Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
3. října 2016 21:00
Čas čtení 0:00
Martin Mičuda

5 přelomových elektrických novinek, které jasně naznačují blízkou budoucnost automobilového průmyslu

TECH
Uložit Uložené

Trend hovoří jasnou řečí, a tedy v příštích letech bude automobilovým novinkám dominovat elektrická technologie.

To, že automobilový průmysl se citelně "zelení", tedy alespoň se snaží, si zde nemusíme psát, protože to bylo hlavní problematikou předních autosalonů již několik let zpět. Nejen evropská nařízení a kritéria hovoří jasnou řečí, a tak, ať už to chceme nebo ne, kromě neustálého zmenšování motorů a podlézání přísných norem se na scéně stále více a více hlásí do popředí alternativní technologie. Ten, kdo je v současnosti nemá jednoduše tahá za kratší konec, a proto jsme s odstupem poznali nejen první naftové Bentley, ale i několik hybridních či elektrických automobilů od značek, od kterých bychom to nečekali.

Samozřejmě, momentálně jsou tyto technologie stále poměrně odsuzované a ekologické verze nepatří zdaleka mezi ty nejprodávanější, trend ale hovoří jasnou řečí, a tak blízká budoucnost v případě automobilismu sází, především, na elektrický pohon. Jistě, mnozí mi dáte za pravdu, že vodíková technologie by přinesla ještě lepší ovoce a význam, ale v době, kdy každý staví elektrické hybridy či elektromobily, nejen z marketingového hlediska by bylo krokem vedle se "nesvést" na vznikající společné elektrické síti nabíjecích stanic . Blízká budoucnost je tak jasná, no a její předzvěstí je i právě probíhající autosalon v Paříži. Jeho největší novinky jsme si už postupem času představili, jak jednotlivě, tak i komplexně, ale nyní přichází na řadu náš výběr pětice elektrických novinek, které nejvíce v hlavním městě Francie v těchto dnech rezonují, jelikož jasně naznačují blízkou budoucnost automobilového průmyslu. To, zda se na ni těšíte se ptát nebudu, musíme si na ni jednoduše dříve či později zvyknout, doba jde dopředu.


Citroën CXperience

Domácí Citroën se nechal slyšet, že nakonec přece jen přijde nástupce vcelku kontroverzního modelu C6. Nepůjde však o přímého následovníka, ale vůz, který nahradí model C5 i C6 současně. No a koncept, na který se díváte, je jeho designovou předzvěstí. CXperience ale není jen vozidlo naznačující blížící se nové designové období značky, ale jasně ukazuje i to, jakým směrem se chce automobilka ubírat po stránce alternativního pohonu. Pod exteriérem studie se nachází hybridní ústrojí - benzínový agregát a elektromotor se společným výkonem 220 kW / 300 koní. Na čistě elektrický pohon je vozidlo schopné absolvovat 60 kilometrů, je potřeba ale říct, že CXperience disponuje bateriemi jen o kapacitě 13 kWh, a tedy daný dojezd určitě zaujme. Prioritně však jde o kombinaci obou motorů, čímž má být zaručena více než dostatečná dynamika za přítomnosti velmi nízké kombinované spotřeby. Jak tomu bude ve skutečnosti je nyní sporné, je ale více než jasné, že obdobnou technologii uvidíme již brzy v jednom z těch konvenčnějších aut. Pochopitelně, téměř 5 metrový koncept stojící na 22 "discích se sériové podoby nedočká, jak jsme ale v případě této francouzské značky zvyklí, některá použitá estetická řešení skutečně zavítají v nejbližších letech mezi sériovky.

5 přelomových elektrických novinek, které jasně naznačují blízkou budoucnost automobilového průmyslu
Zdroj: www.caranddriver.com
5 přelomových elektrických novinek, které jasně naznačují blízkou budoucnost automobilového průmyslu
Zdroj: www.caranddriver.com

Mercedes-Benz Generation EQ

I když lidé z řad značky trojcípé hvězdy zejména v posledním období sázeli v případě alternativních paliv na vodík, momentálně se opět více přiklánějí k elektrické ofenzívě, kterou chtějí navázat na bohatou historii v daném směru a nemalé současné elektrické portfolio. Na řadu tak během velkolepé prezentace přišly ambiciózní slova o tom, že tak, jak se Mercedes stal za poslední roky jedničkou mezi prémiovkami v počtu prodaných kusů, tak se chce značka do roku 2025 stát nejúspěšnější i v počtu prodaných elektromobilů. Výsledkem toho je jakási nová podznačka vozidel, které slučuje název EQ, čili něco na styl elektrické inteligence. Počátečním modelem bude vozidlo, které již poměrně brzy vzejde z vystavovaného konceptu elektrického "SUV kupé". To stojí na základech třídy GLC, ale již na první pohled zaujme velmi futuristickou maskou tvořenou modrými LEDkami, 21" disky a velmi půvabnými a čistými liniemi. Pod hliníkovou a karbonovou karoserií, která až na přední část a některé detaily vzbuzuje dojem skoro až sériového auta, se nachází dvojice elektromotorů o výkonu 300 kW / 408 koní a 700 Nm. Poháněna jsou všechna čtyři kola, moderní SUV zrychlí na stovku za méně než 5 sekund, přičemž na jedno nabití ujede díky 70 kWh bateriím v podlaze až 500 kilometrů. Kokpit zahrnuje širokoúhlý displej s 24" úhlopříčkou, trojrozměrnou grafikou, sofistikovaným systémem spolupracujícím s navigacemi, které předem přepočítávají podle dojezdu dostupné trasy či technologii Car-to-X, která komunikuje s vozidly v širším okolí a upozorňuje na nebezpečí či omezení. Sériová verze, která se od této velmi lišit nebude je otázkou údajně velmi krátkého času, čemuž ostatně napovídá i skutečnost, že poslední ze jmenovaných funkcí je již dostupná i v novém Éčku.

