21. srpna 2016 17:13

Z Harryho Pottera je v surovém a kontroverzním thrilleru nácek a parádně mu to sedí (Recenze)

FILMY A SERIÁLY DANIEL RADCLIFFE

Impérium doručuje komorní, čistokrevný thrillerový zážitek, ovšem s typickými žánrovými chybami.

Chválabohu ne opravdový. Daniel Radcliffe totiž vzal roli v poměrně malém a neznámém thrilleru Imperium, jehož děj vypráví o tom, jak agent FBI Nate Foster infiltruje skupinku místních neonacistů a tím agentem nebude nikdo jiný, než bývalý (celkem úspěšný) čaroděj. Musím přiznat, že Danielovu kariéru jsem po skončení fantasy série primárně nesledoval a i v těch pár zhlédnutých filmech, byl pro mě stále nevinným Harrym. Věci se však mění. Kariéra se musí budovat, a to si uvědomuje i 27letý Angličan, který po festivalovce Swiss Army Man opět sáhl po něčem kontroverzním, ale tentokrát z jiného soudku. Asistovali mu při tom další známá a osvědčená jména jako Toni Collette (The Sixth Sense), Chris Sullivan (The Knick) či Burn Gorman (Pacific Rim) a dovolím si říct, že udělali dobře. Imperium je totiž sice čistokrevnou žánrovkou, ale bere si na paškál fakta, která jsou pro mnohé tabu a dělá to opravdu dobře.

Zdroj: Lionsgate

Film začíná trochu zvláštně. Navozuje napínavou atmosféru a ukazuje Radcliffa jako agenta FBI, který pracuje zejména na případech muslimského terorismu a vidíme, že není obyčejným nekompromisním agentem. Je lidský a manipulativní, i když to není jeho prvotní záměr. Federálové ho tedy využijí pro velmi zvláštní roli. V rámci terorismu se zejména po 11. září zvyšuje dohled nad muslimským obyvatelstvem, ale opomíjí se jedna obrovská skupina, která toho má na svědomí snad ještě více a svou integrací ve společnosti je mnohem přehlednější. Jsou ní různé "white Supremacy" buňky, které se sice skrývají za svobodu slova, ale přitom jde o neonacisty, rasisty, radikální xenofoby, vyznavače rasové války a mnoha jiných zvrácených názorů. Nate si tedy vyholí hlavu, navlékne kanady s bomberem a postupně se "spřátelí" s lidmi z těchto hnutí. Za tím vším je však něco víc. Něco mnohem nebezpečnějšího než svoboda slova.

Imperium odvádí perfektní práci ve smyslu ukázání reálných souvislostí. Pro režiséra Daniela Ragussisa to sice je celovečerní prvotina, ale inspiraci reálným příběhem FBI whistleblowera Michaela Germana vzal s pořádnou dávkou stylu. Uvědomuje si, že ve Spojených státech se ještě před pár lety pálily kříže a určitě to nebyla vatra na znamení příchodu nového ročního období. Hákové kříže, pochody, bílé masky, runové znaky vytetované na tělech strach šířících pánů. To vše nám není vnucované, pokud bychom náhodou neznali entitu, se kterou máme co do činění, ale puštěné v krátkém sledu obrázků, které prostě působí opravdu neklidně. A na ty obrázky narazíme během celého filmu. Pro mě jako Evropana je sice nepochopitelné, jak někdo může beztrestně pochodovat ulicemi se znakem na ruce, který už dávno nereprezentuje náboženský symbol a křičet přitom o krveprolití tak, jak to vidíme ve filmu, ale právě to je hlavní devizou. Poukázat na to, že ne všechno je tak, jak vypadá.

Zdroj: Lionsgate

Jak je na tom tedy samotný film? Je to velmi příjemná thrillerová jednohubka s pořádným výkonem Daniela Radcliffa. Jakmile shodí vlasy, tak mu začínáte důvěřovat a nemáte problém zapomenout, že někdy v ruce držel hůlku. Příjemně překvapuje i ostatní obsazení. To působí opravdu přesvědčivě, jen je bohužel omezováno v jistých momentech nedokonalým scénářem a párkrát i potřebou jeho zrychlení. Více momentů se odehraje nelogicky, bez reálného dopadu na děj, postavy se vytrácejí a uměli bychom si opravdu představit solidnější promyšlenost. To nás trochu mrzí, protože to mohlo celý příběh zdramatizovat ještě více. Napětí je však na takto komorní projekt solidní a umí se i razantně zvýšit podle potřeby, což vidíme zejména v poslední třetině.

Sečteno podtrženo, Imperium v ​​mnohém připomíná nedávnou Kolonii s Emmou Watson a Danielem Brühlem. Obsazení je super (a samozřejmě trochu podobné), příběh je inspirovaný skutečnými událostmi, je to napínavé a bez velkého rozpočtu. Jediný rozdíl byl pro mě osobně v tom, že snímek o neonacistech působí více osobněji. Do děje vás vtáhne a to, co vám ukáže, vás prostě přinutí se zamyslet. Já osobně jsem spokojený, i když se nebudu divit lidem, které podobný námět nezaujme a udělí mu o bodíky méně. Pro mě solidních a překvapivých 7/10.

0/10