Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Úterý 28. 1. 2020 svátek má Otýlie

hledej na refresheru

Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
Filmy a Seriály - Vybrali jsme
3
LukasBCitnar
9. listopad 2014, 17:37
Čas čtení: 2:15

Všechno, co potřebujete vědět o filmu #6 - Drákula a Frankenstein jako první zvukové horory

Víš, že film Frankenstein z roku 1931 vydělal rekordních 13 milionů dolarů?

LukasBCitnar
9. listopad 2014, 17:37
Čas čtení: 2:15
Všechno, co potřebujete vědět o filmu #6 - Drákula a Frankenstein jako první zvukové horory
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
3
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Od skřípění rychlých kol a rozstřílených mafiánů se dostáváme k dalšímu úspěšnému žánru 30. let a to je horor. Snímky s hororovou či mysteriózní tématikou vznikaly samozřejmě už v němé éře, ale až díky zvuku mohly prorazit. Přesto, že většina z nich trpěla technickými chybami nebo příběhovou nedokonalostí, nic jim nebránilo, aby se staly kasovními trháky.

 

Dnes si v klidu sedíme a požíráme popcorn při sledování všech těch pátků třináctých, saw experimentů, kostek a ostatních vizuálně namačkaných hororů, které se tváří drsně, ale pod pozlátkem se skrývá prázdnota. Jak vypadaly ty jedny z prvních hororů? Při kterých lidé utíkali z kin nebo se třásli strachy při návratu domů? To všechno a mnohem víc v následujících odstavcích.

 

Universal rozpoznal možný potenciál ve zmíněném žánru a v roce 1931 předvedl filmovou adaptaci nejznámějšího upíra, Drákuly, kterého ztvárnil Béla Lugosi. Ten se později stal obrovskou hvězdou a horor prakticky neopustil až do své smrti v roce 1956, kdy mu bylo 73 let. Ovšem život žil naplno, o čemž svědčí i fakt, že ve svých 70 letech se ještě stihl oženit a jeho posledním přáním bylo, být pohřben v kostýmu Drákuly, a tak se i stalo.

 

 

Další hereckou hvězdou se stal Boris Karloff, ten si totiž zahrál slavné monstrum Frankensteina (1931). Ačkoliv byli Karloff a Lugosi hereckými konkurenty, v osobním životě si byli velmi blízcí. Borisova kariéra se po roce 1931 rapidně vyhoupla a jeho sláva trvala dalších 40 let. Nicméně už nikdy se mu nepodařilo předčít Frankensteina. Když Lugosi umírá, Karloff odjíždí do Anglie, kde v roce 1969 umírá na následky prochladnutí.

 

Film na motivy úspěšného románu stál téměř 300 tisíc dolarů, což na tu dobu byly nemalé peníze. Ovšem úspěch, který po premiéře nastal, nečekal snad nikdo. Snímek vydělal 13 milionů dolarů a rázem se stal legendou. Jen cena originálního plakátu je odhadovaná na 600 tisíc dolarů. Roky 1933 – 1935 znamenaly velký rozvoj hororu. V roce 1932 vznikl snímek Starý temný dům, který se opět trochu odlišoval. Tvůrci totiž zkombinovali thriller a komedii, tahle kombinace je v dnešní době celkem zaběhnutou konvencí. V mnoha případech komedie přechází do parodie a vzniká kupříkladu cyklus Scary Movie.

 

 

Vraťme se zpátky a připomeňme si jeden z nejlepších hororů, který byl kdy natočen. Ano přesně tak, je to onen legendární Neviditelný muž (1933). Film tak technicky inovativní, že i dnes v době plné digitálních efektů, 3D a dost možná i 4D, nám při projekci tuhne krev v žilách. O rok dříve ještě vznikl další velmi významný skvost v tomto děsivém žánru. Německý kameraman Karl Freunde, který pracoval již na němých filmech, se tentokráte chopil režie a natočil velmi působivé dílo, Mumie (1932). I zde se objevuje v roli Imhotepa Boris Karloff a jak už jméno faraona napovídá nám mnohem známější verze z roku 1999, se v mnohém inspirovala touhle klasikou.

 

 

V následujících letech poptávka po hororu postupně upadala. Společnost Universal se zaměřila na jiný typ produkce a jedinou firmou, která se ještě pokoušela vytvářet hrůzostrašné příběhy, byla společnost RKO, jejichž filmy byly brány jako „béčkové“. Přesto je dobré zmínit snímek Kočičí lidé (1942), tentokráte se tvůrci vyhnuli znázorňování obludných monster, ale vsadili spíše na psychologický strach, takže budují napětí pomocí atmosféry a vykreslování postav.

 

 

A pro srovnání...

 

 

Horor přestal být žádaným a do popředí ho dostal až mistr Alfred Hitchcock. Nicméně velmi oblíbenými byli už jednou zmíněné ztřeštěné komedie, které v našem prostředí představovaly osobnosti jako Vlasta Burian, Oldřich Nový, Nataša Gollová a další. Takže si příště uděláme takovou exkurzi do Československého filmu 30. let. Je na co se těšit. Stay Fresh!

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Ohodnoť článek
1
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHORU
Nejčtenější
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.