Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Neděle 24. 1. 2021 svátek má Milena

hledej na refresheru

Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
Refresher - Rozhovory
5
adel
18. září 2015, 19:20

Mike Trafik: Kreativní pauza určitě kapele prospěje, ale zároveň nevěřím na odchody a příchody (Rozhovor)

Mike Trafik v rozhovoru o RAPMASTERS tour, dalším albu PSH, projektech Bigg Bossu, jídle a BMW.

adel
18. září 2015, 19:20
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Mike Trafik: Kreativní pauza určitě kapele prospěje, ale zároveň nevěřím na odchody a příchody (Rozhovor)

DJ Mike Trafik působí už déle než dekádu v legendárních PSH. To se z Penerů strýčka homeboye přetransformovali na fungující legendu zastřešenou nejsilnějším českých labelem Bigg Boss a v roce 2015 se může Trafik s Vladimirem 518 pyšnit 150koncertem za rok. K tomu přidejme několik alb ročně, nějaké ty knižní a televizní projekty, práce na filmových soundtracích a zjistíme, že Trafik je součástí nejworkoholičtějšího kolektivu v Česku. Dalším důkazem je letošní RAPMASTERS tourkde se celý Bigg Boss sejde na jednom pódiu s doprovodným programemcož z této události udělá více než jen koncert. O tom všem jsme se pobavili s Trafikem v obsáhlém rozhovoru, kde se také dozvíš něco o jeho podnikatelských plánech v oblasti gastronomie, o tom, jaký má vztah label a automobilka BMW a samozřejmě řeč padla i na další album PSH.

 

Je to více než 10 let, co jsi členem PSH a nastoupil jsi tehdy do rozjetého vlaku, který jste rozjeli ještě víc. Jak to s odstupem času vnímáš? Jaké byly tvé pocity, když jsi přicházel do už etablované kapely?

Je to více jak 12 let, on to nebyl takovej skok v mým vnímání, nepřišel jsem do novýho prostředí. Protože s Orionem jsem se znal už dlouho ze Sedmičky, kam jsem předtím chodil jako fanoušek a později začal dělat DJe. Byli jsme přátelé a v momentě, kdy mi zavolal s tím, jestli nechci být DJ PSH, tak jsem se radostí málem rozskočil, protože to je prostě super, kor když ti je 23 a je rok 2003. Znal jsem se i s Láďou, i když míň, protože ten byl buď na Ladronce, nebo v Německu. Ale samozřejmě ten pracovní skok je jasnej, ten byl výraznej.

 

Tys nejprve dostal nabídku hrát jako DJ, ale kdy přišel ten moment, kdy se z tebe stal dvorní producent PSH?

Poté, co jsem skončil s technickým DJingem, kdy jsem vyhrál, co se dalo a co bylo v mejch možnostech, jsem cítil, že bych se mohl někam posunout, a když už jsi dva roky členem už tehdy legendární kapely, která tak nějak přemýšlí, že začne dělat další desku, tak mi to z toho vyplynulo. Nahrával jsem si mixtapy do prvních pokusů o softwary, takže už jsem s tím měl nějakou zkušenost a taky jsem si patlal nějaký pokusy o muziku. Tenkrát jsem se do toho strašně vopřel a začalo mě to bavit, protože jsem šel zase od nuly. Já jsem do tý doby dělal jenom DJing, 8 hodin denně trénoval a pak jsem se z toho vypnul ze dne na den a sedl jsem si před počítač a začal jsem produkovat.

 

No a když se nyní posuneme do přítomnosti, máte za sebou tři alba, z toho dva, kde jsi ošéfoval většinu produkce a napadá mě, že ty skupiny, které se vážou na jednoho producenta, mívají problém, že je na toho producenta kladen velký tlak, aby jeho MCs nesáhli po produkcích od někoho jiného. Sem tam dělali kluci s Wichem, ale drtivou většinu jsi měl ty. KF udělali skvělé album, i když se rozhodli, že Anys přechází do role koncertního DJe, takže to musí být výzva, abys vždycky přišel s něčím novým.

