7. března 2023 13:20
Tereza Šnajdrová

K Zemi se blíží jasně zářivá kometa. Máš dost času sehnat si teleskop?

Zdroj: Unsplash/Ganapathy Kumar/volně k použití
TECH VESMÍR ZPRÁVY ZE SVĚTA

Kometa bude nejvíce viditelná 13. října 2024. Máš tak spoustu času vyprat oblíbenou deku, uvařit si čaj a sehnat si například teleskop.

Nově objevená kometa nesoucí název C/2023 A3 se přibližuje ke Slunci a k naší planetě. Zářivá kometa, která má být jasnější než ostatní hvězdy, by měla být viditelná ze Země kolem 13. října 2024. Máš tak dostatek času na to, aby sis například obstaral*a teleskop a mohl*a tuto zářivou krásku sledovat spolu s odborníky, píší Science Alert a EarthSky.

Ovládnou houby svět? Vědci vyvinuli živý počítač z hub Ovládnou houby svět? Vědci vyvinuli živý počítač z hub 7. března 2023 12:00

Na noční obloze má kometa zářit mnohem jasněji než mnoho hvězd a vědci si od jejího přiblížení k Zemi slibuji výjimečnou podívanou. C/2023 A3 má být totiž nejzářivější kometou. Když se přiblíží ke Slunci, její led a prach budou odrážet sluneční svit, a kometa by tak mohla dosáhnout jasnosti až –5 magnitudy. Pozorovat bychom též mohli i výrazný ocas této komety.

Ke Slunci se přiblíží 28. září 2024 a jen pár dní poté bude nejblíže Zemi. Vědci očekávají, že nejlépe viditelná by mohla být 13. října, a ti, kteří mají zájem o její pozorování, tak mají dostatek času se připravit.

Muž zemřel kvůli mozkožroutské amébě. Nakazil se z kohoutkové vody Muž zemřel kvůli mozkožroutské amébě. Nakazil se z kohoutkové vody 7. března 2023 8:49

C/2023 A3 není pouze jednou z nejzářivějších komet, ale také nejrychlejších. Pohybuje se rychlostí asi 290 664 kilometrů za hodinu a v současné chvíli se nachází někde mezi drahami Saturnu a Jupiteru. Než doletí k okruhu Sluneční soustavy, mohlo by jí to trvat 80 660 let.

Stále však hrozí, že kometa nemusí přežít oblet kolem Slunce, pokud se přiblíží příliš blízko. Pokud však bezpečně doletí až do blízkosti Země, buď připravený*připravená. Ve dnech kolem 13. října sleduj, jakou podívanou si pro tebe vesmír připravil.

Anketa:
Budeš sledovat tuto zářivou kometu, jak se blíží k Zemi?
Ano, miluju.
Jo, pokud na to nezapomenu.
Ne, vesmír mě nebere.
Ano, miluju.
32 %
Jo, pokud na to nezapomenu.
63 %