Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Středa 20. 1. 2021 svátek má Ilona, Sebastián

hledej na refresheru

Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
Filmy a Seriály - Vybrali jsme
0
LukasBCitnar
19. říjen 2014, 20:58

Všechno, co potřebujete vědět o filmu #3 - Soudní spory, první western a legendární scény

Edison se začíná soudit a Edwin S. Porter natáčí první westernový film.

LukasBCitnar
19. říjen 2014, 20:58
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Všechno, co potřebujete vědět o filmu #3 - Soudní spory, první western a legendární scény

Dnes se z Evropy přesuneme do Severní Ameriky a podíváme se na vývoj tzv. nickelodeonů, dále se obrátíme k vyhroceným soudním sporům o patenty a na konec se zaměříme na první westernový film.

 

Díky zkracování pracovní doby měli dělníci více času a ten začínali trávit v promítacích sálech, což logicky zvyšovalo tržby, a tak tvůrci přecházeli od stereotypních aktualit k filmům s dějovou linií. Pro distribuci těchto filmů vznikaly nickelodeony, název je odvozen od vstupného, které stálo pouhý jeden niklák.

 

Mezi majiteli nickelodeonů můžeme najít i taková jména jako jsou Bratři Warnerové, Carl Laemmle (zakladatel Universalu), Louis B. Meyer (ten se později stal součástí MGM), Adolph Zukor (stal se vedoucím Paramountu), William Fox (zakladatel společnosti, která je dnes známá pod názvem 20th Century-Fox) a spoustu dalších.

 

Všechno, co potřebujete vědět o filmu #3 - Soudní spory, první western a legendární scény

 

Mezi hlavními události z let 1907-1908 zcela nepochybně patří soudní spor mezi Edisonem a společností American Mutoscope & Biograph. O co vlastně (ve zkratce) šlo? Edison prohlásil, že mu patří veškerá patentní práva na filmové kamery a projektory. Nutil tak společnosti jako Vitagraph, aby mu platily poplatky a tím pádem mohly natáčet na jeho kamery. V roce 1904 vyhrál první soudní spor a tím ještě více upevnil svoje postavení na trhu.

   

Na stranu odporu se postavila jediná společnost, American Mutoscope & Biograph (dále jen AM&B), která prohlásila, že jejich kamera (m.j. typu Biograph) má zcela jiný systém, než ta, kterou si nárokoval Edison. Rok 1907 byl v tomto sporu přelomový, poněvadž odvolací soud dal za pravdu AM&B. Tento fakt zároveň rozdělil filmový průmysl, protože společnosti, které tehdy natáčeli, musely platit tak i tak, buď AM&B, nebo Edisonovi.

 

Následující rok vznikl ve filmové výrobě obrovský chaos a dovršila to skutečnost, že vlastníci kin neměli co hrát, protože producentské společnosti byly zaměstnány vzájemnými boji. AM&B a Edison tedy přistoupili k dohodě a v roce 1908 se pod jejich vzájemným vedením ustanovila společnost Motion Pictures Patents Company (MPPC), která kontrolovala celý trh a současně vlastnila všechny licence k existujícím patentům.

 

Edwin S. Porter (1870 - 1941)

Všechno, co potřebujete vědět o filmu #3 - Soudní spory, první western a legendární scény

 

Přesuňme se ze soudních tahanic na mnohem záživnější filmový plac, takže co se na začátku století natáčelo v Americe? Hlavní postavou rané kinematografie byl Edwin S. Porter. Porter byl nejdříve promítač a odborník na zpracování fotografie. V roce 1901 se poprvé postavil za kameru. Mimo jiné pracoval pro Edisona, kterého současně velmi obdivoval. Edwinovi se podařilo vytvořit jedny z nejvlivnějších filmů své doby. Jednak proto, že byl velmi dobrý vypravěč, což můžeme vyčíst z jeho filmů. Dále se věnoval studiu už natočených filmů, velice ho fascinoval Méliès a tvůrci z Brightonské školy.

 

 

První výrazným filmem je bezpochyby Život amerického hasiče (1903), který je zároveň považován za první dějový film. Hned na začátku si můžeme povšimnout zajímavé snové sekvence a následujícího detailu, tato skutečnost už předznamenává moderní práci se střihem. Na konci je zobrazena tatáž situace dvakrát. Tento postup je pro nás neobvyklý, ale ve své době byl považován za konvenci.

 

Ve filmu Chaloupka strýčka Toma (1903) poprvé použil tzv. mezititulky, které vysvětlovaly děj, který se zobrazoval. Mezititulky se velmi ujaly a používaly se bez přestání až do vzniku zvukového filmu v roce 1927.

 

 

Western je považován za jediný typický americký žánr a jeho vznik se datuje do roku 1903, kdy vznikl film Velká vlaková loupež. Snímek je přelomový v mnoha aspektech. Jednak má pevně stanovený děj. Mění lokality, už nesledujeme jenom jednu statickou místnost, ale pohybujeme se společně s hlavními hrdiny. Velká vlaková loupež je také známa díky závěrečné násilné scéně a také tomu, že je zde poprvé použitý křížový střih, na který v budoucnu ještě přijde řada. Slavným se také stal záběr bandity, který střílí přímo do kamery, snímek se okamžitě stal nejpopulárnějším filmovým dílem. Porter je dalším člověkem, který zcela jistě patří do filmové sině slávy.

 

 

Nicméně soudním sporům ještě nebyl konec a proti nově vzniklé MPPC se postavili nezávislí, ale to v příštím díle. Také se vrátíme zpět do Francie, kde se pomalu rozrůstaly společnosti Pathé a Gaumont a na scénu přichází Max Linder, který se stal velkou inspirací legendárnímu Charliemu Chaplinovi. Stay Fresh!

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
NAHORU
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail
Nejčtenější
Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Více
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.