Lifestylový obsah, který inspiruje, vzdělává i baví, najdeš na webu Refresher.
Články o módě, hudbě, sportu či jiných zajímavostech najdeš na webu Refresher. Čti rozhovory se zajímavými osobnostmi, otestuj se v kvízech, načerpej inspiraci, co sledovat, poslouchat nebo jaké trendy právě letí. Sleduj lifestylový obsah na webu Refresher.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na www.refresher.cz
Tereza Patočková
26. ledna 2023 17:19

Planeta Země dnes zažije nejtěsnější setkání s asteroidem v historii

Kategorie:
Česko
Planeta Země dnes zažije nejtěsnější setkání s asteroidem v historii
Zdroj: Pixabay

Asteroid s označením 2023 BU se přiblíží k jižnímu cípu Jižní Ameriky. Vědci uvádí, že se se Zemí určitě nemůže střetnout, a i kdyby, v atmosféře by se rozpadl na malé meteority.

Asteroid 2023 BU je velký asi jako nákladní auto a předpokládá se, že bude jedním z nejvíce přiblížených těles k Zemi v historii. Ve čtvrtek 26. ledna dojde k velmi těsnému setkání tohoto malého blízkozemního asteroidu s naší planetou. Informovala o tom NASA

Asteroid s označením 2023 BU se přiblíží k jižnímu cípu Jižní Ameriky přibližně v 16:27 SEČ (19:27 SELČ) jen 2 200 mil (3 600 km) nad povrchem planety a bude se nacházet v dosahu dráhy geosynchronních družic. Neexistuje však žádné riziko, že by asteroid narazil do Země. I kdyby k tomu však došlo, tento malý asteroid – jehož průměr se odhaduje na 3,5 až 8,5 metru – by se změnil v ohnivou kouli a v atmosféře by se z velké části neškodně rozpadl, přičemž některé větší úlomky by mohly dopadnout jako malé meteority.

Asteroid objevil amatérský astronom Gennadij Borisov ze své observatoře MARGO na Krymu v sobotu 21. ledna. Další pozorování byla nahlášena Centru pro malé planety (MPC) – mezinárodně uznávanému středisku pro zjišťování polohy malých nebeských těles – a data byla následně automaticky zveřejněna na stránce pro potvrzení polohy blízkozemních objektů. Během tří dnů provedla řada observatoří po celém světě desítky pozorování, což astronomům pomohlo lépe upřesnit dráhu 2023 BU.

30. října 2023 8:00 Čas čtení 0:16 KVÍZ: Velký vůz nebo Orion. Poznáš souhvězdí na fotografii? KVÍZ: Velký vůz nebo Orion. Poznáš souhvězdí na fotografii?

Systém NASA Scout pro vyhodnocování nebezpečí dopadu, který spravuje Centrum pro studium objektů blízkých Zemi (CNEOS) v Laboratoři tryskového pohonu agentury v jižní Kalifornii, analyzoval data z potvrzovací stránky MPC a rychle předpověděl blízký průlet. CNEOS vypočítává každou známou dráhu blízkozemního asteroidu a poskytuje hodnocení potenciálního nebezpečí dopadu na podporu Úřadu pro koordinaci planetární obrany (PDCO) NASA.

Ve skutečnosti se jedná o jedno z nejtěsnějších přiblížení známého blízkozemního tělesa, které kdy bylo zaznamenáno,“ řekl Davide Farnocchia, navigační inženýr v JPL, který systém Scout vyvinul.

Zatímco u každého asteroidu v blízkosti Země dojde vlivem gravitace naší planety ke změně trajektorie, u asteroidu 2023 BU se očekává, že se jeho dráha kolem Slunce výrazně změní. Před setkáním se Zemí byla dráha asteroidu kolem Slunce zhruba kruhová a blížila se dráze Země, přičemž dokončení oběhu kolem Slunce trvalo 359 dní. Po setkání se Sluncem se dráha planetky více protáhne a v nejvzdálenějším bodě od Slunce se posune přibližně do poloviny dráhy Země a Marsu. Asteroid pak dokončí jeden oběh každých 425 dní.