Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
26. července 2015 20:13
Čas čtení 0:00
Martin Mičuda

Volkswagen Polo GTI: 192koňový hot-hatch dvou tváří a více jedinečností (Test)

TECH
Uložit Uložené

Provětrali jsme modernizované Polo v ostré verzi, která prošla výraznými změnami, ukrytými pod kabátem.

Určitě jste zaregistrovali náš nedávný článek mapující opravdu bohatou historii zástupce nižší střední třídy z Wolfsburgu, kde jsme si přiblížili, jak se lidový Volkswagen Golf z roku 1975 vypracoval v současnosti na osvědčený etalon ve třídě, který slouží mimo jiné jako měřítko kvality. V obdobně rozsáhlém a velkolepém duchu, včetně rovného datování bychom mohli klidně hovořit i ve spojitosti s o třídu menším modelem, protože i menší Polo odjakživa, dovolím si říct díky své kvalitě nejvýraznější měrou, čeří vody v segmentu B. Jinak tomu není momentálně ani v případě jeho páté generace, ba co více, nyní je „baby Golf“ snad ještě atraktivnější volbou než kdykoliv předtím. Ta loňská navíc prošla na pohled drobnou modernizací, a to včetně ostré verze GTI, která se již na první pohled jeví jako velký aspirant na trůn mezi hot-hatch ve své třídě. To potvrdil i náš test, nakolik nejmenší gétéíčko nezůstává své pověsti nic dlužné, právě naopak, hlavně díky nové, paradoxně větší motorizací a převodovce má namířeno opravdu vysoko.

Volkswagen Polo GTI: 192koňový hot-hatch dvou tváří a více jedinečností (Test)

Exteriér

V roce 2014 faceliftované Polo, i přesto, že exteriérové změny najde jen dobře trénované oko, opět o něco dospělo a nepochybně zmodernělo. Decentně osvěžené křivky se drží dlouholetých volkswagenovských tradic, což jinými slovy znamená i to, že Polo jako takové není ověšené designovými výstřelky a na první pohled tak možná neohromí, respektive snadněji splyne s davem, svým uhlazeným a elegantním outfitem však osloví stále opravdu velkou cílovou skupinu, která se neztotožňuje se stále se měnícím stylistickým jazykem konkurenčních modelů. Pokud jde ale o verzi GTI, přece jen už i tento malý Volkswagen začne vystrkovat růžky, to mají na svědomí agresivnější tvary. A ty mu opravdu sluší. Svědkem toho byl i náš testovaný exemplář, který vábil okolí trendy bílým lakem a červenými detaily, které ke GTIčkům nepochybně patří už odjakživa. Narážím především na červenou linii podtrhující čelní masku, bez které by to už jednoduše nebylo to pravé ořechové.

V jistých úhlech pohledu si možná řeknete, že na poměry ostrých hatchbacků působí Polo GTI vskutku nenápadně, ale po až opravdu nečekaném množství pohledů okolních účastníků silničního provozu a chodců si uvědomíte, že až tak přehlédnutelný zdaleka nejste, a to i přes fakt, že nejde o nablýskaný supersport nebo vozidlo prémiové značky. Mohou za to zejména přední partie, kterým ten správný sportovní šmrnc zaručuje agresivnější nárazník a v neposlední řadě světlomety. U těch bych se u tohoto vozu rád zastavil, příplatkovou full-LED technologii byste mezi vozidly v dané třídě nečekali. Polu nejenže zaručují jedinečnost a tedy bezkonkurenčnost, ale i podstatně hezčí a hodnotnější look, nemluvě o jejich podstatě, čili fantastickému světelnému účinku. Velká pochvala! Škoda jen, že mlhová světla s odbočovací funkcí tvoří již konvenční výbojky, čímž stálý čistě bílý paprsek místy kazí „nažloutlý" teplý tón. To je ovšem jen malý, nepodstatný detail. Povedený předek následně mezi čirou optikou doplňuje charakteristická horizontální mřížka chladiče se zajímavou „GTI strukturou“ a samozřejmě magickými třemi písmeny.

