Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
8. května 2016 15:14
Čas čtení 0:00
Dominik Vetrák Jakub Hvozdovič

Úspěšný mladý Čech Pavel Kacerle vytváří efekty pro největší hollywoodské filmy a spolupracuje s Marvelem (Rozhovor)

FILMY A SERIÁLY DISNEY
Uložit Uložené

Pavel Kacerle nám věnoval svůj drahocenný čas a prozradil mnohé zajímavosti ze zákulisí přípravy hollywoodských filmů.

Ahoj, Pavel, tak hned na začátek, jak se máš a kde se právě nacházíš?

Ahoj, píšu vám z Atlanty, kam jsem před několika dny dorazil podívat na set Guardians of the Galaxy Vol. 2, dále budu pokračovat do LA.
 
Můžeš se naším čtenářům představit, popsat, co vlastně děláš, kolik máš let a tak dále?
V posledních pěti letech jsem měl možnost pracoval jako visual effects artist na několika zajímavých projektech pod vedením firem jako je Marvel, Warner Bros, Lucasfilm nebo Universal Pictures. V září minulého roku jsem tuhle specializaci opustil a teď bych rád s Marvelem pracoval jako Creative Director/Editor. Zasáhnout více do samotného příběhu. Je mi 27 let.
 
Někteří si tvé jméno vybaví díky rozhovoru s tvým kamarádem Jaroslavem Beckem (tímto ho zdravíme). Kdy jste spolu byli naposledy, respektive, připravujete nějaké společné projekty?
My se s Jardou známe dlouhá léta a v podstatě spolupracujeme neustále. Teď nám na dveře ťuká jeden hodně velký a zajímavý projekt právě od Marvelu, který ještě bohužel nemůžu specifikovat. Vše je o to zajímavější, že si vybrali právě nás, díky videu, které jsme před dvěma lety publikovali na našich YouTube kanálech.
 
Pavel Kacerle a Jaroslav Beck (rozhovor s Jaroslavem najdete zde)
Úspěšný mladý Čech Pavel Kacerle vytváří efekty pro největší hollywoodské filmy a spolupracuje s Marvelem (Rozhovor)

Když už víme, co je tvou náplní práce, můžeš nám prozradit, jak ses k tomu dostal? Kdy jsi poprvé začal seriózně uvažovat o tomto povolání, kdy tě začaly zajímat filmové efekty?
Tohle je nejčastěji pokládaná otázka, která má odpověď na několik stran. Byl jsem velmi špatným studentem, který se rozhodl utéct ze střední v Plzni, půjčit si peníze a bez angličtiny začít studovat animaci v New Yorku. Jaké to klišé. Tenkrát to ještě šlo. Co jsem slyšel, dnes už jsou povinné zkoušky na jazyk. Ta podobnost s Jardovým příběhem je čistě náhodná, znali jsme se už předtím, ale rozhodnutí dělali nezávisle na sobě. Nejsem zdaleka jediný, koho by špatná životní situace dohnala k nerozumným rozhodnutím. Někteří z nás měli z pekla štěstí a podařilo se. Druhé to stálo hodně. Jediný důvod, proč si tu dnes o tom můžeme psát, je, že jsem jeden z těch, při kterých stáli všichni svatí.

Víme, že jsi kvůli studiu práce s vizuálními efekty odešel ze střední školy. Kde jsi na to vzal peníze, jak to vnímalo okolí a byla tvá snaha úspěšná hned, nebo ses musel protloukat?
S rodinou to byl velký boj. Pamatuji si, jak jsem seděl s taťkou u stolu a on se mě ptal na to, co vidím z okna. Nechápavě jsem odpověděl, že les. Zrak evidentně problémem nebyl. Řekl: „Ano, les. Žádný Hollywood, tak mazej zpátky do práce.“ To mi bylo devatenáct, zapřel jsem se a rozhodl dokázat, že to přece jen jde. Tohle je moment, který opakuji pokaždé, když se mě někdo na vztah s rodiči z té doby zeptá. Skvěle reprezentuje tehdejší rodinné rozpoložení. Dneska se na to s odstupem dívám jinak. On měl pravdu, sám bych reagoval stejně. Pokud vás mají rodiče opravdu rádi. Nebudou vás chtít pustit samotného do New Yorku na několik měsíců, zvláště když ještě nejste ani podle amerického zákoníku plnoletí. Dneska mi to všechno dává smysl.
 
