2. června 2016 15:16
Peter L.

The Nice Guys svojou originalitou, vtipmi a kvalitou strčí zabehnuté značky do vrecka (Recenzia)

Russell Crowe a Ryan Gosling sa snažia vydobiť si svoje miesto na blockbustrovom pieskovisku.

V čase zahltenom filmovými blockbustermi plných špeciálnych efektov, komiksovými trhákmi, rebootmi, remakami, prequelmi, sequelmi... v čase, keď každé štúdio hrá na istotu, na scénu sebavedome opäť raz vkročí Shane Black a opováži sa nám ponúknuť niečo originálne. Shane Black je tvorcom scenárov pre hity konca 80. rokov a začiatku 90. rokov ako Smrtonostná zbraň alebo Posledný Skaut. V polovici minulého desaťročia sa mu však zachcelo postaviť sa za kameru aj ako režisér a divákov vtedy obdaroval vynikajúcou čiernou komédiou Kiss Kiss Bang Bang, vďaka ktorej sa do hľadáčika hollywoodskych producentov opäť dostal Robert Downey Jr. Vzhľadom na režisérove resumé môžeme smelo tvrdiť, že žáner „Buddy Cop Movie“ mu teda naozaj nie je cudzí. Shane sa rozhodol osviežiť vymierajúci žáner a na pomoc si nezavolal nikoho menšieho, ako Russella Crowa a Ryana Goslinga.

Zdroj: Warner Bros. Pictures

Dej nás zavedie do Los Angeles v roku 1977. Štýlová funky hudba a prestrihy na mesto na nás v úvodných minútach dýchnu atmosféru rokov sedemdesiatych, ktorú budeme cítiť až do posledného riadku záverečných tituliek. Russell Crowe vo filme stvárňuje Jacksona Healyho, vymáhača, ktorý sa ocitne uprostred prípadu zmiznutého dievčaťa menom Amelia (Margaret Qualley). Ryan Gosling je súkromné očko Holland March, ktorý sa o daný prípad taktiež okrajovo zaujíma, zatiaľ čo berie peniaze od starej pani predstierajúc, že odvádza svoju prácu. Chce to ale len jedno zvrtnutie ruky končiace zlomeninou a Healy a March skončia ako partneri. Počas odhaľovania záhad nahliadneme do zákutí porno scény Los Angeles danej dekády a súčasne aj jej enviromentálnych problémov. Viac vám už ale neprezradím, keďže by som vás asi len okrádal o zážitok.

Zdroj: Warner Bros. Pictures

Možno ste to už vycítili z predchádzajúcich riadkov, ale pre istotu to zopakujem ešte raz - snímka doslova dýcha sedemdesiatymi rokmi a takmer až pôsobí dojmom, že v danej perióde vznikla. Od oblečenia až po používaný jazyk, všetko pôsobí autenticky. Vizuál nás naladí presne tak, ako si to pán režisér praje a my sa môžeme zaoberať rozpletaním tajomstva a vynikajúcou komédiou v podaní ústrednej dvojice a ich mladej pomocníčky. Tú som doteraz nezmienil - Holland March totiž nie je len detektívom, ale aj aktívnym alkoholikom a otcom v jednej osobe. Jeho trinásťročná dcéra Holly (Angourie Rice) je prakticky tretím protagonistom filmu. Je to ten typ mladého dievčaťa trúsiaceho dospelácke múdrosti, ktorý ste už možno videli aj v iných filmoch s jedným rozdielom oproti väčšine - v The Nice Guys to totiž funguje. Holly veríte každé slovo, ktoré vypustí z úst. Zároveň svojou nevinnosťou pôsobí ako kontrast voči surovému násiliu na špinavej porno scéne a núti oboch chlapov byť najlepšími verziami samých seba.

Zdroj: Warner Bros. Pictures

Chémia medzi Crowom a Goslingom je elektrizujúca. Bolo to cítiť už z trailerov a promo videí (odporúčam pozrieť), a je to cítiť od ich prvého spoločného momentu na plátne až do konca stopáže. Výborné dialógy sú síce zásluhou Shanea Blacka, no na ich podanie nemohol nájsť pravdepodobne nikoho lepšieho. Jackson Hiley je priamy a cynický chlap, ktorý nechodí okolo horúcej kaše a podá veci tak, ako ich vidí. Holland je oproti nemu trochu neurotický komediant (veľakrát nie zámerne) s kopou nešťastia. V jadre sú ale obaja rovnakí. Najväčšia poklona, akú môžem obom hercom skloniť je, že verím, že ich postavy existujú aj mimo film. Majú minulosť, dej filmu je len zlomok času z ich životov a po skončení tituliek si zoženú ďalší prípad, aby si budúci mesiac mohli dovoliť zaplatiť účty.

Zdroj: Warner Bros. Pictures

Blackov rukopis je veľmi jednoducho rozpoznateľný a zaslúži si pochvalu. Od scény k scéne, od dialógu k dialógu som sa buď usmieval alebo vybuchoval smiechom. Nepreháňam, keď poviem, že v jednom momente som mal oči plné sĺz smiechu. Film obsahuje obrovské množstvo hlášok, ktoré budú citované nielen nami, ale aj generáciami po nás. Mám totiž pocit, že The Nice Guys o zopár rokov nadobudne status kultu. Gosling v mnohých momentoch ovládol plátno a nebolo to hláškami, ale vynikájúcou fyzickou komédiou. Ryan, ktorého mám zafixovaného hlavne z vážnejších úloh presvedčí, že je oveľa všestrannejší herec, za akého ho niektorí považovali.

Nie je to len hlavná dvojica, ktorá film poháňa dopredu. Scenáristi pred divákmi rozhodili puzzle vo forme príbehu, ktoré je naozaj zábavné skladať dohromady. Vyšetrovanie sa samozrejme nezaobíde bez akčných scén, z prevedenia ktorých by sa mohli učiť mnohí (aj skúsenejší) režiséri. Nekoná sa žiadna moderná roztrasená kamera, ale akcia, kde za každých okolností vieme, kde sa kto práve nachádza a na čo sa pozeráme. K akčným scénam si ešte treba prirátať zaujímavého záporáka Johna Boya (Matt Bomer), chladnokrvného zabijaka idúceho po krku našich hrdinov, a tejto zložke môžeme s pokojným svedomím udeliť absolutórium.

Akokoľvek sa snažím, nedokážem si spomenúť na žiadnu podobnú odľahčenú noirovú komédiu s podobne sympatickými postavami. Snímka skôr pôsobí ako klasické akčné filmy z 90. rokov ála séria Lethal Weapon a je darčekom pre každého, kto si ich pamätá a mladšiu generáciu možno prinúti vrátiť sa k nim. Ťažko hľadať negatíva, no ak by som mal niečo vypichnúť, tak jedine to, že tu nie je nič, čo sme ešte nevideli. Len toľko chýba k dokonalosti na inak majstrovsky vybrúsenom drahokame. Tržby v zámorí nie sú očarujúce, preto vás prosím, choďte si film pozrieť do kina, sľubujem, že sa vám bude páčiť. Máme tu totiž zárodok potencionálnej série a verte mi, chceme viac Goslinga s Croweom. Tým v tomto momente udeľujem 9/10.

0/10