Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Pondělí 15. 7. 2019 svátek má Jindřich

hledej na refresheru

Odteď si můžeš článek
uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Doporučujeme zapnout browser notifikace, pokud budeš přihlášený na Refresheru na tomto zařízení.
Zajímavosti - Věci
16
harlan_wade
6. říjen 2015, 21:06

Co je to polyfázový spánek a jak je možné, že vám může „nafouknout“ den o několik hodin?

Pokud vám čas strávený spánkem přijde jako ztracený, pak byste měli určitě číst dále.

harlan_wade
6. říjen 2015, 21:06
Co je to polyfázový spánek a jak je možné, že vám může „nafouknout“ den o několik hodin?
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
16
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Taky si občas říkáte, že den je moc krátký na to, abyste stihli udělat všechno, co musíte/chcete? Případně si to na úkor spánku dopřáváte a ke konci týdne už samou únavou nezvládáte ani běžné úkony? Pak vás možná potěší, že s tradičním cyklem bdění a spánku se dá bojovat a neztratit při tom žádnou energii.

 

Pokud vůbec netušíte, o co jde, sluší se na začátek podotknout, že polyfázový spánek je každý takový spánek, který se skládá z dvou nebo více částí během dne. Pro většinu společnosti je dnes běžné spát monofázovým nočním spánkem o délce 6-8 hodin. Takový spánek je však raritou nejen v říši zvířat (podle výzkumů spí striktně monofázově pouze asi 14 % savců), ale i v minulosti u lidí. Historik Robert Ekirch, který se tímto tématem zabývá, objevil zmínky o polyfázovém spánku v diářích, soudních spisech, lékařských spisech a například i v Homérově Odysee. Převážně šlo o spánek segmentovaný, kdy lidé uprostřed noci na zhruba dvě hodiny vstali, věnovali se duševní, případně pak duchovní činnosti a následně spali dál. S příchodem industrializace, plošného osvětlení a nočního života vůbec se tento trend postupně vytratil. Polyfázový spánek se také předpokládá coby nezbytná podmínka přežití během doby ledové, jelikož lidské tělo se během spánku přirozeně ochlazuje a mohlo by tak dojít k podchlazení. V nějaké formě polyfázový spánek praktikovali také například Leonardo da Vinci, Napoleon, Thomas Alva Edison, Salvador Dalí nebo Winston Churchill, který tvrdil, že díky spánku po obědě má vlastně dva dny v jednom.

 

Dětský poobědní „šlofík“ také není dílem náhody. Všichni lidé jsou v brzkých odpoledních hodinách zasaženi propadem bdělosti a soustředěnosti, což ukazují např. skeny z vyšetření EEG, měření hladiny kortizolu v krvi, melatoninu ve slinách nebo krevního tlaku. Experiment, během kterého mohli lidé jednoduše spát tehdy, kdy se jim chtělo, jasně potvrdil, že tendence k odpolednímu spánku je velmi silná, a co víc, nijak nesouvisí s tím, zda si před ním dáte oběd, nebo nikoli. Polyfázový spánek je také nezbytnou součástí života ozbrojených složek, pro něž by nepřerušovaných 8 hodin spánku znamenalo risk nebo u NASA, kde astronauti v nezvyklém prostředí nedokážou usnout na delší dobu, což má vliv na jejich soustředěnost, která je v daných podmínkách potřebnější než kdy jindy.

 

Co je to polyfázový spánek a jak je možné, že vám může „nafouknout“ den o několik hodin?

 

A jak že tedy polyfázový spánek vlastně funguje, a hlavně, jak dokáže „prodloužit“ den? Během standardního osmihodinového spánku tělo nejčastěji projde pěti spánkovými cykly, z nichž každý má tři základní fáze: REM spánek (tzv. Rapid Eye Movement spánek, fáze lehkého spánku, při které se zdají sny), Deep Sleep neboli SWS (Slow Wawe Sleep, fáze hlubokého spánku) a několik různě hlubokých fází mezi těmito dvěma. Zatímco REM i SWS spánek jsou nezbytné pro regeneraci organismu, vše, co je mezi nimi a zabírá nejvíce času, je zcela kontraproduktivní. Cílem je tedy vytvoření takového spánkového plánu, který bude zbaven co největšího množství nREM (nonREM) spánku při zachování dostatku REM a SWS spánku.

 

Co je to polyfázový spánek a jak je možné, že vám může „nafouknout“ den o několik hodin?

 

Nejpoužívanější spánkové plány se skládají z core spánku (hlavního spánku obsahujícího určitý počet 1,5hodinových cyklů) a napů (krátkých zdřímnutí), jejichž ideální doba trvání je 15-26 minut a při správném provedení dokáže jeden takový plně nahradit onen 1,5hodinový cyklus. Překážkou je to, že pokud se běžný člověk rozhodne odpoledne pro nap, půjde o čistý nREM spánek, který je pro tělo vlastně zbytečný. Až při dni až dvou spánkové deprivace tělo při napu automaticky přepíná na REM spánek, nutný pro obnovu organismu.