Úspěšný mladý Čech Pavel Kacerle vytváří efekty pro největší hollywoodské filmy a spolupracuje s Marvelem (Rozhovor)
 
Po kolika letech (respektive, po jaké době studování digitálních triků) jsi dostal svou první velkou nabídku, o jaký film šlo a na základě čeho si tě daná společnost vybrala?
První film z hollywoodské produkce byl za pouhé dva roky studia. Šlo o Johna Cartera. Když máte nějaké grafické cítění a tunu štěstí, dá se prosadit u filmu docela rychle. Musím ale říct, že to takhle nechodí normálně. Kolegové z Čech, které jsem potkával ve světě, většinou z ČR odcházeli třeba až po 5 až 8 letech. 

Mohl bys nám blíže specifikovat jednotlivé oblasti tohoto povolání? Kdo se konkrétně stará o jaké efekty, kdo začíná, u koho práce s daným záběrem končí, jaká je přesně tvá role a co všechno už dokážeš?
Když přeskočím všechnu tu tvorbu filmu, která probíhá pouze na papíře, tak všechno začíná u konceptu, potom modelu, textur, kamer, animace, layoutu. Tohle se pak všechno sešlo u mě. Já jsem se staral o render, shadery a kvalitu výstupu. Těch oddělení je tam několik. Pro úplného laika: já jsem ten, kdo poprvé vdechne třeba Iron Manovi život, neboli světlo a barvu. Spojím 3D model s natočeným prostředím.

Co je podle tebe v tomto odvětví nejnáročnější? Konkrétně, jaké efekty děláš nejméně rád?
Nejnáročnější byl určitě Asgard u Thora 2. Obrovské množství budov, plavidel, lidí, destrukcí, simulací, nebo třeba i stromů. Při takových počtech vám i ten nejschopnější hardware na trhu padá a nezvládá. Vy se potom točíte v kruhu technických problémů a přestáváte mít čas na ty estetické.
 
Úspěšný mladý Čech Pavel Kacerle vytváří efekty pro největší hollywoodské filmy a spolupracuje s Marvelem (Rozhovor)

Jak tedy vypadá tvůj běžný den a jak probíhá komunikace se studiem?
Jako VFX artist sedíte za počítačem. Jako Creative Director a speciálně u Marvelu se už dostanete i na set, což je, z mého pohledu, daleko zajímavější práce.
 
Mohl bys nám popsat, jak vypadá technika, se kterou pracuješ a v jaké cenové relaci se přibližně pohybujeme?
V těch největších firmách už hardware ani pořádně nevidíte. Kabely vedou do zdi a tím to končí. Všude, kde jsem dělal, měli to nejlepší možné vybavení na trhu. Od 128 GB RAM po nejsilnější procesory nebo Quadro grafické karty.

V tvé branži je známo, že se častokrát vyhodí i několikadenní či týdenní práce. Který takový záběr, či rovnou celou sekvenci ti už studio zrušilo poté, co ses na ní nadřel?
Já bohužel nemůžu mluvit o ničem, co studio oficiálně neschválilo, takže nebudu konkrétní. Nicméně se to stává docela často, několika měsíční práce, kterou nikdo nikdy neuvidí, je běžnou rutinou.
 
Úspěšný mladý Čech Pavel Kacerle vytváří efekty pro největší hollywoodské filmy a spolupracuje s Marvelem (Rozhovor)

Nyní trochu konkrétněji, na kterých známých filmech jsi pracoval a o co přesně šlo?
Osobně si nejvíce vážím možnosti podílet se na filmu Avengers: Age of Ultron, Iron Man 3 a Jurský svět.

