hledej na refresheru

Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
Rozhovory

Domácnosti mohou méně topit, já ale nepřidělám k výrobním linkám bicykly. Potřebuji elektřinu, říká šéf Mattoni (Rozhovor)

„V italštině je jeden vtip o harlekýnovi, který padá z věže svatého Marka v Benátkách a jak padá, říká ‚zatím to jde‘. Přijde mi, jako bych byl teď tak trochu v roli toho harlekýna,“ řekl Alessandro Pasquale v reakci na současné ekonomické nesnáze.

Kuni Nguyenová
19. 10. 2022 6:00 Čas čtení: 11:13
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Rozhovory
0
Kuni Nguyenová
19. 10. 2022 6:00
Čas čtení: 11:13

Domácnosti mohou méně topit, já ale nepřidělám k výrobním linkám bicykly. Potřebuji elektřinu, říká šéf Mattoni (Rozhovor)

„V italštině je jeden vtip o harlekýnovi, který padá z věže svatého Marka v Benátkách a jak padá, říká ‚zatím to jde‘. Přijde mi, jako bych byl teď tak trochu v roli toho harlekýna,“ řekl Alessandro Pasquale v reakci na současné ekonomické nesnáze.

Kuni Nguyenová
19. říjen 2022, 6:00
Čas čtení: 11:13
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek

Tuzemský hráč s nealkoholickými nápoji Mattoni 1873 podniká už ve třetí generaci Italů. Skupinu založil Heinrich Mattoni, obchodník s česko‑italskými kořeny. Krátce po sametové revoluci převzal otěže Antonio Pasquale, který firmu v roce 2007 předal svému synovi a současnému šéfovi Alessandru Pasqualovi.

 

Současný šéf Mattoni 1873 Alessandro Pasquale.
Současný šéf Mattoni 1873 Alessandro Pasquale. Zdroj: Mattoni

 

Zatímco otec Antonio nechal firmu přirozeně růst, syn Alessandro s ní expandoval do zahraničí. Nyní má Mattoni 1873 jedenáct výrobních linek v osmi evropských státech, 300 různých produktů v portfoliu a ročně vyrábí kolem 1,6 miliardy lahví nealkoholických nápojů.

 

Co patří „pod Mattoni 1873“
Do produktového portfolia skupiny patří například Mattoni, Magnesia, Aquila, Dobrá voda, Poděbradka či Hanácká kyselka. Vedle tradičních minerálních vod vyrábí a distribuuje i světoznámé značky, jako je Pepsi, Mirinda, Lipton, Schweppes či Lay's.

 

V současné době se ovšem majitel firmy Alessandro Pasquale potýká s prudkým nárůstem cen nákladů za energie, které se v konečném důsledku promítají i do cen samotných nápojů. Letos proto „mattonka“ zdražovala o přibližně 20 procent.

Pokud vláda nebude řešit drahé energie, hrozí podle Pasquala obrovská krize. „Dokonce bych šel až tak daleko, že bych řekl, že pro firmy je to ještě důležitější. Doma můžete snížit spotřebu energie například tím, že budete méně topit. Já ale nemůžu přidělat k výrobním linkám bicykly, aby je zaměstnanci poháněli šlapáním, potřebuju elektřinu,“ řekl Pasquale v rozhovoru pro Refresher. 

 

Se šéfem Mattoni 1873 jsme mimo jiné probrali trendy v nápojích nebo v cirkulární ekonomice. Pasquale v rozhovoru zavzpomínal i na své podnikatelské začátky a také na to, jak se postupně naučil pracovat s rozdílnou náturou Čechů. „Když sem přijedou moji italští přátelé, vždycky jim říkám, že pokud chtějí rozumět Čechům, musí si přečíst Dobrého vojáka Švejka a Kafku,“ vysvětlil.

 

O Alessandru Pasqualovi
Narodil se v italské Padově a nyní žije střídavě v Česku a ve Švýcarsku. Vedení Mattoni 1873 (tehdejší Karlovarské minerální vody) převzal po otci Antoniovi roku 2007. Jeho dlouhodobým zájmem je oblast udržitelnosti a cirkulární ekonomiky v nápojovém odvětví, a to nejen v Česku, ale jako prezident Evropské asociace výrobců minerálních vod (NMWE) se o to zasazuje také v rámci EU.

 

Na ekonomické podstránce Refresheru Disrupter ti nejen otevíráme dveře do zajímavých českých firem, ale také pravidelně do hloubky rozebíráme dění v ekonomice, která ovlivňují naši společnost. Naši práci můžeš podpořit tak, že se přidáš do klubu Refresher+. Získáš přístup ke všem exkluzivním článkům a další výhody.

