5. března 2016 15:38

Vtipná Zootopia je vizuálně nejkrásnějším a nejoriginálnějším animákem od Lego příběhu (Recenze)

FILMY A SERIÁLY DISNEY

Disney plodí jeden úžasný animák za druhým, což je i případ skvělé Zootopie.

Když jsme dříve psali o tom, jak Disney sesadilo z animovaného trůnu Pixar, mysleli jsme to vážně. Vždyť jen za posledních 5 let od nich přišlo Tangled, Wreck-It Ralph, Frozen či Big Hero 6, zatímco Pixar se trápil s pokračováním příšerek (hezké, ale zbytečné), Cars (nehezké a zcela zbytečné) či Brave (na to jsme už všichni zapomněli a přestože šlo o povedený animák, jakoby to nemělo trademark Pixaru). Zachraňovalo je až pokračování Toy Story a po dlouhé době originální nápad v podání Inside Out. Při nabídce Disneyho to ale jaksi nestačí. Všichni jsme tedy byli zvědaví na Zootopii. Ta měla nabídnout další originální a vskutku kreativní koncept světa, ve kterém je všechno stejné, jako v tom našem, akorát v něm žijí civilizovaná zvířata. Predátoři i kořist v jedné společnosti, bok po boku budující lepší svět.

Děj nás zavedl do Zootopie, do níž se vydala zaječice Judy Hopkins, aby se stala první policistkou svého druhu. S vypětím všech sil se jí to podaří, ale na okrsku ve městě narazí na ignoranci a podcenění kvůli jejímu vzrůstu. Rozhodne se tedy jednat na vlastní pěst, z čehož vyústí dohoda s šéfem oddělení. Pokud se jí případ 14 ztracených savců nepodaří rozlousknout do 48 hodin, rezignuje. V tom jí pomáhá lišák Nick Wilde, který se musel podvolit kvůli daňovým únikům (ano, Zootopia je opravdu jen personifikovanou zvířecí podobou našeho světa). Během mnoha dialogů a scén narazíte na odkazy na rasové problémy, diskriminaci a všemožné předsudky, takže má Zootopia mnohem hlubší smysl, než by se na první pohled mohlo zdát.

Už od začátku na vás zapůsobí animace, která je po celou stopáž na velmi vysoké úrovni. Scény v dešti, samotném deštném pralese či první slzy postavy jsou zpracovány jako v málokterém animáku. Nebál bych se ani prohlásit, že Zootopia je nejkrásnější animovaným filmem posledních let. Kromě nádherného vizuálu si užijete i množství originálních nápadů, kreativních využití okolního světa a s tím souvisejících vtipů. Město miniaturních zvířátek uzavřené mřížemi ve městě normálních zvířat bylo skvěle zpracované a rozdělení metropole na různé sektory fauny a flóry také příjemně překvapilo. Zootopia je plná skvělých nápadů, kterých si všimnete zejména pokud ji budete pozorně sledovat.

O to více je lepším animákem, pokud jste o něco starší. Jistě, nesmírně se pobaví i dětští diváci, ale už po pár minutách je jasné, že tento počin zarezonuje v paměti spíše těch starších jedinců. Máme tu skvělé postavy, několik povedených odkazů a narážek na jiné filmové či seriálové počiny a opravdu plně využitý potenciál látky. Ne nadarmo jsem nejnovější disneyovku přirovnal k Lego příběhu. Trochu mi bylo líto, že jsem se některým vtipům a parodiím smál v celém sále jediný (byl to ale malý sál), o to více mě potěšila kreativita tvůrců a režisérů zároveň: Bryana Howarda (Tangled, Bolt) a Riche Moora (Wreck-It Ralph). O scénář se také postarali lidé, kteří už s Disney spolupracovali, takže se prakticky šlo na jistotu.

Příběh také nabízí originální koncept s neokoukaným zpracováním a malým zvratem. Je logický, motivace postav jsou podloženy životem samým a celé to působí uceleným, tak trochu autentickým dojmem, i když pár scén s jistými postavami z toho opět dělá vtipný animák. Zootopii se podařilo skloubit tyto dva elementy, přičemž se vytvořil úžasně vyprávěný a nesmírně vtipný, zajímavý animák jak pro mladší, tak i pro starší. Jistě, pár klišé se zde najde, ale není to nic, co by snímku viditelně škodilo. Má sice pomalejší rozjezd, ale jakmile se dostaneme do Zootopie, čeká vás sprška vtipů, nádherné animace, skvělá chemie mezi postavami, a to vše zabalené do atraktivního příběhu. Nejpříjemnější překvapení a zároveň adept na nejlepší animák v tomto roce. Jděte na to do kina, skutečně neprohloupíte, skvěle se pobavíte a silně budete uvažovat i o příští návštěvě. Zootopia je totiž vizuálně nesmírně bohatým, originálním a zároveň vtipným, dějově funkčním animák, jaký už tu dlouho nebyl. 8,5/10.

0/10