Volkswagen Polo GTI: 192koňový hot-hatch dvou tváří a více jedinečností (Test)

Volkswagen Polo GTI: 192koňový hot-hatch dvou tváří a více jedinečností (Test)

Volkswagen Polo GTI: 192koňový hot-hatch dvou tváří a více jedinečností (Test)

V našem případě třídveřová karoserie s větším párem předních dveří a půvabnější boční linií zadního zatmaveného prosklení vystupuje vyváženě, k celkové atraktivitě profilu ale významnou měrou přispěly i sportovní prahy, zadní střešní spojlerefektní, dvoubarevné 17" sportovní disky Parabolica obuté do pneumatik o rozměrech 215/40. Za nimi se skrývají výrazné červené třmeny kotoučových brzd korespondující se zbytkem detailů ve shodném odstínu. Vzadu najdeme hranaté, jemně zatmavené světlomety s, v rámci faceliftu, pozměněnou pěknou grafikou. Dalším z pěkných detailů je podsvícení značky bílými ledkami, což v noci v konečném důsledku také přispívá na „prémiovosti". Zadní partie zakončíme sportovním nárazníkem s poměrně velkým náznakem difuzoru a dvojicí rozměrných koncovek výfuků pochromovaných na levé straně, které vydávají až nečekaně pěkný pronikavý zvuk. Abychom to shrnuli, dravý zevnějšek doplněný skoro až trojúhelníkovými zpětnými zrcátky vypadá v bílém kabátě okořeněném o červené prvky a nádherné disky mimořádně půvabně, proto pokud jste zastáncem spíše konzervativních tvarů, mezi konkurencí nemáte co řešit. Pokud byste si totiž chtěli takto nakonfigurováné Polo ještě nějak vyšperkovat, kromě panoramatické střechy se jeho vzezření už vylepšit snad ani nedá. 

Volkswagen Polo GTI: 192koňový hot-hatch dvou tváří a více jedinečností (Test)
Volkswagen Polo GTI: 192koňový hot-hatch dvou tváří a více jedinečností (Test)
Volkswagen Polo GTI: 192koňový hot-hatch dvou tváří a více jedinečností (Test)

Interiér

To, že jde o kus kvalitního a seriózního auta, potvrzuje zejména interiér. Ve velikostní třídě, kde se šetří kvůli snížení ceny asi nejvíce, je Volkswagen nad věcí, a proto je pověstná preciznost zpracování a omílaná perfektní ergonomie všudypřítomná. Není se proto čemu divit, že jak Golf, tak i Polo dlouhodobě kraluje v žebříčku kvality mezi sobě rovnými, a stále více hraje na notu prémiové třídy. A to musí uznat víceméně každý, nehledě na to, zda se mu vnitřek jako takový líbí, nebo ne. Jak exteriér, tak i vnitřek není zbytečné prečančaný, naopak velmi uhlazený a osobně ho považuji za jednoznačně nejhodnotnější vzhledem ke konkurentům. Všechno je tam, kde má být, nic nevrže či nedoléhá. Palubní deska se nese v osvědčeném duchu, středový panel v lesklém černém provedení je decentně natočen na řidiče. Jeho podstatou je 5,8" barevný dotykový displej s povedeným multimediálním prostředím ve verzi Composition Media, což mimo jiné obnáší, CD přehrávač, slot na SD karty a USB, AUX-IN, bluetooth handsfree mobilní připojení či 6 reproduktorů vpředu a vzadu.

Volkswagen Polo GTI: 192koňový hot-hatch dvou tváří a více jedinečností (Test)

Pod obrazovkou bohatého infotainmentu se nachází část obsluhující automatickou klimatizaci Climatronic, u které jsme svědky plně digitálního zobrazení teploty, zvoleného způsobu a rozsahu ventilace. Jak jste si již jistě všimli, ze středového tunelu vykukuje páka manuální 6stupňové převodovky, což značí, že manuál je zpět. To je jedna z největších odlišností a hlavně výhod vůči předchůdci, kterého bylo možné vybavit jen výhradně 7stupňovým automatem DSG. Dvouspojková převodovka je v nabídce ale nadále, není však nezbytností, což byl jeden z kamenů úrazu minulé generace, zvláště pokud patříte k pravým požitkářům z jízdy, což je u sportovních aut této kategorie samozřejmostí, nehledě na vlastnosti výborného automatu. Pochválit je třeba už na pohled opravdu pěkně vypadající multifunkční 3ramenný sportovní kožený volant se zdola seříznutým věncem, který výborně padne do rukou. Za ním najdeme dvojici hlavních budíků s příjemným bílým podsvícením a výbornou čitelností. Mezi nimi trůní centrální displej palubního počítače, zobrazující vše podstatné v jednoduchém, ale detailně a pěkně zpracovaném grafickém prostředí.