 

Co je to polyfázový spánek a jak je možné, že vám může „nafouknout“ den o několik hodin?

 

Správného fungování polyfázového plánu se dá dosáhnout také pravidelností. Pokud každý den po nějakou dobu nahradíte určitý počet cyklů napy během dne, tělo si časem zvykne přijímat REM spánek i z nich, jelikož ho v core spánku nebude mít dostatek. Plánu, kdy jsou dva nebo více cyklů nahrazeny napy, se mezi polyfázovými nadšenci řiká Everyman a je asi nejschůdnější variantou pro začátečníky. Mezi jednotlivými napy by ovšem měla být přibližně stejná pauza (resp. by mělo jejich rozložení korespondovat s 90-120 minut dlouhými cykly aktivity a odpočinku během dne, což by vydalo na další článek) a asi netřeba dodávat, že nutná je naprostá pravidelnost! Správně, polyfázový spánek bohužel není vhodný pro lidi s osmihodinovou pracovní dobou.

 

Co je to polyfázový spánek a jak je možné, že vám může „nafouknout“ den o několik hodin?

 

Pro ty z vás, kteří by to ale s produktivitou v práci/škole mysleli skutečně vážně (a měli flexibilní pracovní dobu a tolerantního nebo žádného partnera) je tady zlatý hřeb toho, čeho lze v rámci polyfázového spánku dosáhnout. Tomuto spánkovému rozvrhu se řiká Uberman a je tvořen pouze napy, přesněji řečeno šesti dvacetiminutovými za den; ano, tj. 2 hodiny spánku ku 22 hodinám bdění. Pokud tělu před začátkem „dopřejeme“ pořádnou spánkovou deprivaci, dokáže si z napů brát nejen dostatek REM spánku, ale časem i SWS spánku, o který přišel spolu s core spánkem. Nutno říci, že Uberman neni vhodný pro lidi bez předchozí zkušeností s Everymanem a bez konzutace s někým, kdo už má nějaké zkušenosti. Podle všech dostupných zdrojů se zatím nenašel nikdo, kdo by dokázal Uberman praktikovat v horizontu let a i pár dní je údajně bez živého budíku takřka nesplnitelným úkolem, nicméně model zachování dostatku REM a SWS spánku se ukazuje funkčním, rozhodující je spíše pohodlnost a zvyk na tradiční, nepřerušovaný spánek. Ještě o něco extrémnější je Dymaxion, který obsahuje napy pouze 4, a to půlhodinové. Tohoto spánku jsou ovšem schopni jen lidé s genetickou mutací zvanou DEC2, kterým stačí se denně vyspat 4 hodiny (monofázově) a díky kvalitě jejich spánku je to pro ně zcela dostačující. Mimochodem, Andrej Babiš v jednom rozhovoru řekl právě to, že mu 4 hodiny denně zcela stačí.

 

Polyfázový spánek je pro některé prostředkem k větší pracovní výkonnosti, pro některé záležitostí zcela přirozenou, většinově se o tom však moc nemluví a někdy bývá dokonce chybně označován za projev deprese nebo jiného typu duševní nestability. Teď už můžete oponovat, že jde o zcela přirozenou věc. Ovšem klíčem k úspěchu je, stejně jako u cvičení a vůbec skoro u všeho, mít v tom systém a toho se držet, žádná anarchie.

 

Psal jsem si s člověkem, který vydržel praktikovat Uberman půl roku (v současnosti se přechodně vrací k Everymanovi) a s člověkem, který je noční sova, a tak jde po práci spát a vstane o půlnoci, protože bdění pak využije lépe. Stejně tak jsem slyšel názory, že jakékoliv zkracování doby spánku je čisté šarlatánství a něco, co se do běžného života absolutně nedá aplikovat. Ať je to tak či tak, v dnešním světě orientovaném na výkon a efektivitu je rozumné předpokládat, že o něm ještě uslyšíme. Těm z vás, které téma zaujalo, nelze než doporučit knihu Čtyřhodinové tělo od Timothyho Ferrisse.

Máte zkušenosti s polyfázovým spánkem?
Ano
221 hlasů
Ne
864 hlasů
Ohodnoť článek
10
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHORU
Jako neregistrovaný jsi tento měsíc přečetl už 1/40 článků. Přihlas se pro neomezený přístup. Jako neregistrovaný jsi přečetl už 1/40 článků za měsíc. PŘIHLÁSIT / REGISTROVAT PŘIHLÁSIT
Nejčtenější
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.