Mattoni 1873 dodává na trh nejrůznější výrobky – od minerálních vod přes limonády, energetické nápoje nebo nealkoholická piva. Které jsou nejvíce ziskové?

Záleží, o jaké zemi se bavíme. Obecně je byznys s vodou velice zdravý, býval i více ziskový než sycené nealko. Teď je v tom v důsledku inflace dost zmatek a situace se mění velice rychle. Stále ale platí, že přírodní a ochucené minerální vody jsou nejvíce profitabilní částí portfolia. Tvoří páteř našeho byznysu. Nedávno jsme ve spolupráci s Budějovickým Budvarem uvedli na trh novinku – nealkoholické ochucené pivo Birgo. Myslím, že i tento výrobek se v budoucnu stane jedním z pilířů byznysu.

 

A jakým výrobkům se daří hůř, než jste očekávali?

Abych byl upřímný, výrobkům v našem portfoliu se teď obecně daří dobře. Možná u sirupů to neplatí, příliš je ale marketingově nepodporujeme, protože cena cukru je nyní hodně vysoko.

 

Zmínil jste inflaci. Upravujete ceny, nebo je udržujete na stejné úrovni?

Ceny jsme museli zvýšit, což obvykle neděláme. Většinou držíme ceny na stabilní úrovni a hledáme úspory ve firmě namísto toho, abychom nárůst přenášeli na spotřebitele. Tentokrát to ale nešlo jinak, ten tlak byl extrémně vysoký, především co se cen energií týká. Tento rok jsme zvýšili ceny o přibližně 20 procent.

 

Vláda musí něco udělat ke zklidnění inflace, která je tažena hlavně spekulací – několik málo lidí profituje na úkor ostatních. Pokud to neskončí, bude mít ekonomika i naše odvětví vážný problém.

 

Mattoni 1873 podniká ve více zemích. Ve které jste nejúspěšnější?

Největší část byznysu máme samozřejmě v Česku. Ale nejlépe se nám teď daří na srbském trhu. Ale i těm menším trhům, jako je Bulharsko a Rakousko, se daří dobře. Lidé hodně nakupují, více než obvykle. Vyvstává otázka, jak to bude dál.

V italštině je jeden vtip o harlekýnovi, který padá z věže svatého Marka v Benátkách a jak padá, říká „zatím to jde“. Přijde mi, jako bych byl teď tak trochu v roli toho harlekýna. Takže klepu na dřevo a říkám „zatím to jde“. Ale uvidíme, jaké to bude, až dopadneme na zem.

 

Jaké hrozby vidíte?

Pokud ceny prudce vyletí nahoru, spotřebitelé přestanou naše výrobky nakupovat. To ale není jen můj problém, ale problém celého odvětví. Myslím, že vláda musí něco udělat ke zklidnění inflace, která je tažena hlavně spekulací – několik málo lidí profituje na úkor ostatních. Pokud to neskončí, bude mít ekonomika i naše odvětví vážný problém.

 

Vyzkoušej předplatné
za 129
a čti vše bez omezení
PŘIDEJ SE K PŘEDPLATITELŮM UŽ MÁM PŘEDPLATNÉ: PŘIHLÁSIT SE
nebo Odemkni článek přes SMS
Dočti článek do konce za SMS v hodnotě 89 Kč. Jak to funguje?
POSLAT SMS
Pošli SMS na 90211 s textem CLANEK 123337 a dočti tento článek.
Cena SMS za otevření článků je 89 Kč s DPH. Jak to funguje?
POSLAT SMS
Čti bez omezení celý měsíc. Stačí poslat SMS (za 125 Kč). Jak to funguje?
POSLAT SMS

Co se dozvíš po odemknutí?

  • Jak by podle šéfa Mattoni měla vláda řešit drahé energie.
  • Proč podle něj nemusí být nutně skleněné lahve lepším materiálem než PET.
  • Jak může vracení zálohovaných lahví ovlivnit ve výsledku i mezinárodní politiku.
  • Co si myslí o trendu domácí výroby limonád ve strojích, jako je SodaStream.
  • Co majitele s italskými kořeny překvapilo na Česku a tuzemském podnikání.
  • Jak probíhalo převzetí Mattoni z otcových rukou a zda firma zůstane v rodině.
  • Co je podle Pasquala nejdůležitější udělat, když v podnikání chybuješ.

Upozornit na chybu - pokud spatřuješ v článku nedostatek nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Zdroj: mattoni1873.czNáhledový obrázek: Mattoni 1873
NAHORU
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Nejčtenější články
Nyní
24 hod
7 dní
30 dní
Více z tématu Rozhovory
více článků
Sponzorované články
více článků
Další news více news
Mohlo by tě zajímat
Přejít na úvodní stránku
Dostávej upozornění na aktuální události, jako je tato. Zapnout upozornění
Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Více