Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
8. července 2016 11:47
Čas čtení 0:00
Martin Mičuda

Nové SUV od Škody se pomalu odhaluje. Zde je 5 důvodů, proč bude Kodiaq pro značku přelomový

TECH
Uložit Uložené

Odstupem času se dozvídáme prakticky všechny klíčové informace ohledně dlouze očekávaného SUV od Škody.

O novém, prvním (plnohodnotném) SUV značky Škoda se toho už namluvilo hodně. Čím blíže se ale dostáváme k samotnému odhalení úplně nového modelu Kodiaq, vícero z klíčových parametrů nabírá už i skutečné tvary a relevantní podobu. Důkazem je nedávná oficiální prezentace prvních zamaskovaných prototypůkterá proběhla v Norsku, kde se na světlo světa prodrala prakticky většina podstatných informací. Jako první je potřeba zmínit, že Škoda Kodiaq si svoji světovou premiéru odkroutí za pár měsíců na podzimním autosalonu v Paříži, krátce nato bude možno novinku objednat, přičemž se první kusy do showroomu, resp. k zákazníkům, dostanou začátkem roku 2017.

Nově už máme jasno i v tom, co najdeme pod kapotou nového SUV. S absencí šestiválců jsme se už smířili dávno, pozitivní zprávou ale je, že Kodiaq nedostane (ani v budoucnu) žádný trojválcový motor, jelikož se bude spoléhat výhradně na čtyřválce – tři benzinové jednotky TSI a dvě TDI. Základní provedení bude zastupovat dle očekávání agregát 1.4 TSI s výkonem 110 kW/150 koní, vrcholem v nabídce bude naopak motor 2.0 TSI, který bude v tomto případě naladěn na výkon 132 kW/180 koní. Dieselová paleta počítá s agregátem 2.0 TDI, který bude možno zakoupit ve dvou výkonnostních spektrech – 110 kW/150 koní (s velkou pravděpodobností půjde o asi nejoblíbenější verzi) a 140 kW/190 koní. Ano, žádné překvapení se tedy nekoná a všechny motory jsou nám dobře známy, zejména pokud se podíváme do nabídky koncernového Tiguanu. Na výběr bude 6stupňová manuální převodovka nebo 7stupňové DSG, no a pokud jde o pohon, standardně bude poháněna jen přední náprava, za příplatek ale bude možno sáhnout po verzi s 4x4. Palivové nádrže budou mít velikost 58, resp. 60 litrů. Je přitom potřeba zmínit, že nový Kodiaq bude pro mladoboleslavskou automobilku do velké míry přelomový, čehož důkazem je mnoho inovací a interních prvenství, které jsme shrnuli do 5 hlavních bodů.

Nové SUV od Škody se pomalu odhaluje. Zde je 5 důvodů, proč bude Kodiaq pro značku přelomový
Nové SUV od Škody se pomalu odhaluje. Zde je 5 důvodů, proč bude Kodiaq pro značku přelomový

Rozměry

To, jak bude Kodiaq ve finále vypadat, je už do značné míry jen otázkou jakési menší představivosti, jelikož jeho základní tvary jako takové už známe, nakolik bude dle vícero zákulisních informací sériové provedení vypadat velmi shodně s konceptem. Samozřejmě, na jisté koncepční prvky a designové výstřelky budeme muset zapomenout, tvarování jednotlivých částí karosérie nebo světlometů zůstane prakticky neměnné. Produkční auto s rozvorem 2 791 milimetrů bude měřit přesně 4 697 x 1 882 x 1 676 milimetrů, což sice značí, že půjde o kratší vozidlo než aktuální Superb (4 861 mm), obecně bude ale Kodiaq největší škodovkou na trhu, se kterou automobilka vstupuje do nových, doposud neprozkoumaných vod. Ve věci je totiž vůbec první plnohodnotné SUV z Česka (Yeti je víceméně crossover). To, že je řeč o opravdu velikém vozidle, umocňují skutečnosti, že Kodiaq bude ve vrcholné verzi vážit až 1908 kilogramů, přičemž bude zároveň i první škodovkou, která bude ve výbavě nabízet až 20" disky. No a v neposlední řadě je potřeba zmínit, že jde o první vozidlo s okřídleným šípem, které by se nemělo ztratit ani v terénu – světlá výška 194 milimetrů a maximální nájezdový úhel 22°.


