Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Pondělí 27. 5. 2019 svátek má Valdemar

hledej na refresheru

Odteď si můžeš článek
uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Doporučujeme zapnout browser notifikace, pokud budeš přihlášený na Refresheru na tomto zařízení.
Móda - Boty
6
palo
17. srpen 2015, 17:23

Boty, které navždy změnily svět sportu i módy, to je příběh značky Nike

Boty Nike již dávnou nejsou jenom běžeckou obuví, nosí je miliony lidí po celém světě, bez ohledu na věk, nebo to zda aktivně provozují nějaký sport. Z Nike se stala značka, která je stejně dobře známá v módě, jako ve sportu.

palo
17. srpen 2015, 17:23
Boty, které navždy změnily svět sportu i módy, to je příběh značky Nike
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
6
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

V dnešní době se snad nenajde nikdo, komu by značka Nike nic neříkala. Tenisky s klasickým logem „fajfky“ můžeme zahlédnout v ulicích měst po celém světě na teenagerech, ale stejně tak dobře i na jejich rodičích. Nike během 20. století ovládl trh se sportovním oblečením a doplňky a dodnes se drží na pomyslném trůnu. Jejich některé modelové řady jako například Jordan nebo Air Max se staly pop-kulturními ikonami, což se o každých botách opravdu říci nedá. Vždycky tomu tak ale nebylo a v 60. letech minulého století to byly značky Adidas a Puma, které kralovaly globálnímu trhu se sportovním oblečením a vybavením.

 

Kouč Bill Bowerman společně s Philem Knightem

Boty, které navždy změnily svět sportu i módy, to je příběh značky Nike

 

Phil Knight byl v té době čerstvým držitelem titulu MBA ze Stanfordské univerzity a jako bývalý běžec na střední vzdálenosti snil o tom, že by spojil svou vášeň pro sport s byznysem a mohl se tak postavit na vlastní nohy. Cestu viděl v kvalitních, ale levných běžeckých botách z Japonska s jejichž pomocí by se mohl postavit největší konkurenci na trhu v podobě značky Adidas. A tak se i stalo. V roce 1963 se Knight v Japonsku sešel se zástupci firmy Onitsuka, pod kterou spadala podznačka běžeckých bot Tiger, které se v Japonsku těšily popularitě. Japonská strana projevila zájem o prodej svých bot do Ameriky, a tak dali Knightovi několik vzorků svých bot. Ten ihned věděl, kdo je tím pravým, aby posoudil kvalitu bot. Poslal je svému bývalému kouči z univerzity v Oregonu - Billu Bowermanovi. Ten byl známý, tím, že se v oblasti atletiky nebál experimentovat – často se snažil dávat firmám připomínky ohledně jejich bot, když ho ale neposlouchali, tak se vydal DIY cestou a sám se snažil boty předělat tak, aby byly co nejlehčí a zároveň nejpohodlnější.

 

Bowerman co se týče sportovních bot rád experimentoval

Boty, které navždy změnily svět sportu i módy, to je příběh značky Nike

 

Boty Onitsuka Tiger, které firma Blue Ribbon Sport zprvu dovážela

Boty, které navždy změnily svět sportu i módy, to je příběh značky Nike

 

Bowerman byl kvalitou bot Tiger ohromen a navrhl Knightovi, že se s ním spojí a společně představí boty americkému trhu. Uzavřeli tedy dohodu s firmou Onitsuka a v Americe si založili vlastní značku, kterou pojmenovali Blue Ribbon Sports. Každý z nich do začátku investoval z dnešního pohledu směšných 500 dolarů. Boty začínali prodávat z kufru svého auta, se kterým objížděli západní pobřeží. To ale ještě netušili, jakou revoluci ve světě sportu způsobí. Firmě se poměrně dařilo, během roku 1965 vydělala 20 000 dolarů a také otevřela první kamenný obchod v Santa Monice a byl přijat další spolupracovník Jeff Johnson. Věci se takto měly až do roku 1970, kdy se partnerství mezi Blue Ribbon Sport a firmou Onitsuka začalo rozpadat. Knight tušil, že partnerství s firmou Onitsuka ho brzdí v expanzi, jakou by si představoval. V přípravě totiž byla první kolekce vlastních bot firmy Blue Riboon Sport. 

