Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Pátek 4. 12. 2020 svátek má Barbora, Barbara

hledej na refresheru

Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
Móda - Boty
6
palo
17. srpen 2015, 17:23
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Boty, které navždy změnily svět sportu i módy, to je příběh značky Nike

Boty Nike již dávnou nejsou jenom běžeckou obuví, nosí je miliony lidí po celém světě, bez ohledu na věk, nebo to zda aktivně provozují nějaký sport. Z Nike se stala značka, která je stejně dobře známá v módě, jako ve sportu.

palo
17. srpen 2015, 17:23
Boty, které navždy změnily svět sportu i módy, to je příběh značky Nike
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
6
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

V dnešní době se snad nenajde nikdo, komu by značka Nike nic neříkala. Tenisky s klasickým logem „fajfky“ můžeme zahlédnout v ulicích měst po celém světě na teenagerech, ale stejně tak dobře i na jejich rodičích. Nike během 20. století ovládl trh se sportovním oblečením a doplňky a dodnes se drží na pomyslném trůnu. Jejich některé modelové řady jako například Jordan nebo Air Max se staly pop-kulturními ikonami, což se o každých botách opravdu říci nedá. Vždycky tomu tak ale nebylo a v 60. letech minulého století to byly značky Adidas a Puma, které kralovaly globálnímu trhu se sportovním oblečením a vybavením.

 

Kouč Bill Bowerman společně s Philem Knightem

Boty, které navždy změnily svět sportu i módy, to je příběh značky Nike

 

Phil Knight byl v té době čerstvým držitelem titulu MBA ze Stanfordské univerzity a jako bývalý běžec na střední vzdálenosti snil o tom, že by spojil svou vášeň pro sport s byznysem a mohl se tak postavit na vlastní nohy. Cestu viděl v kvalitních, ale levných běžeckých botách z Japonska s jejichž pomocí by se mohl postavit největší konkurenci na trhu v podobě značky Adidas. A tak se i stalo. V roce 1963 se Knight v Japonsku sešel se zástupci firmy Onitsuka, pod kterou spadala podznačka běžeckých bot Tiger, které se v Japonsku těšily popularitě. Japonská strana projevila zájem o prodej svých bot do Ameriky, a tak dali Knightovi několik vzorků svých bot. Ten ihned věděl, kdo je tím pravým, aby posoudil kvalitu bot. Poslal je svému bývalému kouči z univerzity v Oregonu - Billu Bowermanovi. Ten byl známý, tím, že se v oblasti atletiky nebál experimentovat – často se snažil dávat firmám připomínky ohledně jejich bot, když ho ale neposlouchali, tak se vydal DIY cestou a sám se snažil boty předělat tak, aby byly co nejlehčí a zároveň nejpohodlnější.

 

Bowerman co se týče sportovních bot rád experimentoval

Boty, které navždy změnily svět sportu i módy, to je příběh značky Nike

 

Boty Onitsuka Tiger, které firma Blue Ribbon Sport zprvu dovážela

Boty, které navždy změnily svět sportu i módy, to je příběh značky Nike

 

Bowerman byl kvalitou bot Tiger ohromen a navrhl Knightovi, že se s ním spojí a společně představí boty americkému trhu. Uzavřeli tedy dohodu s firmou Onitsuka a v Americe si založili vlastní značku, kterou pojmenovali Blue Ribbon Sports. Každý z nich do začátku investoval z dnešního pohledu směšných 500 dolarů. Boty začínali prodávat z kufru svého auta, se kterým objížděli západní pobřeží. To ale ještě netušili, jakou revoluci ve světě sportu způsobí. Firmě se poměrně dařilo, během roku 1965 vydělala 20 000 dolarů a také otevřela první kamenný obchod v Santa Monice a byl přijat další spolupracovník Jeff Johnson. Věci se takto měly až do roku 1970, kdy se partnerství mezi Blue Ribbon Sport a firmou Onitsuka začalo rozpadat. Knight tušil, že partnerství s firmou Onitsuka ho brzdí v expanzi, jakou by si představoval. V přípravě totiž byla první kolekce vlastních bot firmy Blue Riboon Sport. 

 

První obchod firmy Blue Ribbon Sports

Boty, které navždy změnily svět sportu i módy, to je příběh značky Nike

 

K tomu se i váže příběh o tom, že Bill Bowerman dostal nápad na první tenisky při snídani, když sledoval svou ženu, jak mu dělá vafle. Napadlo ho, že vaflovač by se dal použít pro tvorbu podrážek bot, které by měli dobrou přilnavost na různých površích. Pomalu tak začínal zrod impéria, které ovládlo svět téměř všech sportů. První kolekce bot dostala jméno Nike podle řecké bohyně vítězství Niké. Bylo ale potřeba vymyslet logo, čímž byla pověřena studentka grafického designu z Portlandu – Carolyn Davidson. Tvorba loga nebyla lehká, protože Knight miloval logo firmy Adidas a chtěl něco podobného, no a výsledek snad už všichni známe. Logo „fajfky“ mělo představovat křídla bohyně Niké. Knight nejdříve s logem nebyl příliš spokojený, ale přijal ho. Carolyn Davidsonová za tvorbu loga dostala 35 dolarů.