7místný (nový) interiér

S předešlým bodem úzce souvisí i vnitřek vozu. Ten má být údajně do velké míry také v jistém slova smyslu přelomový, a to hned ve dvou směrech. Prvním je samotný design interiéru, především palubní desky, která má být na poměry Škody vskutku netradiční, pod což se má podepsat zejména její mohutnost nebo jiné členění, než na které jsme byli doposud zvyklí. Mluví se o množství úplně nových designových řešení (specifické otvory klimatizace, nová „konzole“ automatické převodovky apod.) a množství tradičních Simply Clever řešení. Není nejmenší pochyb, že i toto vozidlo ze stáje Škody bude dominovat vnitřním prostorem, podstatnou informací je ale to, že půjde o první automobil značky se 7místným rozložením. Řeč je tedy o přídavné, třetí řadě sedadel, kterou bude možno zakoupit za příplatek, no a údajně v žádném případě nepůjde jen o nějaké „nouzové“, ale téměř plnohodnotné sezení. Při 5místném rozložení nabídne zavazadlový prostor až 720 litrů, ba co víc, při sklopení i druhé řady sedadel naroste tento údaj až na úroveň 2065 litrů.

Full-LED světlomety

Následující body se zaměřují na přítomnou techniku, jelikož úplně nový model přinese do portfolia Škody i vícero technologických a inovativních řešení. Kodiaq bude například vůbec prvním sériovým vozidlem značky, které dostane čistě ledková světla (nepochybně za příplatek). Doposud totiž i vlajková loď značky Superb disponuje i v tom nejluxusnějším provedením „jen“ bi-xenonovými světlomety, kterým sekundují LED světla jen pro denní svícení. Jak naznačil koncept VisionS, Kodiaq dostane horizontálně dělená přední světla, přičemž bude jejich vnitřek možno vybavit, například po vzoru koncernových modelů Passat nebo Tiguan, modernější technologií. S příchodem sedmého modelu značky Škoda se tím pádem pohnou ledy, a tak se dá očekávat, že Full-LED zavítají s odstupem času i do faceliftované Octavie nebo daného Superbu.

360stupňová kamera

Jedním z prvků výbavy, kterým očividně Volkswagen nedovolil „machrovat“ modelům Škody, je 360stupňová kamera, která bude mít v případě škodovky premiéru až s příchodem SUV Kodiaq. Doposud si totiž škodovácké vozy musely vystačit jen s parkovacími senzory. Zajímavostí přitom je, že kromě pár kamer a senzorů jako takových bude přítomna i technologie Area View, která umožní řidiči zobrazit prostor před vozidlem v reálném čase, což do značné míry zlepší výhled z vozidla, které rozhodně nebude disponovat tou nejmenší kapotou.

Speciální „bezpečnostní“ dveře

Na úplný závěr jedna malá, ale nepochybně poměrně zajímavá vychytávka, se kterou se budou Češi rozhodně chlubit v rámci jejich Simply Clever předností. Ba co více, Škoda chce svým novým prvkem očividně dokázat, že nejde jen o „osekaný“ Volkswagen, jelikož v rámci celého koncernu přichází jako vůbec první s tzv. ochranným prostředkem hrany dveří. Důvtipnější už asi tuší, o co půjde a že o něco přelomového zase nejde (používá například Ford), pravdou ale je, že daný mechanismus si nechala automobilka patentovat. Jeho podstatou je specifická výsuvná plastová ƒ„podložka“, která se vysune po otevření (předních i zadních) dveří přes jejich hranu, čímž se zabrání poškození laku při střetu se stěnou nebo vedle stojícím vozidlem. To, jak bude systém fungovat v praxi, se dozvíme spolu se zbytkem informací už při samotném odhalení novinky na podzim. Na závěr dodáme, že dle posledních informací nakonec Kodiaq ani v té nejlepší výbavě nebude zastupovat nejdražší Škodu, nakolik bude o něco cenově výše Superb Combi.

Nové SUV od Škody se pomalu odhaluje. Zde je 5 důvodů, proč bude Kodiaq pro značku přelomový
Nové SUV od Škody se pomalu odhaluje. Zde je 5 důvodů, proč bude Kodiaq pro značku přelomový
Nové SUV od Škody se pomalu odhaluje. Zde je 5 důvodů, proč bude Kodiaq pro značku přelomový
Zpět
Sdílet
Diskuse