 

První obchod firmy Blue Ribbon Sports

Boty, které navždy změnily svět sportu i módy, to je příběh značky Nike

 

K tomu se i váže příběh o tom, že Bill Bowerman dostal nápad na první tenisky při snídani, když sledoval svou ženu, jak mu dělá vafle. Napadlo ho, že vaflovač by se dal použít pro tvorbu podrážek bot, které by měli dobrou přilnavost na různých površích. Pomalu tak začínal zrod impéria, které ovládlo svět téměř všech sportů. První kolekce bot dostala jméno Nike podle řecké bohyně vítězství Niké. Bylo ale potřeba vymyslet logo, čímž byla pověřena studentka grafického designu z Portlandu – Carolyn Davidson. Tvorba loga nebyla lehká, protože Knight miloval logo firmy Adidas a chtěl něco podobného, no a výsledek snad už všichni známe. Logo „fajfky“ mělo představovat křídla bohyně Niké. Knight nejdříve s logem nebyl příliš spokojený, ale přijal ho. Carolyn Davidsonová za tvorbu loga dostala 35 dolarů.

 

Nike Moon shoe - První bota od firmy Blue Ribbon Sports, která byla představena v roce 1972

Boty, které navždy změnily svět sportu i módy, to je příběh značky Nike

Boty, které navždy změnily svět sportu i módy, to je příběh značky Nike

 

Jejich nová kolekce sportovních tenisek byla světu představena v roce 1972 na atletických závodech v oregonském městě Eugene. Úspěch jejich bot byl okamžitý, koncem 70. let se značka oficiálně přejmenovala na Nike a jejich prodeje vzrostly z 10 milionů dolarů na 270 a pomalu tak začali drtit konkurenci v podobě Adidasu. Firma postupně pracovala i na svém marketingu a začala spolupracovat s agenturami, které jim pomáhaly vymýšlet jejich kampaně. Vše začalo sloganem "There is no finish line", který se používal ještě koncem 70. let. V roce 1988 pak přišlo dnes již legendární "Just do it", při kterém se kreativci inspirovali na poměrně nečekaném místě, a to sice u lupiče a vraha Gary Gilmora. Ten před svou popravou totiž vyrovnaně pronesl: Let's do it!

 

Legendární americký běžec Steve Prefontaine byl jedním z prvních, které Nike sponzoroval

Boty, které navždy změnily svět sportu i módy, to je příběh značky Nike

 

Sláva značky se postupně šířila po celém světě, a to jak díky chytré reklamě, tak díky spolupráci se známými sportovci, jako nejznámějšího můžeme uvést Michaela Jordana, se kterým Nike spolupracuje od 80. let. Ten si na spolupráci rozhodně stěžovat nemůže, protože jeho roční výdělek za licenční poplatky činí 60 milionů dolarů. Nike postupně také rozšiřoval svůj sortiment a zaměřoval se stále na více různých sportů. V 80. letech také přesídlil do své centrály ve městě Beaverton ve státě Oregon, kde si značka i zrodila. I díky tomu je Oregon státem, kde je běhání jedním z nejoblíbenějších sportů a běžce zde potkáte skoro na každém kroku. Nike sponzoruje spoustu sportovních týmů, včetně univerzitních týmů amerického fotbalu v Americe. Firma se také spojila s dalším gigantem – firmou Apple, aby představila službu Nike+, která pomáhá díky iPodu zaznamenávat informace o běhu. 

