Lifestylový obsah, který inspiruje, vzdělává i baví, najdeš na webu Refresher.
Články o módě, hudbě, sportu či jiných zajímavostech najdeš na webu Refresher. Čti rozhovory se zajímavými osobnostmi, otestuj se v kvízech, načerpej inspiraci, co sledovat, poslouchat nebo jaké trendy právě letí. Sleduj lifestylový obsah na webu Refresher.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na www.refresher.cz
Tímea Krauszová
23. října 2022 12:05

Průlom v léčbě plešatosti: Vědcům se podařilo vypěstovat vlasové folikuly

Kategorie:
News

Dalším krokem je aplikovat výzkum na lidské kmenové buňky. Vědci doufají, že jejich výsledky bude možné zopakovat pomocí léků a plešatým lidem tak navrátit vlasy.

Skvělá zpráva pro lidi s plešatostí. Japonskému týmu složenému z několika univerzit se podařilo vytvořit systém, díky kterému vědci vypěstovali dospělé vlasové folikuly. Po několika týdnech z nich vyrostly vlasy do délky 3 mm. Zpráva o výsledcích studie vyšla v časopise Science Advances.

Vypadávání vlasů je složitý problém a způsobovat jej mohou různé věci: genetika, různá onemocnění, ale také nesprávná péče. Pomoci může LED terapie, ošetření na kožní ambulanci nebo i lék s názvem baricitinib, který schválili v USA.

Nové vypěstované folikuly

Vědci úspěšně regenerovali vlasové folikuly, ze kterých vyrůstají vlasy. Vypěstovali je v kontrolovaném prostředí v laboratoři na „umělých orgánech“, ale věří, že výsledky jejich práce lze aplikovat i při pomoci lidem s plešatostí.

Vědcům se objev povedl díky organoidům, malým zjednodušeným verzím orgánů, které vědci vytvořili v laboratoři pomocí kmenových buněk. Jedná se o repliky skutečných lidských orgánů, takže se vědci nemuseli spoléhat na zvířecí modely. Řešení hledali v tvorbě vlasových folikulů během vývoje embrya. Až dosud totiž vědci přesně nerozuměli interakcím mezi vnější vrstvou kůže a embryonálním vazivem (mezenchymem), které vedou ke vzniku vlasových folikulů.

12. dubna 2024 11:27 Čas čtení 0:35 Norský region chce, aby byl den o dvě hodiny delší. Plán ale příliš promyšlený nemá Norský region chce, aby byl den o dvě hodiny delší. Plán ale příliš promyšlený nemá

Organoidy však úspěšně zreplikovaly reakci mezi dvěma druhy embryonálních buněk. Vědci pak přizpůsobovali systém, dokud nevznikla taková konfigurace, jejímž výsledkem byl růst vlasových folikulů. Vědci dosáhli téměř 100% úspěšnosti a nové vlasy dosahovaly délky tří milimetrů po 23 dnech růstu. Výsledek vylepšili také použitím léku, který stimuluje melanocyty – buňky, které odpovídají za barvu vlasů. Výsledná vlasová vlákna tak měla i výraznější barvu.

Jedná se o průlomový výsledek, který otevírá bránu novým lékům na podporu růstu vlasů a také lékům, které by mohly ovlivnit barvu vlasů (tedy boj se šedivěním). Pomoc je tak na dosah ruky pro muže i ženy, které trápí různé příčiny vypadávání vlasů.

Dalším krokem je použít lidské buňky a začít pracovat na vývoji léků.

plešatosť
Zdroj: Pexels/Karolina Grabowska, Anna Shvets/volně k užití

První lék proti alopecii

Americký úřad pro kontrolu léčiv (FDA) již v létě schválil lék baricitinib, který dokáže obnovit růst vlasů. Vyvinula jej farmaceutická společnost Eli Lilly a je určen k alopecii, druhé nejčastější příčině vypadávání vlasů.

Baricitinib testovaly dvě nezávislé vědecké studie. Přípravek dokáže blokovat imunitní systém natolik, aby neútočil na vlasové folikuly, čímž obnovuje růst vlasů. Schválení léku je významným krokem, díky kterému by jej mohly začít hradit i pojišťovny.

Do obou studií se zapojilo 1 200 pacientů s těžkou alopecií, přičemž 40 procent z nich dosáhlo po 36 týdnech úplného nebo téměř úplného růstu vlasů. Po roce znovu narostly vlasy polovině pacientů.