Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Středa 25. 11. 2020 svátek má Kateřina

hledej na refresheru

Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
Filmová a seriálová databáze RefresheruHledej, hodnoť, recenzuj své oblíbené filmy a seriályVíce
Filmy a Seriály - Pod radarem
19
Jakub Hvozdovič
29. prosinec 2015, 19:37
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Nevydařené filmy od dobrých režisérů #2

Jako nové pořekadlo můžeme použít „dvakrát promysli a jednou toč“, nebo ne?

Jakub Hvozdovič
29. prosinec 2015, 19:37
Nevydařené filmy od dobrých režisérů #2
Filmová a seriálová databáze RefresheruHledej, hodnoť, recenzuj své oblíbené filmy a seriályVíce
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
19
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

V článku najdete výhradně názory jeho autora, které se nemusí shodovat s názory celé redakce


Drazí čtenáři, čas plyne jako voda a už to budou dva měsíce od momentu, kdy jsme si dovolili sepsat první část tohoto smíšeně přijatého seriálu. Ohlasy se různily, ale s tím je třeba pokaždé počítat. Možná jste si v něm našli svého oblíbence, možná film, který se vám opravdu líbil a možná vás pouze urazila moje možná (a stále ne dobře pochopena) netaktnost. V každém případě jsme/jste rozpoutali diskusi, a to se častokrát cení více, než slepé přitakání či obyčejný lajk. Stejně jako v prvním článku, i nyní se budu zaměřovat na režiséry, kteří nám během let přinesli perfektní (a nebojím se říci, že i legendární) filmové klasiky, ale toto byly prostě jejich kroky vedle. Opět upozorňuji, že ne každý film je vysloveně špatný a kategorizuji ho jako „odpad“, některé snímky pouze prostě nenaplnily očekávání diváků a kritiků na základě své předchozí propagace. Filmy nejsou seřazeny podle kvality a možná se spoustou z nich nebudete souhlasit, avšak jsou vybrané na základě vyjádření odborníků či hodnocení filmových portálů, a samozřejmě, mého názoru.

 

Swept Away (režie: Guy Ritchie, 2002)

Tak rovnou můžeme začít s něčím, co je pro mě osobně jedno z největších bolestí představovaného seznamu. Guy Ritchie je člověk, ke kterému chovám obrovský obdiv. Jeho první dva filmy s názvem Lock, Stock and Two Smoking Barrels a Snatch se umisťují v mých osobních žebříčcích velmi vysoko a za pravdu mi určitě dáte i vy, když řeknu, že jeho typický, anglický, špinavý smysl pro humor nás dokáže rozesmát i po vícenásobném zhlédnutí. Výjimkou není ani filmařská práce, ve které dokazoval, že dokáže natočit konzistentní celek pracující jako hodinky, ve kterém mu uvěříme i tu největší koninu. Co za koniny však vymýšlel při tomto filmu? To vám nepomůže zjistit ani sud suchého šumivého. Swept Away je remake kvalitního italského filmu z roku 1974. Popisuje příběh bohaté a rozmazlené boháčky Amber (Madonna), která se vydá na výlet lodí se svým neméně zámožným manželem. Dovolená však nenaplňuje její představy, a tak si svou zlost vybíjí na lodní posádce a zvlášť na panu jménem Giuseppe (Adriano Giannini). Vše se však mění v momentě, kdy loď ztroskotá a dva hrdinové se ocitají na opuštěném ostrově, kde cítí, že je překonává láska.

 

Nevydařené filmy od dobrých režisérů #2

 

Původní film v sobě obsahoval úžasnou analogii na konflikt politických ideologií a přesvědčení, odlehčený humor, romantické chvíle, více než nadprůměrné herecké výkony... To vše v Ritchieho kousku chybělo. Ba co víc. Madonnin výkon byl velmi slabý a opravdu dokázala, že zpěv je její silnější stránka. Scénář (který si Ritchie psal sám) neobsahoval žádný výrazně světlý moment a snaha vykreslit celý film jako přechod z groteskní snobské plavby lodí na zamilovaný příběh dvou po čase soucítících hrdliček byla opravdu těžkopádná a to z jednoho prostého důvodu. Ritchie odebral jeho nejlepší aspekt (zmíněný politický podtón), což ze Swept Away udělalo prázdný film, jehož údery prostě nenacházely svůj cíl. Obrovský neúspěch přišel i z pohledu tržeb. Film nevydělal téměř ani na 1/10 svých nákladů, čemuž přispěly i slaboučké recenze téměř ihned po premiéře. Ještě jednou připomenu, že toto se svéráznému Britovi podařilo natočit 2 roky po perfektním Snatch. Po rozchodu s Madonnou však Ritchie natočil peckový Rock-n-rolla, proto mu to dokážeme odpustit.