Samozřejmě. Mám dost výraznej rukopis, ale snažím se dělat věci rozmanitý. Je jedno, co je to za styl, jak bys to zaškatulkoval do subžánru nebo jestli to má 93, 140 nebo 78,4 BPM. Když mám nápad a určitou náladu, tak ho udělám. Myslím si, že producentský desky jsou trochu přežitek, pokud zrovna neděláš třeba instrumentální nebo čistě žánrovou desku nebo nevydáváš pět let ani notu jako Dr. Dre a máš absolutní přetlak materiálu. Tím pádem nemám problém pustit jinýho producenta na desku svý kapely, pokud mi tam zapadne. I jedna, dvě cizí věci stačej, aby ti tu desku oživily. Posunul jsem se v rámci vývoje do role výkonného producenta, kdy ovlivňuju ty věci snad ještě výrazněji než samotný beatmakeři. Maluju obraz z různejch barev. Ego mám v tomhle směru ukojený, důležitý je udělat super desku a je mi jedno, jestli tam budu mít 15, 13 nebo 8 beatů, stejně je to vždy většina a určuju tak do značný míry sound desky. Tímhle způsobem jsme dělali jak PSH desky, tak Orikouli, Gorilu, Idiota, Noční vidění, Smackovo 2051, a X dalších...

 

Máš ve zvyku někdy při práci ve studiu spolupracovat s producenty, kteří ty beaty dodali? Funguje tam v tomhle symbióza?

Jsme schopni spolu komunikovat, hlavně ty „starší“ ročníky. Ty mladý si to pak na to nemaj zkušenosti, takže jsou rádi, že jsou vůbec u toho. Změny se konzultujou a věříme si, takže v tom nebejvá problém.

 

Nikdy se ti tím pádem nestalo, že jste nahrávali např. Idiota s Vladimirem a došlo ke kreativním konfliktům s jinými producenty?
To se asi fakt nikdy nestalo. Nic, co by stálo za řeč.

 

Mike Trafik: Kreativní pauza určitě kapele prospěje, ale zároveň nevěřím na odchody a příchody (Rozhovor)

 

Když vedu rozhovor s členem PSH, tak se nemůže nezeptat. Možnost dalšího alba PSH je?

Varianta je to otevřená. Ta deska by byla v pořadí, Orion si udělal sólovku, Vladimir si udělal sólovku. Děláme singl i s videem a ten bude na Bigg Boss LP. Tak za měsíc a půl je reálná šance, že bychom byli hotoví. Před rokem se udělalo Já to říkal, což dopadlo super, tak nějakej drive k desce je. Zároveň by ta práce obnášela spoustu energie, ne jak jeden singl. Takže uvidíme.

 

Myslíš, že čím déle to album nebude, tím lepší může být?

Kreativní pauza určitě kapele prospěje, ale zároveň nevěřím na odchody a příchody. Nemusíme ani koukat do zahraničí, známe domácí případy. V podstatě jakmile někdo chcípne, tak chcípne. Oprav mě, jestli tady byl nějakej vydařenej comeback.

 

Nerad to neustále připomínám, ale KF, když si dali dlouhou pauzu, tak se vrátili se skvělým albem.
Předně, poslední desku KF nevnímám jako comebackovou. KF a PSH jsou jediný dvě funkční kapely z tý první vlny, který furt jedou. Dnes probíhá generační obměna jak raperů, tak fanoušků. Nová vlna po X letech vákua, které bylo i v Čechách, i na Slovensku, takže comeback je ošemetná věc. Už to nemusí vůbec nikoho zajímat, nebo tě prostě lidi nebudou znát. Viz rozhovor se Sharlotou, kterej jsi mi ukázal, kdy už ani interpret nezná milimetr mapy, ta holka je úplně mimo. Zároveň nemyslím, že by brand PSH, kterej je dnes nejsilnější i díky našim solo aktivitám, chcípnul. Kdybychom se bavili o oživování po 10 letech, tak to by už mrtvý bylo. Jestli deska bude, tak v příštím roce, maximálně v roce 2018. Což už zní jako sci fi.

