25. října 2014 0:27

Užijeme si zabíjanie desiatok gangstrov v podaní Johna Wicka? (Recenzia)

Keanu Reeves sa konečne vracia na pomyselný piedestál hollywoodskeho vrcholu. Minimálne v očiach (ne)náročných divákov. Masakrovanie Johna Wicka si proste užijete.

„Volali sme ho Baba Jaga." „Čo to má byť, nejaký zasratý bubák?"

„Nie, on je ten, koho pošleš, keď chceš bubáka zabiť."

Natočiť v dnešnej dobe akčný film, ktorý bude naozaj originálny, aspoň trochu inteligentný a prekypujúci skvelými nápadmi, je neľudsky ťažká úloha, aj pre skúsených tvorcov. Nováčik Chad Stahelski sa s tým vysporiadal po svojom a namiesto tlačenia na pílu v snahe byť za každú cenu novátorský, radšej zobral osvedčené recepty a primiešal vlastné korenie, ktoré zarobilo na štýlovú akčnú jednohubku.

John Wick (Keanu Reeves) sa naposledy rozlúči so svojou drahou, ktorá prehrala boj s rakovinou a odchádza zlomený domov. Život nájomného zabijaka dávnejšie zavesil na klinec, aby sa usadil a celé svoje ja venoval tej, ktorú teraz skolila zákerná choroba. Ako symbol skutočnej lásky až za hrob, dostáva John od ženy post mortem darček v podobe chutného šteniatka, aby nesmútil sám.

Zdá sa, že bolesť aspoň trochu poľaví, no to by nesmelo prísť k náhodnému konfliktu so synom ruského mafiánskeho bossa, Josefom (Alfie Allen z Game Of Thrones). Ten ho potom s kamarátmi v noci prepadne, rozbije mu držku, ukradne zbožňované auto a zabije psa - posledné fyzické puto s jeho milovanou. To sme v podstate mohli vidieť aj v traileri. Čo nasleduje potom, zrejme tušíte tiež. Divoká jazda a počítanie mŕtvol.

John Wick je skutočne profesionál a ani po rokoch nezabudol, ako násilné remeslo vykonávať s eleganciou a ľahkosťou. Ku cti mu slúži, že napriek určitej komiksovosti univerza, v ktorom sa pohybuje, pôsobí ako človek z mäsa a kostí a občas dostane nakladačku aj on. Hoci nie som fanúšikom, podľa mňa často kŕčovitých a  nevýrazných hereckých výkonov Keanu Reevesa, táto úloha mu sadla dokonale. Mlčanlivý zabijak, ktorý občas prehodí cynickú hlášku, alebo kontruje ruským oponentom v ich rodnom jazyku, sa radí určite k tým lepším z jeho postáv.

Pri akčných filmoch sa hovorí, že sú také dobré, akí dobrí sú „záporáci“. V tomto Wick tak trochu zlyháva. Josef je rozmaznaný fracek na facku a jeho otec je naopak až príliš veľký sympaťák na to, aby ste z neho mali strach. Skôr vo vás môže vyvolať pocit dôstojného protihráča. Zaujímavá je ale postava Johnovho priateľa z branže v podaní diabolského Willema Dafoe, ktorá neskôr dosť zamieša karty.

Čo by som filmu trochu vytkol, je až príliš veľký dôraz na akciu a efekt na úkor niektorých vedľajších postavičiek, ktoré sa javia byť zaujímavé, ale dostanú zúfalo málo priestoru. Samozrejme je to skôr subjektívne negatívum, diváci, ktorí od R-kového akčňáku očakávajú hlavne vizuálne orgie a krvavý balet, budú plesať blahom. Choreografie jednotlivých scén a občasný vynaliezavý spôsob, ako zneškodniť protivníka, sú prepracované do najmenšieho detailu a dobre sa na ne pozerá. Režisér filmu dlhé roky pôsobil aj ako kaskadér, takže podobné veci má zrejme odskúšané a vychytané.

Veľmi zaujímavé je aj vykreslenie "podzemného" sveta organizovaného zločinu, ktorý má vlastné pravidlá, inštitúcie (bizarný hotel s charizmatickým recepčným) a dokonca vlastnú menu. Toto až komiksové univerzum, zahalené do efektného noirového plášťa by si rovnako zaslúžilo trošku viac pozornosti.

Verdikt a hodnotenie je jasné. John Wick je po formálnej stránke nadpriemerný akčný film s dobrými nápadmi a slušnou dynamikou, no nejakú hĺbku a prepracovanú psychológiu postáv a ich motivácie nečakajte. Kto sa iba chce zabaviť na úrovni, alebo je maniak na žánrovky typu Taken, alebo trilógie o Bournovi, ten nech si pokojne pridá dva body. 7/10

Recenziu vypracoval Braňo Noskovič