Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
23. srpna 2022 11:00
Čas čtení 4:54
Tereza Šnajdrová

Komunální volby Praha 2022: Takto chtějí politické strany řešit dopravní situaci v Praze

Komunální volby Praha 2022: Takto chtějí politické strany řešit dopravní situaci v Praze
Zdroj: ČTK/Šimánek Vít
POLITIKA ČESKÁ PIRÁTSKÁ STRANA ČSSD HNUTÍ ANO KOMUNÁLNÍ VOLBY 2022 KOMUNÁLNÍ VOLBY 2022 V PRAZE PRAHA PRAHA SOBĚ SPOLU STAN
Uložit Uložené

Pražských lídrů a lídryní do komunálních voleb jsme se zeptali, jak hodnotí dopravní situaci v Praze a co by zlepšili či změnili.

REFRESHER ti přináší předvolební speciál, ve kterém vyzpovídá pražské i brněnské lídry a lídryně do komunálních voleb. Ptá se jich na nejrůznější palčivá témata ze společenských, ekonomických, ale i veskrze politických oblastí.

První díl byl věnován rostoucím cenám bytů a nedostupnému bydlení. V druhém díle s nimi řešíme aktuální dopravní situaci v Praze.

Komunální volby se uskuteční již 23. a 24. září 2022. Připravili jsme sérii článků, v nichž představujeme názory politických stran a hnutí na témata, která zajímají naše čtenáře a čtenářky. Tentokrát jsme se lídrů a lídryň ptali, jak hodnotí aktuální dopravní situaci v Praze a co by změnili či zlepšili.

Doporučeno
Komunální volby Praha 2022: Takto chtějí politické strany řešit rostoucí ceny bytů a nedostupné bydlení Komunální volby Praha 2022: Takto chtějí politické strany řešit rostoucí ceny bytů a nedostupné bydlení 16. srpna 2022 11:00
Všem lídrům a lídryním byla zaslána otázka:
Jak se postavíte k dopravní situaci v Praze? Jak hodnotíte aktuální stav a co byste změnili/zlepšili?

Solidarita (Anna Šabatová): Budeme rozvíjet ekologickou city-logistiku a zlepšíme podmínky pro pěší a lidi na kole

Zaměříme se především na rozvoj veřejné dopravy, dostavbu metra D, vznik nových tramvajových tras a zlepšování podmínek pro pěší a lidi na kole. V rezidenčních částech města budeme v dialogu s občany usilovat o zklidnění dopravy snížením maximální rychlosti na 30 km/h. Významně to snižuje nehodovost a vytváří příjemnější podmínky pro život. Budeme také rozvíjet ekologickou city-logistiku, která tvoří velkou část dopravy v centru, po vzoru jiných evropských měst. 

Praha sobě (Jan Čižinský): Dopravu v Praze děláme dobře, stavíme tři nové tramvajové tratě a novou linku metra D

Doprava musí být pro všechny – auta, chodce, lidi v MHD, cyklisty… Nejsme nepřátelé automobilů, jen říkáme, že se budování města nesmí řídit pouze podle aut. Musíme vše skloubit třeba s potřebami seniorů, kteří hodně jezdí MHD, nebo maminek s kočárky a dětí. A také mladých lidí, kteří hodně používají nové sdílené dopravní prostředky. Mimochodem, naprostá většina dopravy ve městě probíhá v MHD nebo pěšky.

Doporučeno
Co nevynechat na fashion weeku? Zeptali jsme se nadějných mladých tvůrců a tvůrkyň Co nevynechat na fashion weeku? Zeptali jsme se nadějných mladých tvůrců a tvůrkyň 19. dubna 2024 13:00

No a taky se nebojíme dělat věci, které jsou nepopulární. Třeba opravovat Barrandovský most. Od této rekonstrukce století nás všichni odrazovali. Ale přece nebudeme jako naši předchůdci zbaběle riskovat, že se stane katastrofa a most spadne. Mimochodem, na opravách dopravní infrastruktury doháníme dluh 30 miliard, který nám tu zanechali naši předchůdci. 

