Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
1. srpna 2016 15:08
Čas čtení 0:00
Martin Mičuda

Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion: Větší, prostornější a hlavně dospělejší (Test)

TECH
Uložit Uložené

Druhá, zcela nová generace středně velkého SUV od Volkswagenu, se těší obrovskému zájmu okolí. Je oprávněný?

Na to, že je Volkswagen Tiguan na světě od roku 2007, se dá podívat ze dvou stran. První hovoří o tom, že i když bylo dosud toto středně velké SUV jen v jedné jediné generací, můžeme ho považovat za mimořádně úspěšné, protože se ho dohromady prodalo celkem až téměř 3 miliony kusů, což značí, že jde o bestseller ve své třídě. Druhá strana mince hovoří o tom, že být na trhu tak dlouho bez generační obměny se již v dnešním světě nenosí, proto už by byl ten nejvyšší čas na výměnu stráží. Ta nastala ještě v loňském roce v rámci podzimního autosalonu ve Frankfurtu, kde jsme poznali v pořadí druhou generaci, která uplynulé měsíce pomalu ale jistě vstoupila na náš trh i fyzicky. Je více než jasné, že novinka má namířeno navázat na svého velmi úspěšného a kvalitního předchůdce, ve Wolfsburgu však na poměry a tradice značky vsadili na vskutku neobvyklý tah, protože nový Tiguan se změnil skutečně radikálně a společné znaky s předchůdcem byste na pohled hledali marně. Tiger zkombinovaný s leguánem s pořadovým číslem dva je doslova od základů překopaný, čehož důkazem je skutečnost, že stojí již na modulární platformě MQB. Výsledkem je tak nejen nový design, ale i citelně větší rozměry, a tudíž i tendence bodovat prostorností a variabilitou.

Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion: Větší, prostornější a hlavně dospělejší (Test)

Exteriér

Navenek Tiguan značně dospěl a už při prvním pohledu lze cítit zvětšení jeho proporcí. Věci se tedy mají tak, že s rozměry 4486 x 1839 x 1673 milimetrů mluvíme o nárůstu o nemalých 60 mm do délky a 30 mm do šířky. Zároveň je novinka o 30 milimetrů nižší, čili už známe i ten důvod, proč nepůsobí druhá generace až tak útlým dojmem, jako tomu bylo dosud. Navíc, jelikož Volkswagen postupně přistupuje na nový designový směr, který nastolil s příchodem nového Passatu, středně velké esúvečko tak opticky nejen zmužnělo, ale decentně i přiostřilo, protože z karoserie se vytratila většina oblých tvarů. Ty nahradily hrany, čehož důkazem jsou zejména přední a zadní partie s o něco agresivnějším lookem.

Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion: Větší, prostornější a hlavně dospělejší (Test)
Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion: Větší, prostornější a hlavně dospělejší (Test)
Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion: Větší, prostornější a hlavně dospělejší (Test)

Vpředu okamžitě udeří do očí příplatkové full-LED světlomety, kterými se v dané třídě může pyšnit skutečně jen málokteré SUV. Právě ty dotvářejí přísnější vzhled, no a kromě estetické funkce plní především tu funkční. Právě tato, přibližně 700eurová položka příplatkové výbavy rozhodně stojí za zaškrtnutí, neboť kromě hodnotnějšího a modernějšího zevnějšku dostanete nejen špičkovou svítivost, ale i dynamickou regulaci osvětlení Dynamic Light Assist s automatickým natáčením světlometů do zatáčky. Dané vysoce výkonné jednotky v duchu současného estetického směřování značky spojuje hrubá horizontální maska ​​okořeněná o množství chromu. Přední nárazník nabízí větší otvory, zatímco boční blatníky s ochranným oplastováním vyčnívají z karoserie také o kousek více. Říci je přitom třeba, že nový Tiguan si sice drží v jistém slova smyslu stále spíše konzervativní design, na poměry Volkswagenu je však vskutku výrazný.

Samozřejmě, do značné míry může za to i trefná konfigurace - nejvyšší stupeň výbavy Highline s četnými chromovými prvky, velmi zajímavým modrým metalickým lakem Atlantic a 19" diskům Victoria. Z profilu si zejména takto nastavený exemplář při troše štěstí vcelku snadno spletete s větším Touaregem, což je dalším důkazem toho, že Tiguan už nejen nafouknutý Golf (Plus). Diametrálně odlišný s předchůdcem je i vzadu, kde po novém dominují přísně hranatá LED světla se sofistikovanou grafikou, která měla stejně premiéru v novém Passatu - standardně svítí horizontální linie světel, při brzdění se ale ledky „překlopí“ a rozsvítí se vertikální pásy, čímž dojde k lepšímu upozornění vozidla za vámi. Zadní difuzor nárazník působí vespod trochu netypicky (výřez na výfuky by si zasloužil estetičtější řešení), ve výsledku však hodnotím exteriér velmi pozitivně. Je pravda, že opět designéři velmi neexperimentovali tak, jak jsme zvyklí například v případě japonských či korejských značek, testovaný Tiguan by se ale se svým hodnotně vypadajícím vnějškem neztratil ani v prémiové třídě.

Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion: Větší, prostornější a hlavně dospělejší (Test)
Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion: Větší, prostornější a hlavně dospělejší (Test)
Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion: Větší, prostornější a hlavně dospělejší (Test)

Interiér

Snad ještě větší mezigenerační skok dominuje na pohled uvnitř, kde doslova nezůstal kámen na kameni. Pověstné kulaté výdechy klimatizace vystřídaly podlouhlé, které jdou ruku v ruce s úplně novým tvarem palubky. Ta je zasazena citelně výše, přičemž jejím centrem je do prostoru vysunut panel multimediálního systému, který je již nějaký ten pátek známý mezi posledními koncernovými modely. V našem případě se jedná o radionavigační systém Discover Media s 8" barevným dotykovým displejem, slotem na CD, SD kartu a USB, AUX-IN, bluetooth a sadou 8 reproduktorů. Palubní deska zejména v dané černé barvě budí dojem fádnosti, pravdou ale je, že i když i zde evidujeme jistou konzervativnost, po stránce dílenského zpracování, přehlednosti a ergonomie opět jednou ve velkém boduje.

Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion: Větší, prostornější a hlavně dospělejší (Test)

Nepochybně, chválou netřeba šetřit ani na margo příplatkového, plně digitálního přístrojového štítu 12,3" Active Info Display, který známe z Passatu. Panel s nastavitelnými funkcemi a zobrazením nabízí totiž parádní grafiku (Virtual Cockpit v Audi je ale ještě o třídu propracovanější) a širokou škálu informací, které si můžete vyobrazit. Na výběr je několik typů, mezi nimiž nechybí ani nejjednodušší náhled ve stylu klasických analogových budíků. Procházení informací či dodatečné nastavování vyžaduje zvyk, jelikož na výběr je toho opravdu hodně a ve spleti tlačítek na volantu se tak nejednou na chvíli ztratíte. Multifunkční a mimochodem i vyhřívaný 3ramenný volant svým vzezřením zapadne do barevné kombinace a příjemně potěší decentně zkoseným věncem. Úplnou novinkou je otočný ovladač sloužící na změnu jízdního režimu, ovládání třízónové klimatizace či jiné ovladače jsou v podstatě ve shodně se zbytkem volkswageňáckého portfolia, tak jistě i prostor kolem páky automatické převodovky. Jinými slovy, z návrhu a estetické stránky interiér na první pohled nepadnete úžasem, i přesto přítomnými technologiemi a kvalitou patří na špičku v segmentu, což potvrzuje i množství asistentů, jako například adaptivní tempomat s Front Assist (systém nouzového brzdění vozidla), Lane Assist (asistent zachování jízdního pruhu), Sign Assist (rozpoznávání značek), Park Assist & Rear View (parkovací asistent s kamerou).

Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion: Větší, prostornější a hlavně dospělejší (Test)
Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion: Větší, prostornější a hlavně dospělejší (Test)
Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion: Větší, prostornější a hlavně dospělejší (Test)
Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion: Větší, prostornější a hlavně dospělejší (Test)

To, že Volkswagen dělá odjakživa velmi prostorná a praktická vozidla, není žádným tajemstvím, ale v případě nového Tiguanu to platí minimálně dvojnásob. Jeho, dovolím si říci, největším trumfem je bezpochyby jeho vnitřní prostornost a variabilita. Tomu odpovídá nespočetné množství odkládacích prostorů, skříněk a schránek - rozměrné ve dveřích (dokonce čalouněné), po boku a pod sedadly, ve středovém tunelu, před spolujezdcem, ve vrchní části palubky a následně ještě několik menších úložných míst. Jinak tomu není ani vzadu, kde, kam se člověk podívá, tam najde prostor či skulinu na odložení věcí. Čtveřice dveří je velká a s nadprůměrným výřezem, čili nastupování je mimořádně pohodlné. Posed je obecně citelně vyšší, lépe řečeno, po otevření dveří se člověk neponořuje dolů do sedadel, ale ani na ně nevyskakuje. Je to tak akorát. Sedadla jsou pohodlný s určitým bočním vedením, pochválit je však třeba délku sedáků, jak vpředu, tak i vzadu. No a aby toho nebylo málo, Tiguan potěší hlavně tím, že vzadu je prostoru na nohy a hlavu až nečekaně mnoho, přičemž zadní lavice lze posunout nejen dopředu a dozadu, ale dá se měnit i sklon sedadel. Popravdě, když se posadíte do tohoto auta, spíše byste tipovali, že sedíte v Touranu (dokonce nechybí ani výsuvné stolečky). Zdaleka nezklame ani zavazadlový prostor posetý háčky a úložnými prostory, který v případě standardní pozice zadních sedadel nabízí nemalých 615 litrů (po jejich sklopení až 1655 l). Víko kufru se otevírá automaticky, nechybí ani funkce Easy Open, tedy mávnutím nohy pod nárazníkem.

Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion: Větší, prostornější a hlavně dospělejší (Test)
Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion: Větší, prostornější a hlavně dospělejší (Test)
Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion: Větší, prostornější a hlavně dospělejší (Test)

Motor & Jízda

Naftový čtyřválec 2.0 TDI ve výkonnostní verzi 110 kW / 150 koní s točivým momentem 340 N.m, to je agregát, jehož srdce tlouklo pod modravými plechy v našem případě. S největší pravděpodobností půjde o snad úplně nejoblíbenější jednotku, která je v běžných situacích pro Tiguan tak akorát - většinou nabízí dostatek potřebné síly, na druhou stranu, občas by pár koní navíc ještě přivítal. Motor má vcelku kultivovaný projev, i tentokrát ale musím napsat, že je poměrně hlučný a i interiér by snesl ještě o něco lepší odhlučnění, i když ano, naftový čtyřválec prostě klepotat vždy bude. O přenos síly se na všechna čtyři kola, jelikož se jedná o 4Motion, se stará výborná 7stupňová dvouspojková převodovka, která řadí velmi hladce, jsou ale místy momenty, kdy umí být její reakce trošku zpomalené.

Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion: Větší, prostornější a hlavně dospělejší (Test)

Za normálních okolností a při klidné jízdě převodovka ráda žene otáčky pomalu k hranici 1000 ot/min, a tedy i ve městě není nejednou problém, aby vám na displeji ukázalo zařazenou 7. Při režimu Sport Tiguan ožije, velkého závodníka však z něho nečekejte, i když slimáka z vás rozhodně taky neudělá. Papírově se bavíme na rychlostních údajích 9,3 sekundy z 0-100 km/h a o maximálka 200 km/h. Co však zaujme v tomto případě určitě více, je údaj o průměrné spotřebě, která se v mém případě po týdenním ježdění ve smíšených podmínkách ustálila na hodnotě 6,7 l/100 km. Mimo města není problém 60litrovou nádrž vyprazdňovat v menším poměru než 5 l/100 km, zatímco ve městě se umí spotřeba vyšplhat až k 8 litrům, což však v konečném důsledku i tak není na vozidlo kategorie SUV špatný údaj.
  

Kromě velkolepého interiéru Tiguan překvapil následně podvozkem s příplatkovými adaptivními tlumiči. Jeho nápravy sice umí sem tam na nerovnostech bouchat, jejich filtrování je ale i za přítomnosti 19" kol skutečně výborné. Naklánění karoserie není velké, a tak ve sportovním režimu si umíte nejednou klikaté cestičky patřičně užít, občas však dá o sobě vědět mírná nedotáčivost. Pokud otočíte volič režimů do polohy pro terén, mimo jiné se upraví i odezva na plynový pedál a aktivuje se hrstka pomocníků pro nenáročný terén. Nicméně, s ním si Tiguan s výškou až 20 centimetrů hravě poradí, proto se nemusíte bát a klidně můžete navštívit i ten náročnější. V něm jsem absolvoval hned několik kilometrů a hodin a musím uznat, že rozhodně překvapil. Ano, Touareg to není, ale dostal jsem se až tam, kde bych to fakt nečekal. Navíc nechybí systém pomáhající sjezd z kopce či režim do sněhu a podobně, no a pokud by vám ani to nestačilo, Volkswagen má pro vás i speciální terénní balíček, se kterým zvětší nájezdové úhly a zlepší tak průchodnost ještě více. Otázkou je, jestli to někdo vůbec někdy využije...

Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion: Větší, prostornější a hlavně dospělejší (Test)
Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion: Větší, prostornější a hlavně dospělejší (Test)

Závěr

Pokud vezmeme v úvahu ten enormní úspěch první generace, o tom, jakým prodejním hitem bude její nástupce, absolutně nepochybuji, ostatně, už dlouho jsem se nesetkal s takovým zájmem okolí o testovaný automobil, jako v případě tohoto Tiguana. Pokud mám být upřímný, kromě místy hlučnějšího podvozku a vnitřního odhlučnění, které by mohlo být ještě o kousek lepší, příchod druhého pokračování provází plejáda předností - atraktivnější vzhled, špičkové technologie, které budete mezi neprémiovými konkurenty hledat jen těžko, perfektně pracující podvozek, no a hlavně neskutečná vnitřní prostornost, praktičnost a variabilita. Tu můžete mít již v úplném základě za 22 tisíc € (~600 tisíc korun), což není vůbec špatná cena, zvláště pokud za to dostanete vozidlo schopné poprat se i s nemalým terénem a přitom ve svých útrobách schovává prostor hodný kategorie MPV. Samozřejmě, dodatečné technologie a estetické prvky něco stojí, proto cena testovaného exempláře ve výbavě Highline se vyšplhala na úroveň 41 727 € (~1,1 milionu korun). To už není nejméně, osobně si však myslím, že skutečně odpovídá tomu, co za to dostanete. Nový Tiguan navíc citelně dospěl, a tedy má v této cenové relaci a příslušné výbavě co říci i mezi prémiovými značkami.

Domů
Sdílet
Diskuse