Filmová a seriálová databáze RefresheruHledej, hodnoť, recenzuj své oblíbené filmy a seriályVíce
5. prosinec 2015, 15:53

Bude Spielbergův Most špionů pro Toma Hankse mostem pro získání Oscara? (Recenze)

Spielberg dodává ještě čerstvější nádech tomu, co mu jde nejlépe.

Jakub Hvozdovič
5. prosinec 2015, 15:53

8

Pokud byste se mě před půl rokem ptali, na který film se nejvíce těším a kterého se nebudu (pravděpodobně) umět nabažit, odpověď by zněla jednoznačně Star Wars. Pokud byste se mě však zeptali, který film mě svým konceptem zaujal nejvíce, odpověď by byla Most špionů (Bridge of Spies). Film geniálního Stevena Spielberga vypadal po pár vratkých, ale stále nadprůměrných projektech jako návrat k tomu, co mu jde nejlépe a jeho dobří přátelé, Oscary ověnčení bratři Coenové (Fargo, Big Lebowski, No Country for Old Men), mu na to v konečném výsledku měli poskytnout více než solidní základnu v podobě scénáře. Tom Hanks byl dalším velkým lákadlem, jelikož nám již (například) v Kapitánu Phillipsovi ukázal, že nic ze svého talentu neztratil, právě naopak, s přibývajícími léty nabírá na charismatu a jeho herecké výkony jsou stále uvěřitelnější. To vše však byla jen naše očekávání. Do jaké míry se splnila? Pokusím se vám to přiblížit ve třech bodech.

Film se odehrává v dobách studené války, a to hlavně během jejích nejmrazivějších let. Je krátce po Korejské válce, v Berlíně propuká krize a Sovětský svaz si se Spojenými státy americkými hrají pořádně na nervy. Obě supervelmoci do rivalitních zemí vysílají špiony a děj našeho filmu začíná v momentě, kdy FBI dopadne toho sovětského, Rudolfa Abela (Mark Rylance). Americká vláda mu jako právníka přidělí spravedlivého Jamese Donovana (Tom Hanks), který věří, že každý člověk má právo na spravedlivý soud, a tak ho i přes obrovskou nepřízeň veřejného mínění zachrání před trestem smrti. To se nejen jemu, ale i vládě USA vyplatilo, protože o pár měsíců na to je nad územím dnešního Yekaterinburgu sestřelen americký pilot špionážního letadla, Francis Gary Powers (Austin Stowell). Donovan se vydává do Berlína, aby vyjednával o výměně dvou vojenských zajatců, ale dozvídá se, že v sázce je i život nevinného studenta ekonomie, Frederica Pryora (Will Rogers). Donovan tak plánuje rozehrát nebezpečnou šachovou partii s někým, kdo je mnohem silnější a nebezpečnější než on. Synopse jednoznačně zajímavá, tak pojďme dál.

Prvním faktorem, bez jehož vyzdvihnutí se dále nepohneme, jsou dozajista herecké výkony. Úvodní sekvence sice doprovázejí nádherně barevné snímky, které nějakým způsobem bez namyšlení nesou Spielbergův rukopis. Co vám však udeří do očí více, je postava Marka Rylance. O tom jsem zpočátku před zhlédnutím snímku pochyboval, ale po prvních 10 minutách nám je jasné, že pokud by nehrál postavu sovětského špiona, tak se stane horkým kandidátem na ocenění Akademie za nejlepší mužský výkon ve vedlejší roli. Své pověsti nezůstal nic dlužen ani klasik Tom Hanks. Jak jsem již napsal v úvodu, Hanksovi svíčky na dortu přibývají a stejně mu přibývá i charisma, herecké zkušenosti, nebo jistý šmrnc, který se nám nebál ukázat ve svých posledních filmech. Co mi však skutečně chybělo, bylo jakési rozvinutí příběhu o studentovi v zajetí a koneckonců i pár záběrů ze soukromí sestřeleného špionážního pilota. Jedna - dvě scény se jim věnují, ale ty vůbec nereflektují jejich záměry či osobnosti, a tak vás při přemýšlení po závěrečných titulcích napadne, že vás tyto dvě postavy vlastně vůbec nezajímaly. Velká to škoda, času na to bylo dost.

Druhým faktorem, který jde ruku v ruce s faktorem číslo 1, je scénář. Most špionů je příběh, který minimálně ve své první polovině nekompromisně staví na svých dobrých dialozích. Bratři Coenové jsou v tom, co dělají špičkoví, a to se jim nedá upřít ani v tomto případě. Solidní dávka emocí, ale zároveň i vtipné momenty, které pozvedly náladu a při některých jste v kině dokonce mohli slyšet hlasité pochechtnutí. Jediné, co jsem nečekal, bylo divné nahromadění se zvláštních přecitlivělých, scén ke konci filmu, které mohly být bez povšimnutí vynechány a trochu mi kazily výsledný seriózní dojem. Tuším však, že po reálně vykresleném životním příběhu bylo třeba brnkat na city běžnému divákovi, zvyklému na sladké happy-endy. Pro mě osobně to bylo minus a myslím, že bychom se obešli i bez toho.

Třetím vyčnívajícím faktorem je jednoznačně technická stránka. Spielberg opravdu podává realistický popis situace s perfektním dobovým nádechem. Od kostýmů, přes lokace, až po efekty mu nemám co vytknout. Vykreslení zničeného Berlína ve mně po prvních záběrech zanechalo tíživý pocit a nezbavil jsem se ho až do závěru. Steven je v tom, co dělá opravdu machr. Zase se však nedokážu zbavit pocitu, že mi něco chybělo a přesně vím, co. Hudba. Na ní se podílel virtuos Thomas Newman, ale výsledek byl tak slabý a nevýrazný, že jsem ho ani nepostřehl.

Pro Most špiónů jsem měl i přes četné klady a zápory vymyšlené hodnocení téměř ihned po skončení. Příběh je napínavě a co je zajímavé - i nepropagandisticky podán. Vizuální stránka působí nádherně a dotváří atmoféru. Tom Hanks a Mark Rylance hrají perfektně a jejich výkonům nemám co vytknout. V neposlední řadě vás film během svého 141 minutového trvání prakticky nestihne nudit. K dokonalosti mu však chybělo pár věcí. Ať už výrazná hudební stopa, rozvinutější příběh o dvou zachraňovaných postavách a možná i méně přeslazený happy ending v závěru. Tak či tak, jsem si víc než jistý, že film si domů odnese alespoň jednu zlatou sošku Oscara a já pevně věřím, že to bude právě pro Toma Hankse. Konečný verdikt? 8/10

0/10
4