Do toho po více než deseti letech stavíme tři nové tramvajové tratě, novou linku metra D, která měla být už dvacet let v provozu, stavíme nové mosty a opravujeme ty staré. To, že dopravu v Praze děláme dobře, dokazuje i fakt, že dopravní kapitoly ve volebních programech našich konkurentů se v podstatě úplně shodují s tím naším. Rozdíl je ale v tom, že oni to Pražanům už po několikáté slibují, zatímco my už to děláme.

Doporučeno
Jan Čižinský: Pokud by se současná opozice dostala do vedení města, radikálně se změní přístup k ekologii Jan Čižinský: Pokud by se současná opozice dostala do vedení města, radikálně se změní přístup k ekologii 18. srpna 2022 6:00

SPOLU (Bohuslav Svoboda): Dokončíme Pražský a Městský okruh. Prioritou je také vlakové spojení na letiště

Právě dopravu berte jako mou osobní prioritu číslo jedna. Jako rodilý Pražan i jako lékař dobře vím, jak důležitá je doprava pro prosperitu, ale také pro záchranu životů. Bohužel ale i tady platí to, co jsem říkal před chvilkou. Minulá vedení Prahy tuto problematiku strašně zanedbala, takže napravit ji nepůjde mávnutím kouzelného proutku, ale dlouhodobou a systematickou prací.

Dluh minulého vedení je strašně velký. Je potřeba dokončit Pražský a Městský okruh a modernizovat severovýchodní části aglomeračního okruhu. Prioritou je také rychlé vlakové spojení na letiště a na Kladno, stavba metra D a daleko větší zapojení chytrých řešení pro průjezdnost města. Zároveň bych chtěl ale říct, že žádný typ dopravy nebudeme upřednostňovat. V Praze má mít své místo jak hromadná doprava a auta, tak i cyklisti a chodci.

Piráti (Zdeněk Hřib): Rekordním tempem stavíme P+R parkoviště, nové tramvajové tratě i čtvrtou linku metra D

Velká města se dlouhodobě potýkají s růstem automobilové dopravy. Od roku 1960 se zvýšil počet osobních aut v Praze dvacetinásobně a od roku 1990 skoro trojnásobně. Řešením je kromě intenzivních investic do dopravní infrastruktury také řízení dopravy na základě dat a chytrých technologií. Hlavní město a jeho organizace proto už teď pro řízení dopravy využívají městskou datovou platformu s daty z navigačních aplikací nebo monitorují dopravu pomocí senzorů a lokačních zařízení. Na online měření průjezdnosti nebo obsazenosti parkovišť se můžete podívat na webu Pragozor.

Pracujeme také s počítačovým modelováním dopravních situací. Co se týká dopravních investic, rekordní množství peněz jsme loni použili na opravu silnic, stavíme rekordním tempem P+R parkoviště, nová přemostění přes Vltavu, nové tramvajové tratě a čtvrtou linku metra D.

Doporučeno
Zdeněk Hřib: Praha potřebuje masivní výstavbu městského nájemního bydlení, a to v počtech desetitisíců bytů Zdeněk Hřib: Praha potřebuje masivní výstavbu městského nájemního bydlení, a to v počtech desetitisíců bytů 21. srpna 2022 9:30

ANO (Patrik Nacher): Prahu chci očistit od nesmyslných zúžení a dalších špuntů

Férově chci zdůraznit, že určitě nebudu slibovat, že Prahu zbavím kolon. To prostě není možné. Počet aut neustále roste, ale silnice nelze roztahovat donekonečna, infrastruktura na to není připravená. Ten, kdo říká, že je schopen nás zbavit kolon, lže. 

Zároveň bych ale jako politik neměl přispívat k tomu, aby se kolony tvořily, a to se teď bohužel děje. Vytváří se tu umělé bariéry, uzly, zužují se silnice, snižují se počty pruhů, rozšiřují se tramvajové zastávky, vytváří cyklopruhy i tam, kde téměř nikdo nejezdí a je to nebezpečné… Výsledkem jsou umělé kolony, které by být nemusely.