 

Nike Moon shoe - První bota od firmy Blue Ribbon Sports, která byla představena v roce 1972

Boty, které navždy změnily svět sportu i módy, to je příběh značky Nike
Boty, které navždy změnily svět sportu i módy, to je příběh značky Nike

 

Jejich nová kolekce sportovních tenisek byla světu představena v roce 1972 na atletických závodech v oregonském městě Eugene. Úspěch jejich bot byl okamžitý, koncem 70. let se značka oficiálně přejmenovala na Nike a jejich prodeje vzrostly z 10 milionů dolarů na 270 a pomalu tak začali drtit konkurenci v podobě Adidasu. Firma postupně pracovala i na svém marketingu a začala spolupracovat s agenturami, které jim pomáhaly vymýšlet jejich kampaně. Vše začalo sloganem "There is no finish line", který se používal ještě koncem 70. let. V roce 1988 pak přišlo dnes již legendární "Just do it", při kterém se kreativci inspirovali na poměrně nečekaném místě, a to sice u lupiče a vraha Gary Gilmora. Ten před svou popravou totiž vyrovnaně pronesl: Let's do it!

 

Legendární americký běžec Steve Prefontaine byl jedním z prvních, které Nike sponzoroval

Boty, které navždy změnily svět sportu i módy, to je příběh značky Nike

 

Sláva značky se postupně šířila po celém světě, a to jak díky chytré reklamě, tak díky spolupráci se známými sportovci, jako nejznámějšího můžeme uvést Michaela Jordana, se kterým Nike spolupracuje od 80. let. Ten si na spolupráci rozhodně stěžovat nemůže, protože jeho roční výdělek za licenční poplatky činí 60 milionů dolarů. Nike postupně také rozšiřoval svůj sortiment a zaměřoval se stále na více různých sportů. V 80. letech také přesídlil do své centrály ve městě Beaverton ve státě Oregon, kde si značka i zrodila. I díky tomu je Oregon státem, kde je běhání jedním z nejoblíbenějších sportů a běžce zde potkáte skoro na každém kroku. Nike sponzoruje spoustu sportovních týmů, včetně univerzitních týmů amerického fotbalu v Americe. Firma se také spojila s dalším gigantem – firmou Apple, aby představila službu Nike+, která pomáhá díky iPodu zaznamenávat informace o běhu. 

 

Kolaborace s Michaelem Jordanem je bezesporu tou vůbec nejznámější

Boty, které navždy změnily svět sportu i módy, to je příběh značky Nike

 

Nike je jedinečná firma, která má dnes místo jak ve světě profesionálního sportu, tak ve streetwearu nebo hip-hopové kultuře. Vyrábí limitované edice tenisek, na které lidi stojí fronty, přináší skvělé reklamy a ať chceme, nebo ne, tak je dokonalou ukázkou naší konzumní společnosti, což je fakt, který ale na kvalitě a úspěchu značky vůbec nic nemění. Nike během své historie také skoupil spoustu ostatních firem, včetně například značek jako Hurley, Starter, Umbro nebo Converse, z nichž jim dodnes zůstal Converse a Hurley. Mimo to Nike jako první firma na světě použila píseň od Beatles ve své reklamě. To všechno jsou věci, které si firma s ročním příjmem okolo 30 miliard dolarů a 44 000 zaměstnanců (nepočítají se dělníci v továrnách) může dovolit. I tak se ale Nike nevyhnula kontroverze, která se především týká využívání továren v zemích třetího světa, kde je levná pracovní síla. Nike čelil v roce 1996 obviněním z toho, že jejich zaměstnanci zde často pracují přesčas a nemají ani minimální mzdu, což se nakonec i potvrdilo. Dalším případem pak byly továrny v Kambodži, kde jak se ukázalo, pracovaly i děti, a to 16 hodin denně 7 dní v týdnu, jak bylo odhaleno v dokumentu BBC z roku 2001.

 

Dnes jsou boty od firmy Nike často spíše módními kousky

Boty, které navždy změnily svět sportu i módy, to je příběh značky Nike

  

Boty Nike se i přesto stále těší obrovské popularitě a v dnešní době, kdy všeobecně sneakers zažívají několikátou renesanci a jsou nošeny snad každým, se jim daří dokonce čím dál, tím více. Dávno tedy již nejde o pouhou sportovní obuv, ale spíše o módní záležitost. Každý může na tento trend mít svůj názor, ale značka Nike je také příběhem dvou mužů, kteří chtěli změnit svět sportu, což se jim do jisté míry určitě povedlo. Ptáte se, jak že skončila studentka Carolyn Davidsonová, která vytvořila logo pro Nike, za které dostala 35 dolarů? Cena tehdy byla domluvena a nikdo nevěděl, jak bude Nike úspěšný, takže nešlo o žádný podvod a nikdo jí vlastně nic nedlužil, Carolyn navíc díky tvorbě loga pro Nike dobře nastartovala svou kariéru. V roce 1983 ji ale Phil Knight pozval na oběd, který byl ale skrytou párty na její počest. Daroval jí zde zlatý prsten s diamantem a logem, které sama Davidsonová stvořila. Kromě toho jí také dal 500 akcií společnosti. Od té doby se ale akcie čtyřikrát rozdělovaly, takže Davidsonová má dnes 8000 akcií, což činí něco přes 1 milion dolarů.

 

Fotografie obou zakladatelů – Bill Bowerman (na spodní fotografii vlevo) zemřel v roce 1999

Boty, které navždy změnily svět sportu i módy, to je příběh značky Nike

Boty, které navždy změnily svět sportu i módy, to je příběh značky Nike

 

Centrála Nike v americkém Beavertonu

Boty, které navždy změnily svět sportu i módy, to je příběh značky Nike

  

 Nike reklama se skladbou Revolution od The Beatles

 

Další z povedených Nike reklam 


Trvale nejširší nabídku obuvi od Nike u nás má všem dobře známý Queens.

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Ohodnoť článek
1
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHORU
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail
Nejčtenější
Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Více
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.