Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Pondělí 25. 1. 2021 svátek má Miloš

hledej na refresheru

Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
Filmy a Seriály - Vybrali jsme
5
LukasBCitnar
2. listopad 2014, 15:01

Všechno, co potřebujete vědět o filmu #5 - Filmové podsvětí, prohibice a gangsteři na stříbrném plátně

Víš, že milionář Howard Hughes z filmu Letec natočil jednu z prvních gangsterek?

LukasBCitnar
2. listopad 2014, 15:01
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Všechno, co potřebujete vědět o filmu #5 - Filmové podsvětí, prohibice a gangsteři na stříbrném plátně

Kabarety, swing, zbraně, smrt, sex a hlavně alkohol - tak nějak mohly ve zkratce vypadat divoká léta prohibice, která v USA trvala od roku 1919 a skončila až v roce 1933. Filmů s gangsterskou a mafiánskou tématikou bylo natočeno nespočet, ať už kvalitních či naprostých propadáků. Mezi nejznámější bychom zcela jistě mohli zařadit trilogii Kmotra (1972, 1974, 1990), která se nezapomenutelně zapsala do historie a více než čtyřicet let od premiéry prvního dílu stále objevuje nové diváky a je znovu a znovu předmětem diskuzí a bezmezného obdivu. Dále by sem patřili Neúplatní (1987), Mafiáni (1990), Casino (1995), ale také nesmíme zapomenout na legendární Scarface (1982) od Briana de Palmy nebo Carlitova cesta (1993).

 

 

Do výčtu se zapsal i velký režisér Sergio Leone s klasikou Tenkrát v Americe (1984). Mafie pronikla i do seriálové tvorby, mluvíme zde o velkém úspěchu Rodiny Sopránových (1999).

 

Všechny tyto filmy vznikaly od počátku 70. let a končí se začátkem nového milénia. Od té doby se filmy s podobným konceptem neobjevují, a když, tak sází na akční nebo vizuální stránku filmu. Výjimku může tvořit maximálně remake Skrytá identita (2007) a samozřejmě i původní verze Volavka (2002). Z televizní tvorby je to bezpochyby Impérium – Mafie v Atlantic City (2010).

 

 

Ve výpisu klasických mafia filmů bychom mohli pokračovat do nekonečna, ale nás by zajímalo, jak vypadaly gangsterské filmy v době Al Caponeho. Jednou z hlavních postav, která stála u zrodu gangsterského filmu, byla osobnost slavného Howarda Hughese, kterého ztvárnil Leonardo DiCaprio ve velkolepém opusu Letec (2004).

 

Ten právě natočil snímek Scarface (1932), který se rázem stal nejkontroverznějším filmem své doby. Hughes měl obrovské problémy dostat snímek do kin. Vedl se totiž téměř roční spor s Haysovým úřadem, který kontroloval vhodnost obsahu filmů a ten Hughesovi několikrát film vrátil k přestříhání. Režisér jezdil po Státech a domlouval místa, kde byly omezeny cenzurní zákony, aby tak dokázal, že jeho film je naprostým trhákem, a to dokázal. Premiéra se uskutečnila v New Orleans a Scarface se stal hitem. Jedna z kritik o něm prohlásila: „Je tak drsný, že z Caponeho dělá pouhého poslíčka.“ Toto prohlášení však můžeme považovat jen za reklamní tah, který si Hughes zaplatil, film se totiž v mnohém inspiroval právě Caponeho životem.

 

 

Na tento snímek také v mnohém navazuje výše zmiňovaný Scarface (1982) od B. de Palmy. Film se inspiroval hlavně v základním námětu a vývojem postav.

 

Dalším slavným dílem je Veřejný nepřítel (1931) od Wiliama Wellmana nebo Malý Cézar (1930), kde se režie zhostil Mervyn Le Roy, ten byl také úplně prvním zvukovým filmem, který pojednává o organizovaném zločinu. Pro napsání scénáře k Veřejnému nepříteli byli najati dva novináři z Chicaga, kteří znali místní prostředí. Všechny tyto filmy více či méně vycházely ze skutečných postav a osudů. Filmové společnosti byly také pod neustálým tlakem kritiky, že gangsterství romantizují a přidávají mu zvláštní nádech dobrodružství. Tvůrci tak byli nuceni se podrobovat cenzurním úřadům a hlavní hrdinové v 99 % na konci umírají.

 

 

Filmy, které se zabývali tématy spojených s mafií a organizovaným zločinem, začínaly ukazovat na problémy a skutečnosti, které jsou důvodem kriminality. Odsuzovaly celou společnost, neschopnost vlády zajistit dobré pracovní podmínky a poukazovaly na existenci chudinských čtvrtí, které nenabízely jinou možnost přivýdělku. Producenti tak od těchto témat začínají upouštět a zaměřují se na odlehčenější filmy. Ke konci tohoto období ještě vznikají filmy jako Střelci (1935), kde je hlavním hrdinou drsný policista nebo V newyorském přístavu (1938), kde je zločinec už jen vedlejší postavou. Vznikají tak tzv. screwball komedie, na které přijde řeč příště. Šlo o ztřeštěné filmy plné nesmyslných zvratů, zhýčkaných paniček, ale také obsahovaly výborně napsané dialogy, které tvořily podstatu vtipu. Který mafiánský film je váš nejoblíbenější? 

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
NAHORU
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail
Nejčtenější
Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Více
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.