 

Vzpomínal jsi album Bigg Boss. Koncem minulého roku jsme se dočkali singlu Slap!...
Je to tak, že ta deska je na tom stejně, jako to turné. Nevíme, jestli se takhle ještě někdy sejdeme. Nic by se nestalo kdyby nevyšla, ale byla by to škoda. Když už tmelíš label a prezentuješ tu věc jako label, tak by to mělo být svou deskou. Já si myslím, že to zvládnem do konce roku. Chtěli jsme to před tím turné, což se bohužel nestalo. My jsme s Vladimirem i PSH měli hektický koncertní léto, klasicky jako posledních 5 let. Ročně odjedeme více jak 150 shows, letos to byl ale fakt extrém, a nebyla jednoduše energie na to jít do studia. Co můžu prozradit, je, že produkčně se na ní kromě mě bude podílet James Cole, věřím, že i Hugo Toxxx udělá nějakej beat. Určitě se tam objeví i NobodyListen a Sifon.

 

Zmínil jsi Toxxxe a Jamese. Myslíš, že by se je podařilo dostat po letech na společný track?
Mně se ta představa líbí.

 

Důležitější ale je, zda se to líbí jim.
No a to je ta otázka. Líbí se to jim? Takže to není otázka na mě, já bych byl rád a myslím, že všichni z labelu by byli rádi, kdyby se tam objevila nová věc Supercrooo. Ale pak se vrátíme k tomu oživovaní a k Sharlotě aka fanouškovi, kterej už dnes vůbec netuší, která bije. Jestli už to není jen zbožný přání pro velice úzkou fanouškovskou partu.

 

Jestli by náhodou nebylo lepší nechat tu diskografii netknutou.
Přesně tak. Je otázka, co by to udělalo. Spousta těch mladejch lidí je úplně mimo. Mají vypláchnutou palici, nevěděj vůbec nic.

 

Tolik k albu Bigg Bossu. Ale dalším vaším projektem je společné album Vladimira 518 a Hugo Toxxxe. Ten už má, pokud vím, nahraných alespoň 7 věcí. Jak to vypadá a jaký je časový lineup takovýchto projektů?

Vypadá to tak, že deska v tuhle chvíli stojí. Ale jak se začnou znova jezdit společný koncerty, tak se to znova nakopne. Rozjedou se společný energie a procesy, který to znova nakopnou a deska vyjde do konce roku. To je třetí LP co zvládnu do konce roku.

 

A poslední album, které vzpomenu, že se chystá, je Orion. On se údajně chystá na další sólo.
O tom zas nevím nic já, haha.

 

Zažili jste si za těch X let jako kapela ponorkovou nemoc? Možná to může zdržovat případné společné projekty?

To ne, je to o společným naladění, přichází v určitejch vlnách, který moc neovlivníš. Jsme v téhle sestavě 12 let a za druhý – jsme spolu 3–4 dny v tejdnu, což je masakr. Testosteronu, že to není hezký, už se nemůžem na konci delšího koncertního období snést a každý si dělá svoje, zavírá se do vlastního vesmíru, což je přirozený. Ale zároveň to nikdy nevybublalo v nějakou averzi, napak, jak už se známe, víme, kdy a jak se zklidnit. Nepřekročili jsme nikdy ten Rubikon, kdy by ty procesy nešly vrátit. Na koncertě se pak vše maže, jedem jak poprvé! Což je zázrak, a fakt funguje pokaždý. One luv.

