15. května 2015 16:59

Mad Max spĺňa a poľahky prekračuje všetky vaše očakávania v revolučnom ponímaní akcie (Recenzia)

George Miller natočil akčný film, ktorým históriu nielen tvorí, on ju aj prepisuje. Mad Max vás uchváti, nechá v nemom úžase a uvoľní vás až po dvoch hodinách.

Ubehlo 8 mesiacov, odkedy sme videli prvý trailer. Osem nekonečných mesiacov, kým sa splnili naše sny. Sny detí, sny mužov, sny filmových fanúšikov, pre ktorých pojem akcia znamená viac, než len CGI bordel. Pamätáte si na ten pocit, keď ste ako malí v telke videli prvýkrát Star Wars či Matrix? Boli ste očarení, boli ste vtiahnutí do iného sveta, z ktorého sa vám nechcelo odísť. Boli ste svedkom revolúcie vo filmoch, aj keď ste to vtedy ešte netušili. Dnes, o viac než celú dekádu, stojíme na prahu ďalšej revolúcie, tentoraz v akčnom žánri. George Miller totiž po 14 rokoch prípravy natočil niečo, čo zbúra všetky doterajšie pravidlá, hranice a nepísané zákonitosti toho, čo sa na plátne odohrávať jednoducho nesmie. Miller pritom kašle na nás, divákov. Natočil si film presne taký, ako vždy chcel. A mne neostáva nič iné, len mu to kvitovať. Millerovu cieľovú skupinu totiž tvorí takmer každý chlapec/chlap, ale i žena na svete. Poďme ale pekne po poriadku.

Tom Hardy je novým Maxom, ktorý prišiel o všetko. Rodinu, auto, aj budúcnosť. Zajali ho War Boys, oddaní mladíci vyznávajúci fanatizmus Immortan Joa v až závratnej náboženskej miere. Post-apokalyptický svet, v akom žijú zvyšky ľudstva po všetkých tých vojnách a zabíjaniach pre vodu, jedlo a benzín, totiž dostal nový smer, akým sa život na Zemi uberá. Keď sa Max od tohto všetkého snaží utiecť, stane sa súčasťou šialenej naháňačky v snahe priniesť novému Bohu ľudí, Immortan Joeovi, to, čo mu bolo vzaté Furiosou, jednou z jeho oddaných veliteľov. Všetci od Maxa očakávali epickú akciu, no každý jeden prvok jeho sveta, jeho života a ľudí prežívajúcich v ňom je podložený uveriteľným stavom spoločnosti, do akej sa narodili. Dôkazom sú okrem iného aj úžasní záporáci. Chápete motiváciu každého jedného z nich, nikto nie je zlý a nikto nie je dobrý. Všetci sa len snažia prežiť, no a uprostred toho všetkého je Max, ktorý sa každý deň pýta, či je šialený on, alebo všetci ostatní. Šialený je jednoducho celý svet. Spochybňovať ho, ako i rozhodnutia a činy ľudí, ktoré sa odohrávajú na plátne, by ale bolo zbytočné, až neopodstatnené. Svet sa zmenil a s ním aj pravidlá hry. Ak ste si čítali zahraničné recenzie, viete o prvku zvanom feminizmus. Miller sa šikovne, aj keď vôbec nie nasilu či ukvapene pozerá na aktuálnu situáciu a miesto žien v spoločnosti, pričom ju nielenže kritizuje, ale zároveň akýmsi podvedomým spôsobom umocňuje v divákovi ideál ženy. Nie sú to len tvrdé rany a dlhý list zabitých, je to aj typický pud sebazáchovy, pud snahy ochrániť iných, ochrániť seba a zaistiť svetu lepšiu budúcnosť, pričom ide sebeckosť častokrát bokom, aj keď si to žena nie je ochotná priznať.

