Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Úterý 14. 7. 2020 svátek má Karolína

hledej na refresheru

Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
Zajímavosti
19
harlan_wade
19. listopad 2015, 15:48
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Mladí Japonci, kteří kvůli strachu z neúspěchu několik let nevylezli ze svého pokoje. Seznamte se s hikikomori

Lenost, pubertální vzdor, prokrastinace, napadne vás asi. Hikikomori je ale závažný mentální problém relevantní části japonské populace, který významně ohrožuje ekonomiku země.

harlan_wade
19. listopad 2015, 15:48
Mladí Japonci, kteří kvůli strachu z neúspěchu několik let nevylezli ze svého pokoje. Seznamte se s hikikomori
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
19
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Máte občas pocit, že byste se nejradějii zavřeli doma a hodně dlouho nevylezli? Zdaleka to nemusí být taková zábava, jak se zdá. Své o tom ví mnoho japonských rodičů, jejichž děti, nejčastěji muži mezi 16-34 lety, přebývají ve svých pokojích non-stop už nějakou dobu a změnit to se nechystají. Je o to smutnější, že se většinou jedná o inteligentní lidi, absolventy leckdy prestižních univerzit, kteří ale ve vidině své budoucnosti nenachází naplnění, nebo se jí jednoduše bojí.

 

Mladí Japonci, kteří kvůli strachu z neúspěchu několik let nevylezli ze svého pokoje. Seznamte se s hikikomori

 

V současnosti se mluví až o 1 milionu takto žijících lidí, což tvoří téměř 1 % japonské populace. Jelikož Japonsko jako země stárne, ve věku kolem 20 let je to nezanedbatelné množství, podle některých zdrojů hikikomori postihne až 20 % mladých lidí.

 

Důvody, proč se tak děje, jsou vcelku prosté. Japonsko, stejně jako většina ostatních zemí Dálného východu, je silně orientovaná na produktivitu a ekonomický růst. To vytváří na dospívající generaci poměrně velký tlak. Rodiče mají na své děti velmi vysoké, leckdy přehnané nároky. Očekávají, že po vystudování vysoké školy se snadno uplatní, stanou se úspěšnými a někam to dotáhnou. Po ekonomické krizi v 90. letech není už toto ale zdaleka takovou samozřejmostí jako dřív. Počet pracovních míst se snížil, k získání dobrého zaměstnání už nestačí jen diplom z vyhlášené univerzity, ale také trocha snahy. A tu mnozí nevykazují. Vstoupit do samostatného života se jim nechce, vystudovaný obor je nenaplňuje, ale nejčastěji se zkrátka bojí, že nedostojí vysokým očekáváním svých rodičů, selžou a v dobře zajištěné rodině střední třídy se stanou černými ovcemi. A vlastně ani nemají potřebu se na vlastní nohy postavit.

 

Náklady na přežití bytosti, která nikam nechodí, přes den spí a v noci sleduje televizi nebo čte manga (japonské kreslené příběhy) a příležitostně něco sní, nejsou vysoké, alespoň ne dost na to, aby ji rodiče, kteří se v Japonsku ke svým dětem chovají velmi ochranitelsky, jednoduše vyhodili z domu.

 

Mladí Japonci, kteří kvůli strachu z neúspěchu několik let nevylezli ze svého pokoje. Seznamte se s hikikomori

 

Podle psychiatra Tamakiho Saita, který se problémem zabývá, ovšem většinou nejde o racionální volbu, ale sociální úzkost, kdy se mladík v důsledku strachu o svoji budoucnost a špatné začlenění do společnosti zkrátka uzavře do sebe a pak už z tohoto stavu nelze uniknout. Rodiče často přivolají na pomoc psychiatra, jak ale někteří ze svých zkušeností popisují, za úspěch se dá mnohdy považovat, když je po několika týdnech psychiatrova monologu do stěny slyšet na druhé straně dveří zašoupání židlí. U některých hikikomori tak tento stav přetrvává i desítky let.

 

Jeden takový, Jošiko, se uzavřel ve svých 22 letech a nyní, když je mu 50, žije stále zavřený ve svém pokoji. A zdaleka není jediný. Jde o velké selhání jedince, společnosti, a především jeho blízkých, kteří se nepokusili mu sehnat odbornou pomoc a čekali, že to nějak dopadne. Jenže nedopadlo a teď už je pozdě. Po tak dlouhé době izolace totiž nejde jen o mentální problém, chybí schopnost komunikace, jedinec nemá osvojeny základní sociální návyky, fyzicky nezvládá většinu pro nás běžných věcí, a tak dále.

 

Mladí Japonci, kteří kvůli strachu z neúspěchu několik let nevylezli ze svého pokoje. Seznamte se s hikikomori

 

Fenomén mladých lidí, kteří nepracují ani nestudují a pouze parazitují na svých rodičích a sociálním systému, není samozřejmě specifický jen pro Japonsko, tam je akorát lépe zmapovaný. Ve Velké Británii se takto žijícím lidem řiká NEET (Not currently engaged in Employment, Education or Training). Nároky a život obecně tu ale nejsou tak vypjaté, a tak jde daleko častěji o racionální volbu než o nějaký druh sociální úzkosti. Větší roli tu hrají faktory jako sebestřednost, pohodlnost a nechuť se zaprodat korporacím nebo jakékoli jiné formě relativně snadno dosažitelné práce. Mladí lidé navíc dnes mají méně než kdy jindy chuť se v reálném životě seznamovat, přijde jim to příliš pracné, a tak preferují internetovou komunikace z tepla svého obydlí. Tito „neetníci“, jichž v nejortodoxnější formě žije ve Velké Británii bezmála milion, stojí stát ročně podle výpočtů 3,6 miliardy liber na výdajích a ušlých daňových ziscích.

 

Evropa dobře zná také vrstvu alternativně vystupujících mladých lidí, kterým se říká Freeters, nejčastěji se uvádí, že jde o spojení slov free a Arbeiter (doslovně přeloženo „volný pracovník“). Práci jako takové se nevyhýbají, nevadí jim ani ta manuální, nezamlouvá se jim však pracovat pravidelně a dlouhodobě, proto obvykle vyhledávají „nádeničinu“ – výpomoce, brigády, které netrvají déle než jeden den. Jde většinou o volnomyšlenkáře, kteří by se nejraději živili jako umělci, vzhledem k ukojené poptávce ale nakonec končí u nárazových brigád a živoří. Svým svobodným stylem života tak nápadně připomínají hippies. Trend Freeterů ale přišel až v dobách ekonomického rozmachu v 80. letech, kdy, narozdíl ode dneška, nebyla o práci ani tohoto typu nouze.

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Ohodnoť článek
21
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHORU
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail
Nejčtenější
Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Více
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.