 

RT - 5% ; IMDB - 3,2 ; CSFD - 37%

 

The Dilemma (režie: Ron Howard, 2011)

Jméno Ron Howard vám určitě nemusíme detailněji představovat, že? Ve zkratce připomenu pouze to, že stál za ikonickými dramaty jako Apollo 13 (2 Oscary), A Beautiful Mind (4 Oscary), Cinderella Man (nominace na 4 Oscary), Duel Frost/Nixon (nominace na 5 Oscarů), Rush či nejnovějším In the Heart of the Sea, které si od nás z redakce odneslo 8/10. Ano, je pravda, že film, který vám jdu podrobněji popsat, není jediným krokem vedle (stále někde opodál straší Šifra mistra Leondarda a Andělé a Démoni) avšak Dilema je pořádným skokem do hlubokých vod podprůměrnosti pokud se podíváme na všechny kvality režiséra. Film mluví o dvou přátelích a kolezích, Nickovi (Kevin James) a Ronnym (Vince Vaughn), jejichž byznys nabírá na obrátkách, ale pouze do momentu, kdy Ronny přistihne Nickovu manželku při nevěře. Ronny si není jistý, zda říct kamarádovi pravdu je právě nejlepší možnost a takto se film snaží přemostit do stádia plného gagů, srandy, vtipů Vince Vaughna a podobně.

 

Nevydařené filmy od dobrých režisérů #2

 

Problémem zůstává to, že člověk čeká, čeká, nepříjemně se kroutí v křesle po pátém sexistickém vtipu, čeká, podívá se na hodinky, uvažuje nad tím, kterým autobusem pojede zítra do centra, usměje se po konečně úspěšném náznaku humorné vložky a dále čeká, až po téměř dvou nekonečných hodinách zjišťuje, že vše co od Howarda čekal, se v tomto kousku neobjevuje. Je pravda, že každý máme jiný smysl pro humor. Upřímně? Asi bych se nad tím vůbec nepozastavoval, pokud by u filmu nesvítilo Howardovo jméno. Vždyť každý jednou za čas potřebujeme vypnout mozek při jednoduchém filmu. No po tak emočně vyspělých dramatech tohle? To žádný fanoušek nečekal.

 

RT - 24% ; IMDB - 5,3 ; CSFD - 53%

 

Jack (režie: Francis Ford Coppola, 1996)

Dalším adeptem na nekompromisní kritiku je člověk, kterému by zcela stačily dva filmy, aby zůstal v povědomí lidí i za hranicemi Hollywoodu. Řeč je o Francisi Fordovi Coppolovi, člověku, který obdařil svět kinematografie nehynoucí klasikou ve formě mafiánského Kmotra (Godfather) či méně známou, ale stejně mrazivou, divokou a surovou legendou s názvem Apokalypsa (Apocalypse Now). Nenechte se však zmýlit. Toto nejsou jediné pecky, které Coppola natočil. Známý vám může být i například The Conversation, Rumble Fish, The Outsiders či Dracula. Pamatuje si však někdo z vás na film z roku 1996 s názvem Jack? Hlavní roli si v něm zahrál dnes už bohužel zesnulý Robin Williams (čest jeho památce), který ztvárnil postavu chlapce se zákeřnou chorobou, se kterou tělesně dospíval čtyřikrát rychleji než jeho soukmenovci. Premisa sice vypadá fajn a s dobrým zpracováním a scénářem se snadno mohla vymrštit mezi ty nejlepší rodinné komedie. To však nebyl Jackův případ.

 

Nevydařené filmy od dobrých režisérů #2

 

Krachlo to z jednoho jediného důvodu (který mu je vytyčen snad všude). Film prostě nedokázal najít jakýsi přesný střed mezi emocionálně silným představením utrpení dítěte coby lidské bytosti odsuzované společností kvůli atypické nemoci a zábavnou stránkou, která měla vnášet světlo a pozitivitu do tohoto díla. Coppola měl podle mě mnohokrát pocit, že je toho dramatu příliš málo. Tak se z vhodného aspiranta na krásný film stal slaboučký a necelistvý projekt, kde je vám místy líto dívat se na to, co Williams musí vyvádět, aby ukojil režisérovu touhu po emocích. Spíše si mohl vzít příklad z perfektního filmu Big (1988) s Tomem Hanksem, kde byla dětská psychika úžasně představena a na rozdíl od Jacka opravdu přinášel vtipné momenty, ale zároveň dokázal rozeznat, kdy je potřeba zahustit atmosféru dávkou té pravé nevinnosti.

 

RT - 17% ; IMDB - 5,7 ; CSFD - 63%

 

Always (režie: Steven Spielberg, 1989)

Zahrajme si malou hru. Já vám se nahodím pár filmů a vy mi řekněte, který vám tam nezapadá. Duel, Čelisti, Blízká setkání třetího druhu, první Indiana Jones, ET, druhý Indiana, třetí Indiana a Always. Doufám, že jsme se všichni shodli. Ani sám velký Steven nebude v našem seznamu chybět. Je pravda, že to není jeho jediný špatný/špatně přijatý film. Po skvělých Čelistech přece natočil válečný 1941 a krátce před legendárním Jurským parkem zvládl podivně interpretovat příběh Petera Pana ve filmu Hook. Co však pro mě osobně ze seznamu vyčnívá nejvíce je již zmíněný film Always. Spielberg se vícekrát vyjádřil, že Flemingův A Guy Named Joe z roku 1943 je jeden z filmů, který ho inspiroval k natáčení jako takovému. Proto se hned po natočení třetího Indyho rozhodl udělat remake. Změnil detaily v pár jménech, celé dialogy a příběh o letci z druhé světové války se přetransformoval na příběh o pilotovi operujícím při likvidování požárů.