 

Mike Trafik: Kreativní pauza určitě kapele prospěje, ale zároveň nevěřím na odchody a příchody (Rozhovor)

 

A nyní primární důvod, proč děláme rozhovor, a to je RAPMASTERS tour.
RAPMASTERS tour vychází z konceptu tý Bigg Boss desky, kde se opět dostáváme k tomu, že jsme všichni rozstřelení hudebně na všemožný směry, tomu co definuje rap. Jsme v konstelaci se zásadníma produkčníma osobnostma  českýho šoubizu, který jsou schopný nám pomoct to dotáhnout do takovýho levelu, kdy máme osm obřích zastávek ve vlastní produkci. Vlastní haly, zvuk, bary, vlastní vše. Kompletně produkce jde za Bigg Boss. Není to nikým vokrájený, scenzurovaný. Je to kompletní Bigg Boss na jedný stagi.

 

Prý to nebude jen o hudbě, ale i o jídle.

Celé to má podtitul Hip-Hop Culture Festival, což v našem vnímání znamená, ukázat to nejlepší grafitti, přednášky, workshopy a rapovou kulturu. Přednášky týkající se psaní textů s Jamesem Colem, já s Nobodym o DJingu, Sifon o produkci a živým hraní v Abletonu, Vladimir – Kmeny, LA4 o graffiti. A v neposlední řadě i zmiňovaný jídlo. Bude s námi jezdit Salt'N'Pepa food truck, ve kterým si dáš skvělý finger food vychytávky. Doraz ochutnat.

 

Tak mi řekni, jak to funguje. Řekněme si, že například v říjnu přijedete do Bratislavy.
Shodou okolností to v Bratislavě asi nebude (smích). Jsme v Praze a přijdeš už v pět odpoledne, protože bude hezky. Dáš si skvělej chicken teriaki burger s arašídovým máslem od Salt'N'Pepa a pivko. Tím začneš. Pak si budeš moct jít poslechnouť přednášku o DJingu, kde budu já a Nobody, plus se můžeš jít podívat na grafitti jam, kde bude Hugo Toxxx, LA4, Vladimir s Orionem nebo kdokoliv bude chtít. Popřípadě koukneš na jeden z řady kultovních filmů jako je Wild Style, dáš si drink, můžeš si koupit merch, udělat si fotky se svým oblíbeným interpretem a v 8 hodin začínají koncerty všech jmen, který jedou až do půlnoci.

 

Je možné, aby byla podobná věc finančně rentabilní bez velých sponzorů v Česku nebo na Slovensku?
Není to možný. My se tý partnerský spolupráci nebráníme a máme stálý partnery, se kterejma pracujeme už X let. Pracujeme na bázi toho, že za první – nic neskrývámé a za druhý – věříme, že ti lidi jsou s náma spojený i kvůli tomu, že vědí, že máme vkus a my zase víme, že ti partneři mají vkus. Nikoho do ničeho nepřemlouváme, nikomu nic nenutíme a myslíme, že ty benefity pociťují fanoušci sami, kdy ten program můžou mít za dvě stovky, což je 7 euro. Tohle je jednoznačně benefit jak pro ně, tak pro nás. Jestli to je finančně rentabilní, ti teďka neřeknu, ale uvidíme 13. listopadu, jak to dopadne. V tuhle chvíli nás to stojí strašně peněz a strašně moc úsilí. Ale já v tom nevidím jenom ten finanční rozměr, ale chci vědět, co mi řekne to jádro produkční skupiny a taky fans – jakej z toho budou mít pocit. Jestli je to naplní. A pojedem dál. To je pro mě strašně důležitý. Věci neděláme jenom pro prachy, to je signifikantní pro celej Bigg Boss. Primární je pro nás zážitek a pocit ze skvěle odvedený práce.

 

Myslíš, že důvodem, proč je těžké dělat podobné tours bez partnerů, je neochota českého a slovenského diváka si připlatit za podobnou akci?

