28. září 2016 12:03
František Kulhánek

Čína spustila největší rádiový teleskop. Podaří se nám díky němu objevit vyspělou mimozemskou civilizaci?

ZAJÍMAVOSTI ČÍNA VESMÍR

Teleskop si už vysloužil přezdívku „boží oko“.

Největší radioteleskop nacházející se v čínské provincii Kuej-čou je již v ostrém provozu. Využíván bude zejména k hledání vodíku, detekování slabých neutronových hvězd, pulsarů, ale také k hledání inteligentního mimozemského života v dalekých hlubinách vesmíru. Teleskop o rozloze 30 fotbalových hřišť nese název FAST (Five-hundred-metry Apereture Spherical Radio Telescope). V průměru má tedy neuvěřitelných 500 metrů a reflektor parabolické antény je složen ze 4 450 panelů. Oproti dosud největšímu teleskopu v Portoriku je o 200 metrů v průměru větší a měl by se dostat až do dvojnásobně vzdálenějších koutů vesmíru. Již v průběhu zkušebního testu zaznamenal rádiové vlny z galaxie vzdálené 1 300 světelných let. Očekává se tedy, že objeví tisíce nových, extrémně vzdálených galaxií. Za obrovskou citlivostí stojí i rozsah rádiových vln, ty umí FAST zachycovat v rozmezí 70 MHz až 3GHz. Rozpočet celého projektu se vyšplhal na 180 milionů dolarů a v průběhu stavby museli kompetentní vystěhovat z okolí tisíce obyvatel. Dalších přibližně 9 000 bude muset být vystěhováno v okruhu 5 kilometrů od teleskopu zejména pro zachování rádiového klidu. Doufejme tedy, že nový teleskop nám opět odkryje nevídanou část univerza.

Zdroj: sputniknews.com