Víme, že jsi se svým týmem byl nominován na Oscara za efekty k třetímu Iron Manovi či za Winter Soldier. Tam ale spolupráce se studiem Marvel/Disney neskončila. Co jsi pro ně ještě dělal a jak spolupráci s nimi vnímáš?
Kreativita těchto týmů je dechberoucí. Užívám si každý den, který mám možnost s nimi strávit. Na Iron Man 3 jsem byl ještě s jedním kolegou zodpovědný za celou úvodní sekvenci, kde si Tony v garáži na začátku filmu zkouší poprvé svoji „nalétávací“ zbroj. Dále potom za útěk z mandarinského vězení, kam mu přiletí pouze jedna bota a rukavice. 

Jak dlouho přibližně trvá výroba všech 3D efektů a postprodukce z hlediska vytváření CGI? Víte o nějakých záběrech i před natáčením či během něj, nebo dostanete hrubý sestřih filmu a je vám řečeno, co s ním máte udělat?
Záleží na projektu. Ty postupy se mění adekvátně podle toho, co je třeba. Výroba VFX do jednoho filmu trvá v průměru od 6 měsíců do jednoho roku. Ale zase – záleží na tom, co je to za film. Na Avataru nejspíš strávíte několik let, když bude pan Cameron chtít.
 
Úspěšný mladý Čech Pavel Kacerle vytváří efekty pro největší hollywoodské filmy a spolupracuje s Marvelem (Rozhovor)

Stalo se ti už někdy, že jsi nestihl deadline? Co se dělá v případě, že se efekty prostě nestihnou doladit včas? Přichází k posunutí data premiéry, nebo to má většina studií pojištěné tím, že filmy jsou vlastně hotové dávno před premiérou, a tak mají vždy časovou rezervu?
Opět záleží na tom, jak velký problém nastane. Velká studia jsou nějakým zázrakem ve většině případů schopná zvládat projekty na čas, i když to tak ještě 24 hodin před deadlinem nevypadá.

V tvém odvětví figuruje mnoho hvězd. Setkal ses/povídal sis s nějakým významným tvůrcem či hercem/herečkou? 
Byl jsem pozvaný na premiéru Avengers: Age of Ultron v LA, kde jsem měl možnost potkat a prohodit pár slov s celým Marvel týmem včetně herců. To, že potkáte ve studiu Christophera Nolana nebo George Lucase, taky není neobvyklé. Tyhle lidi jsou týmu daleko blíže než herci, pracujete s nimi fyzicky přímo ve studiu. V Atlantě jsem měl teď možnost pozorovat Chrise Pratta a Zoe Saldana při práci, což bylo také neuvěřitelně inspirativní.
 
Úspěšný mladý Čech Pavel Kacerle vytváří efekty pro největší hollywoodské filmy a spolupracuje s Marvelem (Rozhovor)
Úspěšný mladý Čech Pavel Kacerle vytváří efekty pro největší hollywoodské filmy a spolupracuje s Marvelem (Rozhovor)

O kolik si člověk na tvém postu, respektive začínající zaměstnanec u práce s efekty může přilepšit? Určitě vyděláváš mnohem víc, než když jsi začínal, že?
Tady bych taky nechtěl být konkrétní, navíc mi to ani smlouva nedovoluje. Omlouvám se. Nicméně na velice slušný život v zahraničí vám to snadno vydělá, pokud se vám podaří dostat do nějakého top studia.

Jak vnímáš ty jako filmový fanoušek relevanci a potřebu digitálních efektů ve filmech? Jak vidíš budoucnost VFX a CGI?
Efekty jsou dneska všude. Hlavně u filmů, kde byste je nečekali. Natáčení na Manhattanu, uzavření celého bloku, přeprava herců, problémy s dopravou atd. To raději studio natočí herce na green screenu a Manhattan dodělá počítačově. Stejně tak jsem několikrát z čistě politických důvodů třeba měnil vlajky z jednoho státu na druhý a podobně. Takových efektů si téměř není šance všimnout a přece jsou využívány všude.

