10. prosince 2022 17:11
Vojtěch Vanda ČTK

Naděje pro ohrožené nosorožce: Vědci v Česku udělali významný krok k záchraně druhu

Zdroj: Zoo Dvůr Králové nad Labem
ZAJÍMAVOSTI ČESKO ZVÍŘATA

Konsilium BioRescue vedené Safari Parkem Dvůr Králové nad Labem si připsalo významný objev – vytvořilo prvotní zárodečné buňky z kmenových buněk severního bílého nosorožce.

Tým vědců z konsilia BioRescue vedeného Safari Parkem Dvůr Králové nad Labem vytvořil tzv. primordiální (prvotní) zárodečné buňky z kmenových buněk severního bílého nosorožce, informuje ČTK. Jsou předchůdkyněmi vajíček a spermií, uvedli dnes zástupci Safari Parku Dvůr Králové. Označili to za významný krok k záchraně druhu, na němž mají zásluhu hlavně odborníci z univerzity v Ósace. Dosud se toho nikdy nepodařilo dosáhnout u tak velkých savců.

Neuralink Elona Muska údajně zabil 1500 zvířat kvůli výzkumu mozkových čipů Neuralink Elona Muska údajně zabil 1500 zvířat kvůli výzkumu mozkových čipů 6. prosince 2022 14:00

Jde o součást mezinárodního projektu záchrany bílých severních nosorožců umělou reprodukcí. Vědci získali primordiální zárodečné buňky ze severní samice Nabiré, která uhynula ve Dvoře Králové v roce 2015.

„Naším cílem je vytvořit vajíčka a spermie v laboratoři, díky tomu budeme mít v budoucnu dostupnější mnohem širší genetickou variabilitu nosorožců bílých severních pro založení nové populace. Vytvoření primordiálních zárodečných buněk je významným a náročným krokem k tomuto cíli,“ řekl dnes ČTK Jan Stejskal ze dvorské zoo.

O pokusech zachránit bílé nosorožce jsme tě informovali již před čtyřmi lety. Už tehdy živí samci již neexistovali, proto se odborníci pokoušeli o oplodnění ve zkumavce s využitím příbuzné větve nosorožců tuponosých jižních. Od severních vzali sperma, od jižních vajíčka a pokusili se vytvořit hybridní embryo.

Náročná záchrana

Bílí severní nosorožci jsou ohroženi vyhynutím. Poslední dvě samice tohoto druhu, třiatřicetiletá Nájin a její dcera Fatu, žijí v rezervaci Ol Pejeta v Keni. Obě patří dvorské zoo. Tým BioRescue se pomocí pokročilých metod umělé reprodukce snaží zachránit bílé severní nosorožce před vyhynutím. Vědci popsali postup poprvé tento týden v časopise Science Advances.

„Viděl jsem, jak převáží bedny plné jantaru.“ Legendární jantarová komnata se možná nachází u českých hranic „Viděl jsem, jak převáží bedny plné jantaru.“ Legendární jantarová komnata se možná nachází u českých hranic 29. března 2024 9:00

„Vědci z BioRescue produkují embrya severních bílých nosorožců oplodněním oocytů (vaječných buněk) spermiemi v laboratoři. Embrya jsou poté určena k tomu, aby je odnosily náhradní matky jižních bílých nosorožců. Rozhodující pro produkci embryí je dostupnost oocytů a spermií,“ uvedli zástupci dvorské zoo.

Samice Fatu je podle nich jedinou dárkyní přirozených oocytů a program má k dispozici zmrazené sperma pouze od čtyř samců, přičemž někteří z nich jsou s Fatu blízce příbuzní. Pomocí technik spojených s kmenovými buňkami se vědci snaží tento problém překonat.

„Z živé tkáně, například z kůže nosorožců, je postupně možné vytvořit tzv. indukované pluripotentní kmenové buňky, následně primordiální zárodečné buňky a nakonec umělé gamety (pohlavní buňky), tedy oocyty a spermie. Tím by se zvýšil počet jedinců, z nichž bude možné založit novou populaci, až na 12 zvířat,“ uvedli zástupci zoo.

„Je to vůbec poprvé, kdy se podařilo vytvořit z kmenových buněk primordiální zárodečné buňky velkého ohroženého druhu savců. Dříve se to podařilo pouze u hlodavců a primátů,“ dodal Masafumi Hayashi z Ósacké univerzity.

Vědci vycházeli z poznatků získaných při práci s myšmi. V roce 2016 vytvořili primordiální zárodečné buňky a nakonec zárodečné buňky myší, které byly oplodněny v laboratoři a narodili se z nich zdraví potomci. V případě bílých nosorožců japonští vědci spolupracují s kolegy z několika evropských vědeckých institucí.

REPORTÁŽ: Obědval jsem v „nejhorší restauraci v Brně“ podle turistů. Zjistil jsem, že mám asi nízký standard REPORTÁŽ: Obědval jsem v „nejhorší restauraci v Brně“ podle turistů. Zjistil jsem, že mám asi nízký standard 26. března 2024 11:00

Tento plán se spojí s postupy, které vědci provádějí s přirozenými gametami, jakmile bude vytvoření umělých gamet úspěšné. Stejně jako v případě oocytů získaných z Fatu a spermií rozmrazených ze zmrazených vzorků budou uměle vytvořená vajíčka a spermie oplodněny in vitro v laboratoři. Vytvořená embrya budou uložena v tekutém dusíku, než bude možný jejich přenos do náhradní matky.