Určitě. Bez partnerů by to stálo dvakrát tolik. A za 5–6 kil, to už bys měl hodně zásadní problém v tý kapacitě, kterou máme na každý zastávce. Dostat tam 1500–2000 lidí. Do toho bych nešel, to by byla sebevražda.

 

Vzpomínal jsi, že tento doprovodný program v Bratislavě nebude.
Doprovodný program je závislý na místě konání a v Bratislavě je zásadní problém konkrétně s grafitti, na kterým to hodně stojí. Víš, jak to tady máte. Ale proběhne velkej odpolední meeting s fans, a pak regulerní a kompletní rapová show za plný účasti. Šest koncertů.

 

Tolik k RAPMASTERS tour. Odkloňme se na závěr od hudby. Jsi znám tím, že si ulítáváš na dobrém jídle. Dokážeš mi něco v krátkosti povědět o tvém projektu v Praze?

Připravujem v Praze otevřít restauraci, která se bude jmenovat Jam & Co (čti Jam and ko). A bude to fúze asijský, primárně thajský a vietnamský a evropský kuchyně. Měla by být ve Vršovicích v ulici Krymská a otvírat budem až příští rok na jaře, do tý doby se to bude celý ladit a moc se na to těším. Je to můj splněnej sen. Studoval jsem hotelovou školu, vařil jsem, než jsem se naplno začal věnovat muzice na Pražským hradě, to bylo těsně po škole. A pak jsem to samozřejmě vypustil na dlouhý roky a posledních 5 let jsem se k tomu vrátil. Při vaření doma relaxuju a taky mě to neskutečně baví. Prostě jídlo.

 

Ty tam vstupuješ podnikatelsky, ale dokážeš si představit, že bys byl kuchař v nějaké restauraci?
Já jsem byl nedávno na stáži v mý oblíbený restauraci, která se jmenuje Sansho. Vlastní ji Skot Paul Day, což je pražskej řezník a restauratér. Tak tam jsem byl vařit a plánuju ještě nějaký stáže, je to mý hobby, bejt v kuchyni. Věřím, že si najdu čas i na to vařit v Jam & Co.

 

Na závěr musím vzpomenout auta. Bigg Boss se už roky točí okolo BMW. Na Kempu Vladimir říkal, že se vám splnil sen a konečně jste se spojili s touto nádhernou firmou. Můžeš pro fanoušky vzpomenout svůj vozový park?
Po Praze jezdím v BMW X5 4.8i a na cestování a pracovní výlety do Bratislavy používám Porsche Carrera S.

 

S oběma jsi spokojen?

S oběma jsem spokojenej maximálně, jsou to německý auta. Primárně u Carrrery jsem spokojenej se spotřebou.

 

To už je co říct.
Takže to je v podstatě ekologickej vůz, ale vnímám to i tak, že velkou spotřebou podporuju stát v rámci spotřební daně. Ale k tomu BMW, tam je ještě vtipný to, že když se podíváš na starý CDčka, tak si můžeš všimnout, že mezi logama najdeš i logo BMW.

 

Takže vy jste si jen tak ze srandy dávali na alba logo BMW bez toho, aby o tom věděli?
Přesně, nebylo to myšlený jako fejk sponzor. Dávali jsme to tam z čirýho culíčkářství, z nadšení pro značku, no a dnes je to náš partner. Celou tour jedeme v pěti nádhernejch novejch 435d Grancoupe. Krása.

 

Culíčkářství.
Culíčkařství, přesně tak. Dáváš si tam BMW logo, protože jezdíš BMW strašně rád už roky. A najednou se ti jeden den ozvou lidi z BMW a chtějí s tebou spolupracovat. Je to super, život je skvělej.

 

Gratuluju a děkuju za rozhovor.
Skvělý, díky. T.

 

Mike Trafik: Kreativní pauza určitě kapele prospěje, ale zároveň nevěřím na odchody a příchody (Rozhovor)
Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
NAHORU
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail
Nejčtenější
Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Více
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.