 

Kolaborace s Michaelem Jordanem je bezesporu tou vůbec nejznámější

Boty, které navždy změnily svět sportu i módy, to je příběh značky Nike

 

Nike je jedinečná firma, která má dnes místo jak ve světě profesionálního sportu, tak ve streetwearu nebo hip-hopové kultuře. Vyrábí limitované edice tenisek, na které lidi stojí fronty, přináší skvělé reklamy a ať chceme, nebo ne, tak je dokonalou ukázkou naší konzumní společnosti, což je fakt, který ale na kvalitě a úspěchu značky vůbec nic nemění. Nike během své historie také skoupil spoustu ostatních firem, včetně například značek jako Hurley, Starter, Umbro nebo Converse, z nichž jim dodnes zůstal Converse a Hurley. Mimo to Nike jako první firma na světě použila píseň od Beatles ve své reklamě. To všechno jsou věci, které si firma s ročním příjmem okolo 30 miliard dolarů a 44 000 zaměstnanců (nepočítají se dělníci v továrnách) může dovolit. I tak se ale Nike nevyhnula kontroverze, která se především týká využívání továren v zemích třetího světa, kde je levná pracovní síla. Nike čelil v roce 1996 obviněním z toho, že jejich zaměstnanci zde často pracují přesčas a nemají ani minimální mzdu, což se nakonec i potvrdilo. Dalším případem pak byly továrny v Kambodži, kde jak se ukázalo, pracovaly i děti, a to 16 hodin denně 7 dní v týdnu, jak bylo odhaleno v dokumentu BBC z roku 2001.

 

Dnes jsou boty od firmy Nike často spíše módními kousky

Boty, které navždy změnily svět sportu i módy, to je příběh značky Nike

  

Boty Nike se i přesto stále těší obrovské popularitě a v dnešní době, kdy všeobecně sneakers zažívají několikátou renesanci a jsou nošeny snad každým, se jim daří dokonce čím dál, tím více. Dávno tedy již nejde o pouhou sportovní obuv, ale spíše o módní záležitost. Každý může na tento trend mít svůj názor, ale značka Nike je také příběhem dvou mužů, kteří chtěli změnit svět sportu, což se jim do jisté míry určitě povedlo. Ptáte se, jak že skončila studentka Carolyn Davidsonová, která vytvořila logo pro Nike, za které dostala 35 dolarů? Cena tehdy byla domluvena a nikdo nevěděl, jak bude Nike úspěšný, takže nešlo o žádný podvod a nikdo jí vlastně nic nedlužil, Carolyn navíc díky tvorbě loga pro Nike dobře nastartovala svou kariéru. V roce 1983 ji ale Phil Knight pozval na oběd, který byl ale skrytou párty na její počest. Daroval jí zde zlatý prsten s diamantem a logem, které sama Davidsonová stvořila. Kromě toho jí také dal 500 akcií společnosti. Od té doby se ale akcie čtyřikrát rozdělovaly, takže Davidsonová má dnes 8000 akcií, což činí něco přes 1 milion dolarů.

 

Fotografie obou zakladatelů – Bill Bowerman (na spodní fotografii vlevo) zemřel v roce 1999

Boty, které navždy změnily svět sportu i módy, to je příběh značky Nike

Boty, které navždy změnily svět sportu i módy, to je příběh značky Nike

 

Centrála Nike v americkém Beavertonu

Boty, které navždy změnily svět sportu i módy, to je příběh značky Nike

  

 Nike reklama se skladbou Revolution od The Beatles

 

Další z povedených Nike reklam 


Trvale nejširší nabídku obuvi od Nike u nás má všem dobře známý Queens.

Ohodnoť článek
1
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHORU
Jako neregistrovaný jsi tento měsíc přečetl už 1/40 článků. Přihlas se pro neomezený přístup. Jako neregistrovaný jsi přečetl už 1/40 článků za měsíc. PŘIHLÁSIT / REGISTROVAT PŘIHLÁSIT
Nejčtenější
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.