28. srpen 2015, 23:51

Na výlete s Griswoldovcami naprieč Amerikou (Recenzia)

Rusty Griswold sa snaží naviazať na tradície započaté jeho otcom. Je hodným nástupcom?

Peter L.
28. srpen 2015, 23:51

5

Sobotné poobedie, nohy na stole pred telkou, prepínam kanály, keď tu zrazu zazriete Chevyho Chasea na ceste naprieč Amerikou. Postava Clarka Griswolda je akási ikona komédií 80. rokov a určite jedna z najrozpoznateľnejších tvárí v rámci žánru road movie. Či už to boli pôvodné Prázdniny v Amerike, Vianočné Prázdniny alebo prakticky ktorékoľvek pokračovanie tejto kultovky, vždy išlo o výbornú oddychovku, pri ktorej sa bol človek schopný aj úprimne zasmiať. Hollywood, verný tradícii posledných rokov, sa rozhodol, že túto klasiku opráši pre novú generáciu, no nie prostredníctvom remaku, ale priamym pokračovaním príbehu. Žezlo hlavy rodiny tentokrát prebral Clarkov syn Rusty v podaní Eda Helmsa. Toho môžme poznať z trilógie Hangover či We’re The Millers, kde dokázal (odhliadnuc od kvality niektorých snímok), že talent na komédiu vážne má. Koncept vyzeral zaujímavo, trailer nám ukázal zopár naozaj vtipných scén, a tak som do kina vchádzal s otvorenou mysľou a nádejou, že sa dočkám dobrej komédie.

Príbeh nám na začiatku naznačí, v akej životnej situácii sa Rusty nachádza. Pracuje ako pilot pre miestne aerolinky. Americký sen si splnil domom, krásnou manželkou a dvoma synmi. Tak, ako každý rok, chce svoju rodinu vziať na prázdniny do tej istej chaty pri jazere. Počas rodinnej návštevy však započuje, ako sa jeho manželka sťažuje svojej priateľke, že každý rok sa opakuje rovnaký scenár a celá rodina tam chodí len preto, aby otcovi urobili radosť. Rusty sa preto rozhodne, že tento rok to obmení. Svoju rodinu vezme na výlet naprieč Amerikou do toho istého zábavného parku, kde ho vzal aj jeho otec – Wally World.

Prvá vec, ktorú musím tvorcom uznať, je, že film si uvedomuje sám seba. Uvedomuje si, že je pokračovaním pôvodného National Lampoon‘s Vacation a pamätníci sa dočkajú početných odkazov na pôvodný film. Niektoré scény naň priamo referujú, avšak, vždy sa rozhodnú vydať trocha inou cestou. Druhá vec, ktorá mi aj po dopozeraní utkvela v hlave je Christina Applegate v úlohe matky rodiny, Debbbie Griswoldovej. Jej výkon bol veľmi sympatický, no čo je hlavné, jej postava mala zaujímavé pozadie týkajúce sa jej vysokoškolského života a práve to by som si želal mať viac rozvinuté. Debbie nie je len poslušná manželka, na akú sme zvyknutí v podobe Ellen Griswoldovej. Má čo-to odžité a byť vo filme viac jej príbehu a vtipov s tým spojených, možno by som porozmýšľal o vyššej známke.

Od tohto bodu bude článok subjektívnejší. Nazvite ma suchárom, no nie som fanúšikom záchodového humoru. Tým nechcem povedať, že „nechutné“ vtipy nemôžu byť dobré – môžu, no musia byť dobre vykonštruované a mať solídnu pointu. Film sa veľmi spolieha na mentálnu nevyspelosť publika a tvorcovia si zjavne mysleli, že oháňaním sa slovami „Penis“, „Vagina“ alebo nadávajúcim malým spratkom v podobe najmladšieho Griswolda si publikum získajú. Súdiac podľa reakcií odpozorovaných v sále im to vyšlo tak 50/50. Slečna sediaca podo mnou zdieľala moje pocity, keď pri jednej z naozaj prehnaných scén povedala: „Toto už snáď nemôžu myslieť vážne“, kde na druhú stranu pán sediaci vedľa mňa si to náramne užíval. Išlo o scénu, ktorú pravdepodobne poznáte aj z trailerov, kde sa rodinka ide ovlažiť do miestneho prírodného pramena mysliac si, že na dne sa nachádza liečivé bahno, pričom sa ukáže, že v skutočnosti sa jedná o žumpu. Jej dĺžka je naťahovaná do extrému a ako pri jednej z mnohých som pri nej zažíval pocit trápnosti a občasne si aj zakrýval oči. Okrem toho má snímka rada náhodné pády postáv, ktoré má publikum pravdepodobne tiež považovať za vtipné.

Táto komédia je prakticky zbierka nesúvislých skečov, ktoré spája iba nepodarená rodinka Griswoldovcov, prehnane sa spoliehajúc na hosťovanie iných známych hercov, medzi inými aj Chrisa Hemswortha. To ma privádza k nefunkčnej chémii medzi jednotlivými príslušníkmi vyššie spomínaného klanu. Čo fungovalo naozaj skvele v pôvodnej sérii s Chevym Chaseom bol práve ten pocit, že sa pozeráte naozaj na rodinu. Otec bol síce pako, no verili ste, že medzi nimi existujú putá, čo robilo scény úprimnejšími a vtipnejšími. V pokračovaní nič podobné neexistuje. Film nesprávne stavil na postavu Eda Helmsa ako lídra tohto celku. Herec je síce vtipný, no zatiaľ nemá na to, aby projekt sám utiahol. Spomínaná Christina Applegate mu zdatne sekunduje, no je jej daný príliš malý prieistor na to, aby ovplyvnila výslednú kvalitu. Starší syn James je pseudo-intelektuálny pako, ktorý je tak neschopný, že mu naozaj ani neprajete, aby zbalil svoje vytúžené dievča a mladší Kevin je malý tyran.

Posledné odseky museli vyznieť veľmi negatívne, no napriek vyššie uvedenému boli vo filme okamihy, kedy som vyprskol smiechom. Nebolo to nič, čo by bolo hodné citovania, no niektoré vtipy boli dobre vykonštruované. Komédia si svoje publikum určite nájde, ja sa do neho však počítať nebudem. Čo ma ale naozaj straší je priemernosť filmu a to, že režisérske duo stojace za projektom, John Francis Daley a Jonathan M. Goldstein, boli Marvelom vybratí na napísanie scenára nadchádzajúceho rebootu Spider-Mana s Tomom Hollandom v hlavnej úlohe. Kevin Feige mal doteraz vo výbere šťastnú ruku a vyšla im dokonca aj voľba dovtedy priemerného Peytona Reeda do režisérskej stoličky Ant-Mana. Ostáva teda iba veriť, že vedia, čo robia. Pre Vacation je to za mňa priemerných 5/10.

0/10
0