Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
30. ledna 2016 18:00
Čas čtení 0:00
Martin Mičuda

Odchází legenda! Land Rover po neuvěřitelných 68 letech ukončil výrobu ikonického Defendera

TECH
Uložit Uložené

Britská automobilka 29. ledna 2016 s pořadovým číslem 2 016 933 ukončila výrobu vůbec posledního Defendera.

Psal se rok 1948, konkrétně 30. dubna, a svět na autosalonu v Amsterdamu poznal terénní vozidlo, zprvu nazývané jako Land Rover Series. Jeho autorem byl Maurice Wilkes, jehož snahou bylo vytvořit automobil s pohonem všech kol, který zvládne i ten nejnáročnější terén, zároveň by však s ním majitel mohl jezdit po běžných komunikacích. Nepochybně, samotná inspirace pocházela z řad Jeepu Willys, který se těšil díky svým kvalitám už tehdy velké oblibě. Doménou britského off-roadu byly téměř uprostřed umístěné přední světlomety (standardně ukryté za mřížkou chladiče), masivní blatníky, ocelový žebřinový rám či listový předek. Odstupem času přicházeli na trh vícery karosářské verze (například double cab, hard top, pick-up či prodloužené provedení) a tak v roce 1983 došlo k přejmenování modelu, právě v závislosti na délce/rozvoru, na Land Rover 90, 110, respektive 127.
 
Právě letos došlo i k snad nejrozsáhlejší modernizaci této legendy, přičemž samotná automobilka "novinku" považovala za jakési novodobé pokračování ikonického vozidla z poválečných časů, i když pravdou je, že stále šlo víceméně v podstatě o stejnou koncepci a tedy i generaci. Označení Defender se však ukázalo až v roce 1990, kdy se v portfoliu značky Land Rover ukázal i model Discovery či Range Rover. Kvůli větší přehlednosti tak automobilka přistoupila na nové jméno, které se s ním táhne až do samotného konce výroby. Ten byl avizovaný poslední roky už nesčetněkrát, ale vždy došlo nakonec k jeho odložení.

Odchází legenda! Land Rover po neuvěřitelných 68 letech ukončil výrobu ikonického Defendera

Ukončení výroby měli zástupci značky na jazyku i v roce 2013, kdy se také mluvilo o definitivním konci. 65. narozeniny britské automobilky však nakonec na povrch vyplavily speciální sérii žijící legendy s označením LXV. Pohotovým znalcům římských čísel došlo, že se jednalo právě o číslo 65, tedy počet let působení automobilky. Model vycházel z krátkého Defendera 90 s pevnou střechou, zároveň vzadu po bocích postrádal okna. Jednalo se tedy spíše o dodávku, která byla ale podstatně stylovější. Černé barvě Santorini, kterou byla nastříkaná karoserie kontrastovala šedá střecha s odstínem Corris. LXVčko s četnými nápisy reprezentujícími tuto sérii stálo na šestnáctipalcových kolech Sawtooth. Pod kapotou se nacházel turbodiesel o objemu 2,2 litru, výkonu 90 kW / 122 koní a točivém momentu 360 N.m. Speciální série se prodávala za zhruba 25 tisíc liber, dostupná ale byla jen na hrstce trhů, nakolik verze LXV byla vyráběna výhradně s volantem na pravé straně.

Odchází legenda! Land Rover po neuvěřitelných 68 letech ukončil výrobu ikonického Defendera
Odchází legenda! Land Rover po neuvěřitelných 68 letech ukončil výrobu ikonického Defendera
Odchází legenda! Land Rover po neuvěřitelných 68 letech ukončil výrobu ikonického Defendera

Další ukončení produkce bylo ohlašováno naposledy loni, ale nakonec i tehdy se mu Defender úspěšně vyhnul. Žijící legenda tedy i tehdy doslova prožila svou vlastní smrt a tím pádem se postarala v závěru roku 2015 o skutečně zajímavý milník. V prosinci byl ve spolupráci s dvorní divizí Special Vehicle Operations vyrobený v továrně v Solihullu ikonický Defender s pořadovým číslo 2 000 000. Při příležitosti pokoření této mety daný exemplář zastupoval skutečnou exkluzivitu, neboť disponoval jedinečnými rysy a množstvím oslavných plaket, včetně mapy Red Wharf Bay. Právě na této pláži se totiž začala psát historie nejen tohoto kultovního modelu, ale i značky samotné. Samozřejmě, tento Defender s krátkým rozvorem a charakteristickým šedočerným provedením se pyšnil štítkem 1 of 1, protože vznikl pouze v jednom jediném kuse. Ten byl následně 16. prosince vydražen na aukci v Londýně.

