Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Pátek 4. 12. 2020 svátek má Barbora, Barbara

hledej na refresheru

Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
Filmová a seriálová databáze RefresheruHledej, hodnoť, recenzuj své oblíbené filmy a seriályVíce
Filmy a Seriály - Osobnosti
18
LukasBCitnar
12. leden 2015, 9:23
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Díky němu se stal Batman fenoménem a vzal nás do říše epických snů, aneb čím je specifický Christopher Nolan

Je to mistr vyprávění. Každý jeho film je něčím jedinečný, každé jeho dílo boří zaběhlé tradice a opakovaně dokáže překvapit diváka.

LukasBCitnar
12. leden 2015, 9:23
Díky němu se stal Batman fenoménem a vzal nás do říše epických snů, aneb čím je specifický Christopher Nolan
Filmová a seriálová databáze RefresheruHledej, hodnoť, recenzuj své oblíbené filmy a seriályVíce
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
18
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Christopher Nolan je nezpochybnitelně vynikající vypravěč svým příběhů. Pochází z Londýna a řadí se mezi jedny z nejslavnějších režisérů 21. století. Jeho filmy vydělaly něco přes čtyři miliardy dolarů a posbíraly 21 nominací na Oscary. Narodil se v roce 1970 a už od útlého věku projevoval zájem o filmařinu. V době studií (zabýval se anglickou literaturou) natočil krátký film Tarantella. Později představil další krátký film Doodlebug, který je zjevný svými surrealistickými kořeny a jeho celková podoba odkazuje na takové velikány jako Luis Buñuel a jeho legendární Andaluský pes.

 

 

Pro srovnání přikládám Andaluského psa 

 

Debutoval snímkem Following (Sledování), ale já bych se raději zaměřil na jeho druhý snímek, Memento, kde Nolan ukazuje svůj cit pro experimentaci s vyprávěním a skládáním na první pohled nesourodých dílů do jednodílné skládanky. Podobný model svým způsobem praktikuje v Inception (Počátku), kde však pracuje s přesahem narativu už na trochu jiné úrovni. V Mementu nám předkládá zdánlivě chronologický příběh, který se v závěru obrátí a stane se z něj vzpomínka. Autor zde dokazuje fakt, že je výborným psychologem a díky tomu může velmi fenomenálně pracovat s očekáváním diváka a neustále ho překvapovat. Se systémem nespolehlivého vypravěče pracuje i v dalším snímku, Insomnie. Ačkoliv jde o remake norského filmu z roku 1997, tak si určitou poetiku severských filmů zachovává. V současnosti je hrozně moderní označovat cokoliv temného za „severskou školu“ (z televizní tvorby byl tak označován například Cirkus Bukowsky), což je jednak hloupost a jednak jde o špatné označení určitého fenoménu. Tzv. Severská škola, nebo poetika, je založena hlavně na způsobu zobrazování okolí či přírody, která je nějakým způsobem konfrontována s protagonistou, nebo se dokonce sama stává další postavou. S tím souvisí i velmi detailní psychologizace postav, které jsou vystavené důkladnému drobnohledu. To dokládá následující ukázka, kde drsná příroda promlouvá do chování herců, ale zároveň buduje napjatě podivnou atmosféru, odráží tak samotné stavy duše hlavního hrdiny, kterého zde ztvárňuje samotný Al Pacino.

 

 

Oba zmíněné filmy jsou velmi unikátní a pro větší analýzu bych potřeboval mnohem více prostoru, protože Nolan je v obou filmech specifický, ale několik věcí mají jeho snímky společné. Jednak je zde zmíněný styl vyprávění, který je ozvláštněn jakýmsi „nolanovským“ dojmem a na minimálním prostoru dokáže pracovat s mnohačetnými variacemi příběhu viz Memento. Insomnie je silná po své psychologické stránce, režisér totiž dokonale vykresluje postavy a jeho způsob „jak se dostat pod kůži“ je geniální, až zároveň mrazivý. U tohoto filmu bych se nebál zmínit jasnou fascinaci Kubrickem, konkrétně Shining (Osvícení), Nolan totiž podobně pracuje s představováním postav a stejně jako Shining se Insomnie odehrává za denního světla (po většinu času) a i tak dokáže navodit děsivou náladu. Porovnejte předchozí ukázku, kdy Al Pacino bloudí v mlze se závěrem Shining, oba režiséři totiž pracují se stísněným prostorem a možností potencionální hrozby, stejným způsobem. Podobně je zde vybudovaná i gradace s tím rozdílem, že u Kubricka se jedná o samotný závěr a Nolan právě touhle scénou problém představuje.

 

 

Nicméně za velmi zásadní považuji následující trilogii Batmana. Tim Burton vdechl netopýřímu hrdinovi svoji vlastní vizi vizualizace, chování a prostředí, za což mu můžeme být jenom vděční a jeho ztvárnění Batmana bezesporu stojí za pozornost. V roce 1995 natáčí J. Schumacher Batman Forever (Batman Navždy) a o dva roky později díky Batman a Robin zasazuje hřebíček do rakve tomuto fenoménu. Ovšem v roce 2005 přichází právě Ch. Nolan s ambiciózním projektem Batman Begins (Batman Začíná). Proč ho označuji jako ambiciózní? Protože do té doby nic podobného v kinematografii nevzniklo a troufám si tvrdit, že Nolan vytvořil fenomén.

