Středa 17. 1. 2018 svátek má Drahoslav

Selah Sue na novém albu vykročila popovějším směrem, ale i tak patří mezi špičku soulové scény (Recenze)

Selah Sue vydala nové album a v blízké budoucnosti se na Slovensku představí rovnou dvakrát - v bratislavském Ateliéru Babylon a na Grape Festivalu.

6. duben 2015, 10:34
6. duben 2015, 10:34

Malá belgická kráska Selah Sue s nepoměrně silným a jedinečným hlasem vydala nedávno své druhé album Reason. Prvním eponymním způsobila nejen v Evropě obrovský rozruch díky její akusticko-soulová-funky přístupu k písničkářství. Její hra na kytaru doplňována výbornými bicími a basou, a samozřejmě Selahiným zpěvem připomíná výborné progresivní soulové nahrávky od zpěvaček jako Nneka. Po debutovém albu přišla minulý prosinec s EP Alone, které bylo předzvěstí nového alba Reason. Ten vyšel 30. března a Selah si na něm zvolila trochu jinou cestu. Už na EPčku byla cítit mírná změna, například jsme slyšeli méně kytary. Pojďme se tedy podívat na druhý album belgické zpěvačky - Reason.

Nejsilnější zbraní Selah je určitě její neuvěřitelně silný, barevný a charismatický hlas. Proto si myslím, že je důležité mu ponechat dostatečně velký prostor, aby se mohl projevit ve své plné síle. Akustické prostředí je proto nejlepším místem pro Selah. Opravdové akustické nástroje umožňují hudebníkem přitvrdit když to je potřeba, zda ubrat když chtějí dát Selah větší prostor. Dokonalý příklad tohoto jsme slyšeli v populární skladbě Raggamuffin, ale i v akustické verzí skladby Alone, někdy i na finální verzi alba Reason.

Nové album Selah je místy však mnohem méně založený na opravdových nástrojích. Je několik skladeb, v nichž je skoro slyšet opravdové akustické nástroje a jsou produkovány téměř kompletně v softwarovém prostředí. Beaty pravděpodobně vždy nahrával reálný bubeník, ale jdou na nich slyšet efekty. Kytárka je mnohem méně výrazná a prominentní a i Selahine melodie jsou trochu méně originální a popověji laděné. Vezměme si například skladbu Alone, kterou jste mohli poslouchat již od prosince loňského roku. Selah zpívá v podstatě jednoduchou popovou melodii, kytarové líčka jsou trochu nevýrazné a na bicí byl použit efekt. Teprve po dvou minutách se dočkáme "Bridget", jakési mezihry. Bicí vpodstate zmizely, nahradilo jejich snadné tleskání, kytara má významnější roli, a Selah dostává prostor na předvedení výborného soulového zpěvu. Ve vysokých polohách jí to jde věru dobře. Bridge však opět přejde do popového refrénu, přes který sice Selah své hlasy originálně vrství, ale od jednoho z hlavních singlů jsem čekal víc.

Do stejné kategorie skladeb, ve kterých Selah na mnohem víc bych zařadil skladbu Together, na které se podílel Chance The Rapper, téměř drum'n'basová poslední skladba Falling Out, či mírně nevýrazné The Light a Daddy. Daddy je však věnována Selahinmu otci ("The one that makes me sing is my daddy / You're the one that always kept me going"), takže všechno jí odpouštíme.

Na albu jsou naštěstí i skladby, kde Selah hraje významnější roli. Hned v druhé skladbě I Won't Go For More se Selah vrací ke kořenům toho, co dělá - ke kytaře, bicím a base přidala i výbornou dechovou sekci. I melodie jsou velmi povedené a vokální harmonie jsou naprosto dokonalé. Kytara má téměř španělský nádech a jde ji slyšet celou dobu. Bridge v I Will not Go For More také není vůbec k zahození. Další povedenou skladbou je i Sadness. V té se mi zdá až neuvěřitelné kam tato maličká Belgičanka svůj hlas vytáhne. V reggae mezihra zní také bravurně - i takový album by mohla nahrát, vlastně, proč ho ještě nenahrála? Pokud Sadness nezahraje živě tak budu pořádně smutný. Kytara není sice úplně výrazná, ale hraje důležitou roli. Výborně to jde i na titulní Reason, která má sice mírně překomplikovanou produkci, ale Selah je v ní brutálně dobrá.

Nejlepším momentem alba je skladba Fear Nothing, kde v refrénu Selah předvádí to, proč ji máme všichni rádi. Procítěné vokály provází jednoduchý beat a jemné smyčcové nástroje. I když je na beatu slyšet mírné efekty, tak "akustické" smyčce dodávají skladbě atmosféru, o které jsem mluvil dříve - vytvořili prostor, ve kterém se Selah a její hlas se může předvést v co nejlepším světle.

Nové album Selah Sue je popovější krok na singlovém frontě, ale na albu se najdou i velmi povedené skladby, v nichž Selah dokazuje, že patří mezi největší talenty na moderní soulové a akustické scéně. Je výbornou písničkářkou, a její hlas ji posouvá ještě dál. Určitě patří mezi nejvzrušující evropské talenty posledních let a těším se na její budoucí počiny. Reason u mě dostává příjemných 7/10.

PS: Jsem si také jistý, že její koncerty a živé představení na Grape a v Bratislavě budou převážně akustické, takže se určitě máme na co tešit.

Samozřejmě nezapomeň sledovat NewSound, pokud tě zajíma podobná hudba!

0/10