Odchází legenda! Land Rover po neuvěřitelných 68 letech ukončil výrobu ikonického Defendera
Odchází legenda! Land Rover po neuvěřitelných 68 letech ukončil výrobu ikonického Defendera
Odchází legenda! Land Rover po neuvěřitelných 68 letech ukončil výrobu ikonického Defendera
Odchází legenda! Land Rover po neuvěřitelných 68 letech ukončil výrobu ikonického Defendera
Odchází legenda! Land Rover po neuvěřitelných 68 letech ukončil výrobu ikonického Defendera
Odchází legenda! Land Rover po neuvěřitelných 68 letech ukončil výrobu ikonického Defendera
Odchází legenda! Land Rover po neuvěřitelných 68 letech ukončil výrobu ikonického Defendera

Dnes už však víme, že tolikrát odkládaný konec přeci jen přišel a to v závěru ledna tohoto roku. Land Rover totiž po neuvěřitelných 68 letech uzavírá jednu kapitolu, neboť 29. ledna 2016 vyrobil vůbec poslední legendární Defender s pořadovým číslem 2 016 933! I v tomto případě jde o nejkratší možnou verzi, která svým zpracováním a provedením Soft Top odkazuje na svého předchůdce. Ta vzešla z výrobních linek s plátěnou střechou a charakteristickým lakem jako vůbec poslední tohoto druhu. Další legenda, a v podstatě dosud jediný přímý konkurent neméně ikonické třídy G od Mercedesu, tak odchází nadobro do důchodu. Důvodů je pochopitelně několik, kromě zastaralé koncepce, která dala o sobě vědět zejména v interiéru, již poslední období nestíhala splňovat přísné evropské normy, a to ať už ze strany bezpečnosti nebo ekologie. Osud posledního exempláře je zatím nejasný, s největší pravděpodobností však půjde také do dražby.


Land Rover se ale jména Defender nehodlá vzdát. V roce 2018, tedy v době, kdy bude automobilka slavit své 70. výročí by měla na svět přijít nová, druhá generace. Ta bude nepochybně o něco "umírněnější", opět by ale mělo jít o pravý off-road určený do extrémních podmínek. Chybět nebudou všelijaké verze, tedy dvoudveřový, čtyřdveřový model, ale i pick-up s více možnostmi individualizace. Dá se ale předpokládat, že mezitím Defender ztratí na své "drsnosti" a vysloveně pracovním dojmu. Novinka bude více zaměřena na posádku, a tedy nabídne podstatně větší komfort a luxusnější prvky výbavy. Už nyní se přitom spekuluje, že vedle palety nově vyvinutých agregátů nebude chybět ani až 9stupňová automatická převodovka. Mimochodem, je velká pravděpodobnost, že nová generace bude možná sjíždět z výrobních linek u nás v Nitře. Do jaké míry jsou tyto informace skutečně pravdivé ukáže jen čas, proto nám nezbývá než čekat a zároveň vzdát hold odchozí generaci, která si vydobyla ve světě čtyř kol opravdu velké jméno.

Odchází legenda! Land Rover po neuvěřitelných 68 letech ukončil výrobu ikonického Defendera
Odchází legenda! Land Rover po neuvěřitelných 68 letech ukončil výrobu ikonického Defendera
Odchází legenda! Land Rover po neuvěřitelných 68 letech ukončil výrobu ikonického Defendera
Odchází legenda! Land Rover po neuvěřitelných 68 letech ukončil výrobu ikonického Defendera
Odchází legenda! Land Rover po neuvěřitelných 68 letech ukončil výrobu ikonického Defendera
Odchází legenda! Land Rover po neuvěřitelných 68 letech ukončil výrobu ikonického Defendera
Odchází legenda! Land Rover po neuvěřitelných 68 letech ukončil výrobu ikonického Defendera

Domů
Sdílet
Diskuse