Volkswagen Polo GTI: 192koňový hot-hatch dvou tváří a více jedinečností (Test)
Volkswagen Polo GTI: 192koňový hot-hatch dvou tváří a více jedinečností (Test)
Volkswagen Polo GTI: 192koňový hot-hatch dvou tváří a více jedinečností (Test)
Volkswagen Polo GTI: 192koňový hot-hatch dvou tváří a více jedinečností (Test)

Skutečnost, že jde o sportovní GTI, prozradí v první řadě sportovní sedadla s výrazným bočním vedením a károvaným potahem, které jsou vždy nedílnou součástí ostrých Volkswagenů. S nimi jsou následně spjaty červené švy na volantu a řadící páce nebo hliníkové pedály. Ideální posed za volantem si díky nastavitelnému volantu ve všech směrech najde prakticky každý, sedadla výborně drží v zatáčkách a jejich sedák je ideálně dlouhý, i když občas máte pocit, že sedíte poměrně vysoko a přitom jste v nejnižší poloze. Svou roli trefně plní i loketní opěrka, občas je však přes ni komplikovanější odepnout pás. Jelikož je řeč o třídveřové variantě, do zadní části se dostanete po sklopení předních sedaček, jejichž vyklápění je jednoduché, v některých situacích by možná bodlo, kdyby po vyklopení „cvakly" v dané poloze a nevracely se svévolně zpět. Nastupování je pochopitelně komplikovanější, i třídveřák však odveze plnohodnotně a komfortně čtyřčlennou dospělou posádku. Za zadní lavicí najdeme zavazadlový prostor s dvojitou podlahou a objemem 280, respektive po sklopení sedadel 952 litrů. Odkládacích prostorů je v Polu dostatek, možná i víc, než byste na takového „prcka“ čekali, za zmínku stojí dvojice rozměrných výsuvných skříněk pod předními sedadly, vhod padne ale i několik držáků na lahve ve středovém tunelu či užitečný prostor ve zmíněné loketní opěrce. Z přítomných technologií vzpomenu například vypínatelný Start-Stop systém, parkovací senzory, tempomat, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, vyhřívaná přední sedadla, automaticky stmívatelné vnitřně zpětné zrcátko a dešťový senzor v rámci paketu Lights and Vision, ale i funkce Coming & Leaving home, která přisvěcuje světly okolí vozidla po jeho odemknutí/opuštění.

Volkswagen Polo GTI: 192koňový hot-hatch dvou tváří a více jedinečností (Test)

Volkswagen Polo GTI: 192koňový hot-hatch dvou tváří a více jedinečností (Test)

Volkswagen Polo GTI: 192koňový hot-hatch dvou tváří a více jedinečností (Test)

Motor & Jízda

Po vzoru minulotýdenní X6 M je i v tomto případě podstatou testovaného exempláře právě motorizace, což v momentě, kdy si rozměníme na drobné znamená, že není Polo jako Polo. Esem v rukávu GTIčka je v této době nevídaná obměna pod kapotou - předešlou 1,4 Twincharger nahrazuje benzínový čtyřválec 1.8 TSI s výkonem 141 kW / 192 koní a točivým momentem až nadprůměrných 320 N.m! No a to je zásadní rozdíl aka jedinečný upsizing dodávající hot-hatchi úplně nový rozměr. Vidět za tím můžeme pravděpodobně emisní normu Euro 6, kterou předešlý agregát nedisponoval. „Zelení“ se tak zaradují, co je však důležitější, úsměv na tváři v konečném důsledku vykouzlí skoro 200koňové Polo právě vám. Na velikostní a váhovou (1272 kg) kategorii nadmíru velký motor umí s autem slušně zatočit, asi nejlepší na tom všem je ale fakt, že nové Polo GTI můžeme klidně označit jako hot-hatch s dvěma tvářemi

Volkswagen Polo GTI: 192koňový hot-hatch dvou tváří a více jedinečností (Test)

Na jedné straně totiž stojí v zásadě skoro běžné městské vozidlo s až možná nečekaným komfortním projevem. Ani zvolené 17" a obecně snížený podvozek oproti standardním verzím vpředu o 10, respektive vzadu o 15 milimetrů, nehraje až tak důležitou roli, jak byste čekali. Při klidné jízdě se cítíte skoro jako v úplně běžném autě, přičemž bez jakýchkoliv problémů zvládnete v průměru jezdit za papírových 6 l/100 km. Dokonce, ve městě se dokážete klidně dostat i pod deklarovaných 7,6 litrů, mimo město něco málo nad 5 litříků, zatímco při 130 km/h, zařazené šestce a otáčkách těsně pod 3000 ot./min si žádá Polo GTI necelých 7 l/100 km. To jsou opravdu víc než sympatické hodnoty, ať už jde o tak lehké auto, nebo ne.