Myslíš, že postupem času, kdy se budou závratně navyšovat rozpočty filmů (což se vlastně již děje), začnou studia a tvůrci být tak líní, že se budou filmy natáčet už jen ve studiích a před barevnými plátny?
Já si osobně myslím, že ne. Christopher Nolan je třeba odpůrcem VFX a všechno, co je možné, se snaží natáčet pomocí praktických efektů na setu. A dle mého názoru díky tomu vzniká to nejlepší vybalancování mezi počítačem a realitou. Je to o schopnostech režiséra.
 
Úspěšný mladý Čech Pavel Kacerle vytváří efekty pro největší hollywoodské filmy a spolupracuje s Marvelem (Rozhovor)
 

Který film tě v poslední době svými efekty fakt pozitivně překvapil a u kterého jsi naopak jen nechápavě kroutil hlavou?

Mě celkově překvapil a pobavil Deadpool. Od tohoto projektu se moc nečekalo a boom. Pecka! Osobně jsem letos přál Oscara za VFX Star Wars, Lucasfilm by si to už po letech zasloužil. Na co se teď neuvěřitelně těším, je Civil War! Kus rozpracovaného filmu už jsem viděl ve studiu, ale nemůžu se dočkat na finále.

 
Dostalo se ke nám, že jsi pracoval i na novém Star Wars. Pokud je to pravda, dokázali bychom o tom diskutovat v samostatném článku, takže nám zkus alespoň sám přiblížit, jaké to bylo.
Já jsem nakonec nebyl součásti Star Wars A týmu. Tím pádem mi o tom asi nepřísluší mluvit.
 
Úspěšný mladý Čech Pavel Kacerle vytváří efekty pro největší hollywoodské filmy a spolupracuje s Marvelem (Rozhovor)
 
Viděl jsi celý film, nebo byly daným lidem dodány jednotlivé scény, na kterých měli pracovat?
My vždycky známe souvislosti a vidíme práci zbytku týmu. Všechno musí být propojené.
Je jasné, že v Disney jsou s tebou spokojeni. Připravuješ pro ně i další filmy, respektive, na čem pracuješ nyní a v dohledné budoucnosti?
Zkuste se mě zeptat za měsíc, jak jsem odpovídal výše. Něco velkého se rýsuje a my jsme v obrovském očekávání.

Víme, že jsi už něco málo procestoval. Které destinace se ti líbily nejvíce a kam se určitě rád vrátíš?
Pro mě osobně je nejlepším městem pro život Singapur. Nejbezpečnější, nejmodernější a nejčistější město, které jsem kdy viděl a ve kterém jsem kdy žil. Na druhou stranu třeba Maledivy, které jsou zázrakem přírody, ničí lidé. Jdete si zaplavat a potkáte plastové lahve na každé desáté vlně. Lidstvo, styď se.
 
Úspěšný mladý Čech Pavel Kacerle vytváří efekty pro největší hollywoodské filmy a spolupracuje s Marvelem (Rozhovor)

Kromě sledování filmů a jejich vytváření, co děláš ve volném čase? Nějaké hry, knihy, jiné druhy umění, sport či relax?
Mám rád hokej ve všech jeho verzích od florbalu po hokejbal. Když je čas, snažím se najít lidi, se kterýma si v tělocvičně můžu zahrát. Přidáte se?

Břicháčci z redakce asi zůstanou za počítači, ale pár z nás tu nabídku určitě neodmítne :)
 
 
Jaké cíle máš do budoucna? Myslíš, že při tomto povolání zůstaneš už navždy?
Cílem do budoucna je svojí práci spojit s Marvelem a jeho kreativou, snažit se zasáhnout do samotného příběhu je více než lákavé. Jsem obrovským fanouškem filmu. Nemám prozatím žádný důvod tuhle industry opouštět.

Na závěr ti chceme poděkovat za tvůj čas a přejeme hodně úspěchů. Přenecháváme ti prostor na vzkazy fanouškům, známým či naším čtenářům.

Děkuji za váš čas a nabídku k rozhovoru. 

Domů
Sdílet
Diskuse