 

Nevydařené filmy od dobrých režisérů #2

 

Pete (Richard Dreyfuss) se ale smrti nebojí, a proto dělá ve vzduchu ty nejodvážnější kousky, od kterých ho odrazuje přítel a kolega Al Yackey (John Goodman), ale i přítelkyně Dorinda Durston (Holly Hunter), a tak se rozhodne skončit. Nicméně, jaký by to byl příběh bez poslední mise? Na ní Pete zachrání Ala, ale jemu samotnému se to už nepodaří. Tak se z neohroženého pilota stává v další scéně duch, ke kterému promlouvá samotná Audrey Hepburn a defakto mu oznamuje, že on bude jakýmsi andělem a spirituálním hlasem v hlavách ostatních. Pete se vrací (jako duch) do reálného světa a postupem času zjišťuje, že pilot Ted (Brad Johnson), kterého měl doprovázet, se zamiloval do jeho velké lásky Dorindy. Pokud jste i film náhodou neviděli, myslím, že konec si už dokážete domyslet. Spielberg se chtěl zhostit jednoho ze svých oblíbených filmů svérázným stylem, ale se zachováním patřičné úcty, a tak jsme dostali „nadpozemské“ přeslazené a necelistvé dílo, které svými dialogy, divnou myšlenkou a stylizováním některých scén (například první scéna po smrti, kdy k němu promluví Audrey ve formě ducha) mohlo raději bez povšimnutí zůstat v první polovině 20. století. Always určitě není jedním z nejhorších filmů kinematografie, to určitě ne. Ale Steven po perfektních blockbusterech zabloudil do končin, ve kterých se podle mého názoru chtěl příliš přiblížit svým vzorům a vnést do filmu jevy, v nichž sám neměl jasno. Filmu jako takovému nedokázal dát jakousi solidní základnu, což ve výsledku zklamalo nejen fanoušky původního filmu, ale i drtivou většinu skalních Spielbergových podporovatelů.

 

RT - 64% ; IMDB - 6,4 ; CSFD - 62%

 

Aloha (režie: Cameron Crowe, 2015)

Pomalu ale jistě jste se probrali až na konec našeho seznamu, a tak vás nebudu příliš zdržovat. Bradley Cooper, Emma Stone, Rachel McAdams, Bill Murray, a to vše pod taktovkou Camerona Crowea, člověka, který už párkrát výrazně zakopl, ale stále má na svědomí projekty jako Singles, Jerry Maguire a Almost Famous - výborné, vtipné, celistvé, romantické, ale zároveň divoké snímku. Aloha? Ta má od zmiňovaných přídavných jmen až příliš daleko. Brian (Bradley Cooper) je armádní inženýr, který se vrací na Hawaii, aby připravil nějakou divnou satelitní věc pro milionáře Carsona Welche (Bill Murray), ale setkává se tam se svou bývalou Tracy (Rachel McAdams) a postupně zjišťuje, že má city i pro svou kolegyni Allison (Emma Stone). Nemějte mi to za zlé, ale to je asi jediné, co jsem si z filmu zapamatoval. Víte však, co si o této romantické komedii pamatuji velmi dobře? Že byla únavná, trapně patriotistická (nemyslím tím patriotismus ala American Sniper. Tady to působilo opravdu zvláštně), s podivným příběhem a nezpracovaných scénářem a kromě všeho zmíněného jí chyběla hlavně chemie mezi jednotlivými postavami, protože si opravdu nedokážu vzpomenout, kdy naposledy mi byli tak sympatičtí lidé tak neskutečně ukradení. Film je označován jako propadák i z hlediska tržeb, kdy na svou produkci využil kolem 37 milionů dolarů a vrátilo se mu zpátky pouze zhruba kolem 26. Alespoň že ten soundtrack byl dobrý. Chudák Crowe, uvidíme, jak se z tohoto neúspěchu dokáže posbírat.

RT - 19% ; IMDB - 5,5 ; CSFD - 48%

 

Nevydařené filmy od dobrých režisérů #2

 

Jste s výběrem spokojeni? Našli jste tu filmy, které byste sami zařadili do podobného žebříčku, nebo máte úplně jinou představu? Pokud se zde neocitl váš „favorit“, tak se určitě zpětně podívejte i na první část. O váš názor se s námi podělte v komentářích.

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Filmová a seriálová databáze RefresheruHledej, hodnoť, recenzuj své oblíbené filmy a seriályVíce
Ohodnoť článek
1
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHORU
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail
Nejčtenější
Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Více
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.