Samozřejmě, o tomto GTI není, přejděme tak k odvrácené straně mince. Jednou z jeho domén je nový adaptivní podvozek, který Volkswagen přinesl do segmentu B jako jediný. Za příplatkových pár tisícovek korunek tak dostanete Sport Select a Sport Performance Kit s funkcionalitou nacházejícím se za tlačítkem Sport na přístrojové desce (rozhodně se vyplatí zaškrtnout př konfiguraci). Po jeho aktivaci tlumiče, ale i řízení o poznání ztvrdnou, změní se reakce na pedály a decentním stylem se poupraví i zvuková kulisa, kterou bych opravdu pochválil. Není to sice například taková A 45, mohutný zvuk doprovázený početným pískáním turba náramně potěší. Ani tím to ale nekončí, jelikož pár vteřinovým přidržením tlačítka sloužícího k vypínání stabilizace aktivujete jakýsi „skrytý“, ještě sportovnější režim ESC Sport, kdy sice stabilizace v kritických situacích zasáhne, v opačném případě ale funguje vlažněji než při klasickém nastavení. V tomto okamžiku nastupuje do hry ostrá jízda, kterou můžete perfektně procítit díky 6stupňové převodovce. Jednička je poměrně dlouhá, když však na dvojce dostanete GTIčko za přítomnosti přibližně 6300 otáček na hranici 100 km/h, pružnost motoru vám bude jen a jen vyhovovat. Tím pádem se dostáváte na spotřebu počítající v kombinovaném cyklu s apetitem kolem 8,5 l/100, stále jste na tom ale dobře. Zábavy si zato užijete až až, netřeba ale zapomínat na nízkou hmotnost, která v tomto případě do karet nehraje a snadno se může stát, že na cestě budete létat více, než chcete. 

Volkswagen Polo GTI: 192koňový hot-hatch dvou tváří a více jedinečností (Test)
Volkswagen Polo GTI: 192koňový hot-hatch dvou tváří a více jedinečností (Test)

Motor pracuje nadmíru kultivovaně, umí se ale pěkně rozpálit, a to doslova - pokud po pár ostrých kilometrech otevřete kapotu, zprvu máte pocit, že to sálající teplo pochází z podstatně větší jednotky. Řidič s tímto srdcem komunikuje jednoduše a velmi přesně prostřednictvím manuální převodovky, na níž zpřevodování snad není možné říci křivé slovo. Ve výsledku jsme tak svědky opravdu vydařené souhry celé soupravy, ke které navíc určitě přispívá i elektronická uzávěrka diferenciálu XDS. GTIčko je nadmíru pružné a agilní, a díky točivému momentu až 320 N.m schopné s radostí myškovat v městské džungli, ale rozhodně se neztratí ani mimo ni. V řeči čísel to znamená, že akceleraci z klidu na stovku při ideálních podmínkách zvládne za 6,7 sekundy, zahanbení nezůstanete ani ve velkých rychlostech, ve kterých umí tato varianta bez problémů uhánět až 236 km/h.

Volkswagen Polo GTI: 192koňový hot-hatch dvou tváří a více jedinečností (Test)

Závěr

Možná nejlepší na tom všem je, že něco takového můžete mít v garáži „jen“ za 480 000 Kč, což představuje startovací cenovku verze GTI, která již standardně nabízí poměrně bohatou výbavu. Ano, za auto této velikostní kategorie to není nejméně, na oplátku však dostanete skutečně výborně vozidlo. I testovaný exemplář, který v položce ceny počítal s hodnotou 580 000 Kč, můžeme jednoznačně charakterizovat heslem za málo peněz, hodně muziky. Mezi dražšími a zároveň slabšími konkurenčními hot-hatch totiž vyjde jako asi nejrozumnější volba - nejnovější Fiesta ST nebo Clio RS jsou sice exotičtější a snad více „okruhové a dovádění schopné“, Polo GTI je ale osvědčenou klasikou, která rozhodně boduje hodnotným a kvalitním zpracováním, přičemž se svými dvěma tvářemi nabízí perfektní poměr komfortní a sportovní jízdy. Kromě toho v autě najdete několik jedinečností v segmentu (full-LED světlomety & adaptivní podvozek), které byste u konkurence hledali jen marně. No a samozřejmě, mezigeneračně k celkové atraktivitě výraznou měrou přispívá i možnost sáhnout po manuální převodovce, která i přes současné trendy a výhody automatů k tomuto autu jednoznačně patří více. 

Domů
Sdílet
Diskuse