 

Nolan představil moderní verzi Batmana, ukázal ho jako člověka s chybami, emocemi, psychikou, ale zároveň mu vnuknul určité morální univerzum, které je pro něj charakteristické. Batman se stal tak temnějším, více současným, lidským a hlavně velmi komplexní postavou. Spojení Nolana a jeho vize, která z komiksových sešitů přechází doslova v epický příběh a Hanse Zimmera je další markantní značkou celé trilogie. Zatímco v prvním díle, kdy dochází k samotnému zrodu myšlenky, se stále pracuje se zavedeným konceptem hlavní hrdina x záporák (plus epizodní padouši), tak v druhém díle, Dark Knight (Temný rytíř), který je mimo jiné podle mého nejlepším dílem série, už Nolan mnohem markantněji zapracovává svůj cit pro příběh a pro postavy. Nejen, že zde Heath Ledger hraje nejlepšího Jokera (a překonat ho bude nadpozemský úkol), ale i zobrazení Batmana jako člověka, který vlastně bojuje sám se sebou, pomalu přichází na to, že není zas až takový hrdina a že není v jeho moci zvládnout všechno, zde je všechno ukázáno na morálních zásadách a významné jsou taky dialogy s Jokerem.

 

Kdo by nemiloval tuhle scénu? 

 

Nebo tuhle, ve které je zobrazena samotná bezvýznamnost a děsivě uhrančivá šílenost Jokera 

 

Nolan ale není významný jenom svým přístupem k filmované látce, postavám a konstrukci příběhu, ale také ke svému postoji k filmovému řemeslu jako takovému. Je zvláštním režisérem, který si uchovává svůj styl a dal by se zařadit do kategorie „autorů“, kam řadíme Hitchcocka, Finchera, Kubricka, Scorseseho a spoustu dalších velikánů. Z jeho filmů je patrná výborná znalost řemesla. Umí pracovat s kamerou, dobře vede herce a komponování složitých záběrů je přímo jeho zálibou. To dokládá jak Inception, tak Interstellar a fakt, že dokáže balancovat mezi uměleckou kvalitou a komerční úspěšností je ještě zajímavější. Ani jeden z jeho projektů se nesetkal s výrazně odmítavým přijetím. Nolan je zkrátka zavedená značka. Abych se ale dostal k tomu, jak Nolan točí své filmy, to si doložíme na dalších dvou ukázkách. První je z Dark Knighta, kde je v rychlosti představeno, jak byla připravovaná slavná scéna, kdy se Joker převrátí s náklaďákem. Druhá ukázka je ze slavné scény z Inception, kdy Joseph Gordon-Levitt bojuje se strážným na chodbě, která se otáčí. Ačkoliv by někdo mohl namítat, že je to všechno počítačově upraveno, následující ukázka mu dokáže, že se jedná o ryzí filmařskou práci. To je dalším specifikem Nolana, ne že by nevyužíval moderní technologie a postupy, ale v těch nejpůsobivějších scénách se vrací k pravé podstatě, jak natáčet filmy.

 

 

 

V závěrečném díle trilogie už dochází jenom k potvrzení celého Nolanova konceptu a možná působí oproti druhému dílu „trochu jinak“. Myslím, že základní problém je v gradaci, která zde svým způsobem absentuje, poněvadž ten film je takový nářez už od začátku, že je to prostě jedna velká jízda a na nějaké oddechování tu divák nemá prostor. Než se dostanu k Inception, tak se musím zastavit u Prestige (Dokonalý trik). Nolan zde vlastně jenom uplatňuje všechny předešlé zkušenosti. Opět z celkem banálního námětu dvou mužů, kteří mezi sebou soupeří, rozehrává herecký koncert, který je do detailu protkán jemnými nitkami promyšlených náznaků a útržků informací, které opět v závěru tvoří dokonalou mozaiku.

 

Pomalu se dostáváme ke konci, ale čeká nás ještě jedna důležitá zastávka a to je Inception, podle mého zatím nejlepší Nolanův film. Proč? To, jak dopracovává styl vyprávění do dokonalosti. Jedná se o vyprávění, které vypráví o vyprávění. Nolan konstruuje tak složitý příběh, že jeho rozkódování není ani po deseti zhlédnutích jasné a stále vás nutí pochybovat o vašem vlastním výkladu. Inception je svým způsobem blockbusterem, ale ryze uměleckým. Šílené spojení, že? Pokud ztratíte sebemenší koncentraci, tak už se těžko divák dostane do nastoleného tempa a rytmu. Inception je prostě mistrovským dílem jak z hlediska provedení, tak i významu. Představení iluze v iluzi, promyšlené záběry, inovativní nápady, převracející se ulice a opět je zde Nolanův oblíbený koncept postavy, která bojuje hlavně sama se sebou a svými představami.

 

Konec snímku je jedním z nejpůsobivějších momentů v celé filmové historii

 

Co se týká posledního Interstellaru tak je možná ještě brzy na nějaké širokosáhlé závěry. Bezesporu jde o film jedinečný ve svém rozsahu a do Mistrovy rozsáhlé filmografie dokonale zapadá, i když to tak nevypadá, ale svým způsobem jde opět o další úroveň experimentu s vyprávěním, časové posuny, dekády, rozdílné dimenze jsou jenom napodobeninami nám známých snů. Možná, že právě zde je asi nejvíce patrný odkaz na jiné dílo. Kubrickova 2001: Vesmírná odysea byla velkým těžištěm pro Nolana. Ať už v záběrech, tak i v práci se zvukem, kterou k dokonalosti dovedla minulý rok Gravitace. Nolan je bezesporu jedním z nejsledovanějších tvůrců, a tak tlak na jeho osobu je film od filmu větší a větší, ale zatím nás nezklamal a vždy přijde s něčím revolučním a úchvatným. Nezbývá nám nic jiného než se těšit na další jeho masterpiece.

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Filmová a seriálová databáze RefresheruHledej, hodnoť, recenzuj své oblíbené filmy a seriályVíce
Ohodnoť článek
3
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHORU
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail
Nejčtenější
Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Více
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.