Chtěl bych Prahu očistit od nesmyslných zúžení, sníženého počtu pruhů a dalších špuntů, které ji zbytečně ucpávají. Praha se má rozvíjet pro všechny druhy dopravy včetně té automobilové.


Součástí mých priorit je i dokončení obchvatů Prahy, vnějšího i vnitřního, což také přispěje ke zmenšení kolon ve městě. Stavby radiál se za současného vedení zastavily a přibyly akorát negativní motivace typu: „Nechcete stát v kolonách? Tak přejděte na jiný druh dopravy.“ To podle mě není správná cesta.

STAN (Petr Hlaváček): Musíme ulehčit centru a zároveň podpořit pěší a cyklisty

Praha pořád roste, a pokud chceme méně ucpané ulice, potřebujeme velké investice do dopravní sítě. Stavíme novou linku metra, déčko. K tomu celou řadu tramvajových tratí. To je skvělé, ale musíme pokračovat.

Doporučeno
„Bábě uřežu hlavu a dám ji na televizi.“ Sadista Tvrdík zmasakroval vlastní rodinu, bál se ho i šéf pražské mordparty „Bábě uřežu hlavu a dám ji na televizi.“ Sadista Tvrdík zmasakroval vlastní rodinu, bál se ho i šéf pražské mordparty 19. dubna 2024 8:00

Vlakové tratě jsou v Praze na hranici kapacity, navíc pokud stát vybuduje vysokorychlostní tratě, které velmi podporujeme, už se do Prahy nevejdou. Budeme potřebovat vlakové tunely, takový S-Bahn jako v Německu, říkáme tomu metro S. To bude obrovská investice, do které bude potřeba se pustit.

Začalo se také mluvit o okružních linkách, ať už tramvajovém okruhu, nebo okružním metru. Nemusí to být celý kruh, ale spojení Prahy 4 a 5 a dalších částí po obvodu je potřeba, abychom ulehčili centru. Když by zázrakem všichni lidi, kteří jedou po magistrále, přesedli na metro, tak se nám tam ani nevejdou. Musíme ale podporovat i pěší a cyklisty. Kromě drobných vylepšení, jako jsou nové přechody na Jiřáku, připravujeme několik velkých investic – pěších a cyklistických promenád, například tu z Vršovic na Zahraďák.

Doporučeno
V Praze existuje 1 056 míst, kde nesmíš pít alkohol. Jejich přesné vymezení je matoucí V Praze existuje 1 056 míst, kde nesmíš pít alkohol. Jejich přesné vymezení je matoucí 19. srpna 2022 11:00

KSČM (Milan Krajča): Urychlíme rekonstrukci městské dopravní infrastruktury, zejména mostů a lávek

Nejen kvůli snížení tranzitní dopravy uvnitř města je nutné co nejrychleji konečně dokončit vnější Pražský okruh včetně mostu na severním okraji Prahy. Město proto musí urychleně završit výkup pozemků a vstřícnými kroky umožnit výstavbu této klíčové komunikace státem. Je také nutné urychlit rekonstrukci městské dopravní infrastruktury, zejména mostů a lávek. Prosazujeme další výstavbu vnitřního Městského okruhu a vybudování radiálních napojení na silniční okruh kolem Prahy s eliminací nežádoucích dopadů na okolí.

Za poslední tři desítky let se nakupil velký dluh také v rozšiřování hromadné dopravy, jako je výstavba dalších tras metra či nových tramvajových tratí. Tedy jako KSČM jsme pro urychlení výstavby linky D metra včetně jejího vedení od hlavního nádraží přes Žižkov do Vysočan. Podporujeme také výstavbu nových tramvajových tratí, např. z Vinohradské před vstup na hlavní nádraží, z Pankráce na Zlíchov, Počernickou až do Malešic, z Modřan na Libuš a Nové Dvory, z Kobylis do Bohnic, do Suchdola a jsme i pro návrat tramvaje na starý dolní Žižkov.

Domů
Sdílet
Diskuse