Každého z vás ale zaujíma, či je skutočne pravda všetko to, čo sa píše po celom internete. Mad Max: Fury Road je presne tým, čím ste chceli, aby bol. Je presne tým, čím ste dúfali, že bude. Je presne tým, čím celý svet a filmoví odborníci alebo aj amatérski recenzenti tvrdia, že je. Je všetkým tým, čo sme potrebovali, no nevedeli sme, že nám to niekto môže dať. Je všetkým tým a zároveň je tam toho ešte viac, než by ste si trúfali myslieť. Miller vsadil na svoju originálnosť, na dlhé roky kvitnúci zárodok geniálnej akcie, myšlienky jej zachytenia, grandiózneho soundtracku doprevádzajúc tak silný a neprekonateľný, nesmrteľný pocit satisfakcie, aký vám v kine nedalo už (ak vôbec) nič pekne dlho. Dvojhodinová vysoko-oktánová akčná jazda má len krátke prestávky, počas ktorých sa nám rozvíjajú charaktery a ich myšlienkové pochody. Tomovi Hardymu sa nedá nič vytknúť, no Charlize Theron je azda ešte lepšia, ešte uveriteľnejšia a ešte oddanejšia tomu, čo predstavuje jej postava Furiosa. Máme tu ale aj Nicolasa Houlta (Beast v X-Men), ktorý ako War Boy na pokraji smrti a žitia prehodnocuje svoju budúcnosť a všetko to, v čo vlastne verí. Azda jediným problémom tohto filmu je, že jeho prvá polovica vás navnadí na epické finále či aspoň rovnako dobrú druhú polovicu, ktorá vám taktiež nedovolí vydýchnuť. Pauza ale musí prísť a charaktery sa musia aspoň trošičku predstaviť. V tej chvíli ste ale napumpovaní adrenalínom a aj zaujímavý a potrebný dialóg vám jednoducho pripadá ako zbrzdenie tempa. Max je vo svojej prvej polovici neuveriteľne šialený a akákoľvek pauza vás jednoducho bolí pri srdci. Nemusíte sa ale báť, že snímka skutočne stratí tempo. Bez mihnutia oka vám tvrdím, že tie dve hodiny sú skutočne adrenalínovou jazdou takmer bez prestávky a aj počas tej prestávky sa vždy niečo deje. S pokojným srdcom tvrdím, že prvá polhodina, respektíve trištvrte hodina (úplne som stratil pojem o čase) je azda najúžasnejšou a najlepšie natočenou sekvenciou v dejinách akčného filmu. Zabudol som dýchať, zabudol som žmurkať, nechcel som nič iné, len aby to nikdy neprestalo. Mad Max je jednoducho azda prvým filmom v novodobej ére filmu, ktorého trailery nielenže neklamali, ale vo finále predstavovali len časť toho, čo nás čaká.

Praktické efekty potešili moje oko vskutku výdatne. Nie je to digitálny bordel ala Avengers, je to poctivo zvládnutá a s láskou natočená pocta remeslu, pocta pôvodnej trilógii a pocta žánru ako takého, ktorý ale Max nezmazateľne prepísal. Na akciu sa už nikdy nebudeme pozerať tak ako doteraz. Aj Furious 7, hoci skvele natočené, vyzerá oproti Maxovi doslova smiešne. Režisér George Miller prezradil, že dokopy mali asi 480 hodín záberov. Nešlo ale o príbehové dodatky. Jednoducho natočili všetky akčné sekvencie desiatkykrát, v desiatkach rôznych uhlov a v niekoľkých možných prevedeniach, pričom si následne vybrali to najlepšie. A je to poznať. Kamera je úchvatná, cit pre detail vrcholí v mnohých momentoch, no a viacnásobné záblesky geniality, napríklad v podobe až neuveriteľne krásne a zároveň prirodzene pôsobiaceho gitaristu, ktorému z konca svojho nástroja šľahajú plamene doprevádzané explozívnou hudbou, nuž, človek má chuť po týchto úsekov slastne zjojknúť a zatlieskať.

Všetko, čo ste doteraz videli, akoby nesiahalo Maxovi ani po päty. Je pritom jedno, či ide o súboj 1vs1, ktorý má hneď niekoľko zaujímavých prestrihov a využití okolia, alebo sa bavíme o megalomanskej jazde smrtonosných vozidiel v nádherne štylizovaných záberov v apokalyptických farbách sveta šialenejšieho a zároveň prirodzenejšieho, než čokoľvek, čo si sci-fi autori snažili podložiť akokoľvek dobrým scenárom. Mad Max kombinuje geniálne zvládnutú kameru, zachytávajúci šialené, no brilantne zosynchronizované a nápadmi bohatšie akčné sekvencie, než o akých ste kedy snívali. Pričítajte si k tomu moderný soundtrack, skvelých hercov, úžasný svet a milióny detailov, ale i základných kameňov Millerovej predstavivosti konečne prevedených na strieborné plátno a dostanete presne to, v čo ste dúfali. Akurát toho bude ešte viac!

Aj napriek miernej strate tempa a slabšiemu finále (v iných filmoch by ste to brali ako niečo intergalatické, no úvod filmu jednoducho položil Maxovi do finále príliš vysokú latku) tak hovoríme o prelomovom filme, ktorý vás nenechá vydýchnuť si, nedovolí vám vydať ani hláska a nechá vás v nemom úžase. Pri Maxovi sa jednoducho superlatívmi nedá šetriť. Plánoval som nezúčastniť sa davovej psychózy a zakladať si „vďaka“ istým negatívam tohto filmu obhajobu toho, prečo som tomu nedal plný počet, ale pri písaní recenzie a spätnom pohľade na svoj včerajší zážitok som dospel k tomu, že pozitíva a celkový dojem jednoducho prevyšujú akýkoľvek slabší aspekt Mad Maxa. Najväčším je pritom slabšie finále (oproti úvodu, všeobecne je ale úžasné!), no môže snáď Miller za to, že neprekonal v jednom filme akčný žáner v celej jeho kráse hneď dvakrát, ale len raz, a to hneď v úvodnej polhodine? Nečakal som, že svoju prvú 10 v recenzii udelím práve akčnému filmu, no ak si to nezaslúži Mad Max, tak čo potom? 10/10

PS: Prekvapivo ani to 3D nebolo zlé a užil som si to!

0/10