včetně jejích hejtrů.
 
Sami uživatelé TikToku z Adély udělali hvězdu, každým jedním kliknutím na odběr jejího profilu ji jen utvrzovali v tom, že je úspěšnou influencerkou, a není se proto čemu divit, že jí stoupla sláva do hlavy. Opravdu věří, že jde lidem příkladem, že je inspirativní, zábavná, a hlavně slavná. O to jí ostatně vždy v první řadě šlo.

Kyberšikana i sprosté nadávky

Postupem času se pod Adélinými videy začalo objevovat čím dál více nenávistných komentářů a influencerka si svůj profil na TikToku smazala. Začala působit pouze na YouTube, který však její tužby a sny nenaplňoval, a tak se před pár měsíci vrátila zpět. Jako by se během pauzy v Adéle něco zlomilo a přestala si brát hejty k srdci. Naopak. Kritice se začala aktivně bránit, a to mnohdy i nevybíravým způsobem.
 
Existují desítky záznamů ze streamů, na nichž Adéla sprostě nadává svým sledujícím, uráží je a používá velmi hanlivé výrazy. Před pár týdny pak vyplulo na povrch, že Shopaholicadel není sprostá pouze na své sledující, ale také na ostatní tiktokery. Ty měla obvinit z toho, že se na její slávě chtějí přiživit, a když se jí snažili vysvětlit, že její čísla opravdu nepotřebují, schytali to od ní taky.
 
Adéla má pocit, že je slavná a že může dělat, co chce. Vinu na tom nesou i její sledující.

#srpenbezadel

Právě sledující jsou ti, kterým v červenci došla trpělivost a rozjeli kampaň #srpenbezadel. Cílem bylo shluknout se a co největší masu lidí přinutit, aby tiktokerce zrušili sledování. V prvních týdnech ubyla Adéle téměř polovina fanoušků a TikTok napjatě sledoval, jak influencerka padá na dno. Adéla se ale nevzdala a pustila se do boje. Do boje za záchranu své slávy, ale také svého zdraví.
 
Na sociálních sítích zveřejnila video, v němž si stěžovala na zdravotní problémy způsobené stresem z toho, jak jí ubývá sledujících. Veřejnost prosila, ať s touto „antikampaní“ přestane, neboť musí uživit sebe, své domácí mazlíčky a také svého snoubence. Zabralo to. Sledující jí ubývat přestali.
 
Adéla je tak stále hvězdou internetu, což mnozí kritizují, ale zároveň v ní tento pocit prohlubují. Na vině ale nejsou jen lidé, nýbrž i TikTok sám. Jeho algoritmy totiž stále tlačí Adélin content na přední místa a udávají, která její videa budou trendovat.

Algoritmy jsou klíčový způsob, jak se sociální síť snaží uživatele zaujmout a udržet jeho pozornost. TikTok trendující videa vybírá podle interakcí a tvých lajků na jiných videích, ale také podle toho, jaké účty sleduješ, které tvůrce si skryješ, která videa komentuješ, lajkuješ, uložíš, čí videa dokoukáš do konce, nebo naopak, jaká videa označíš za nevhodná či nezajímavá.

Pokud tedy lidé budou i nadále natáčet reakce na Adélina videa, budou zmiňovat její jméno, sledovat její profil a bavit se o ní v komentářích, její videa se stále budou držet na předních příčkách.

Doporučeno
Odmaturuj z matematiky: Tohle všechno bude v testu Odmaturuj z matematiky: Tohle všechno bude v testu 23. dubna 2024 9:12

Každý by si měl sáhnout do svědomí, a pokud chce tiktokerku podporovat, ať tak učiní bez vedlejších záměrů. Pokud s tím, co Adéla dělá, nesouhlasí, může zrušit její odběr a neprohlubovat kyberšikanu, které se mnozí dopouští. Ať už třeba psaním nevhodných komentářů, vydáváním se za influcencerku pod fejkovými profily, nebo plánováním jejího pohřbu.
 
Celá kauza kolem Adély dospěla do bezvýchodné situace. Tiktokerka je šťastná, že se jí konečně splnily sny, TikTok těží ze zájmu o její jméno a odpůrci mají přísun videí, kterým se budou smát a budou je šířit dál.  

Pokud se stanete obětí či svědkem kyberšikany, nenechte to jen tak být!
> Nahlaste kyberšikanu na sociální platformě, na které se nacházíte.
> Nikdy nepřeposílejte, nikdy se nezapojujte ani nelajkujte škodlivý obsah.
> Pomozte těm, kteří zažívají šikanu (pošlete jim soukromou zprávu, SMS, e-mail apod., aby věděli, že v tom nejsou sami).
> Omezte své sdílení online. Ne vše, co děláme offline, musíme dokumentovat na našich sociálních sítích.
> Emocionální sdílení. Pokud se hádáte se svým partnerem nebo se hroutíte ze svých dětí, sociální sítě nejsou místem, kdy byste měli prát své osobní prádlo. To, co může začít zcela nevinně, může skončit jako veřejný pranýř. Kyberpřátelé nejsou kyberterapeuti.
> Poznejte své publikum. Než začnete sdílet svůj obsah, kdo je vaše publikum (rodina, přátelé, kolegové z práce, kybernetičtí známí)? Uvědomte si, kam posíláte příspěvky, a připravte se na možné negativní důsledky.
> Nebojte se udělat si online přestávku. Je zcela v pořádku udělat si online přestávku a odhlásit se na nějakou dobu ze sociálních sítí. Když si uděláte čas na lidi kolem sebe, můžete získat více empatie právě pro ty, kteří jsou online.

Ve chvíli, kdy kyberšikana probíhá, můžete vždy udělat toto:
> Nikdy agresorovi neodpovídejte.
> Zablokujte vzkazy od toho, kdo vás šikanuje.
> Nahlaste šikanu provozovateli platformy, na které se nacházíte.
> Uložte nebo si vytiskněte historii zpráv s kyberšikanou, uložte si printscreeny kyberšikany.
> Odejděte z prostředí, v němž ke kyberšikaně dochází.
> Promluvte si se svými nejbližšími nebo lidmi, kterým důvěřujete, o tom, co se vám děje.
> Když se děti a teenageři stanou obětí kyberšikany, obvykle se jim doporučuje obrátit se o pomoc na dospělé. U dospělých je doporučení vlastně stejné, dospělí by se měli obrátit na jiné dospělé – v tomto případě na úřady. Kyberšikana je v mnoha částech vyspělého světa považována za trestný čin. Policie nebo organizace, které se zabývají tímto druhem trestné činnosti, pak mohou zahájit vyšetřování.

psycholožka Lenka Hulanová pro REFRESHER
Zpět
Sdílet
Diskuse