5 přelomových elektrických novinek, které jasně naznačují blízkou budoucnost automobilového průmyslu
Zdroj: www.facebook.com

 

Opel Ampera-e

Ještě před samotným automobilovým veletrhem bylo jasné, že Opel opráší dosud nepříliš úspěšný model Ampera a při představení jeho nového vyhotovení pod názvem Ampera-e bude mít v plánu očividně zamíchat kartami. Nepletli jsme se. Jistě, design dvojčete Chevroletu Bolt jako takový je velmi subjektivní, ale 5 dveřový hatchback nevypadá na poměry hybridů / elektromobilů vůbec, ale vůbec špatně, navíc, bavíme se o kompaktním voze do především městské civilizace, což je jeden z největších trumfů, protože elektromobilita dává největší smysl právě ve městě. Ampera-e je tedy na světě, dokonce, to co vidíte na fotografiích níže není koncept, ale sériová podoba, která přijde brzy na trh a rozhodně zaujme svými přednostmi - elektromotor s výkonem 150 kW / 204 koní a točivým momentem 360 Nm zaručí akceleraci na stovku pod 7 sekund (0-50 km / h za 3,2 s. a 80-120 km / h za 4,5 s.). Elektrická novinka ale zaujme především pozoruhodným dojezdem - agentura EPA říká o dojezdu 238 mil, což je 383 kilometrů na jedno nabití, pokud přistoupíme na evropskou metodiku měření NEDC, výsledkem je dojezd více než 400 kilometrů bez nabíjení. To je v rámci přítomné konkurence jednoznačně nejlepší údaj, dokonce Ampera-e překonává v této disciplíně i chystaný Model 3 od Tesly (dojezd 346 km) či Model S v 60 kWh verzi (dojezd 323 km) s téměř dvojnásobnou cenovkou. Je třeba tedy dodat, že elektrický kompakt s bateriemi o kapacitě 60 kWh bude stát přibližně 900 000 Kč bez dotací.

5 přelomových elektrických novinek, které jasně naznačují blízkou budoucnost automobilového průmyslu
Zdroj: www.autocar.co.uk
5 přelomových elektrických novinek, které jasně naznačují blízkou budoucnost automobilového průmyslu
Zdroj: www.autocar.co.uk

Renault Trezor

I když to asi většinu z vás překvapí, s počtem prodaných kusů necelých 19 tisíc exemplářů je v Evropě nejúspěšnějším elektromobilem Renault Zoe, tedy malé auto, které u nás zná málokdo. V Paříži dokonce poznáváme jeho znatelně vylepšenou verzi, nicméně domácí automobilka krade pohledy kolemjdoucích úplně jiným modelem, který staví na tom, že Renault má s elektrickým pohonem bohaté zkušenosti a tím je futuristický Trezor, tedy jakýsi Grand Tourer budoucnosti. Ten nemá jen naznačit budoucí směřování značky po stránce designu, ale ukazuje i momentální schopnosti v rámci výroby elektromobilu. Extrémně nízký, ale zároveň široký dvoumístný koncept se pyšní koeficientem odporu vzduchu jen 0,22 a efektními 21" disky vpředu a 22" vzadu! Karoserie vyrobená do značné míry z uhlíkových vláken zaručuje hmotnost jen 1600 kilogramů, avšak největší fascinací je jeho srdce. O pohon se totiž stará elektromotor, který vznikl na základě technologií použitých ve formuli E, disponuje výkonem 260 kW / 350 koní, točivým momentem 380 N.m a nechybí ani systém rekuperace kinetické energie RESS. Akcelerace na stovku mu trvá necelé 4 sekundy, to je však vše co víme o rychlostních parametrech, dokonce, Renault neřekl ani slovo o dojezdu či kapacitě akumulátorů. V případě tohoto vozu je to ale do značné míry bezpředmětné, neboť je jasné, že sériové podoby se s největší pravděpodobností nikdy nedočkáme. To je škoda.

5 přelomových elektrických novinek, které jasně naznačují blízkou budoucnost automobilového průmyslu
Zdroj: www.autocar.co.uk
5 přelomových elektrických novinek, které jasně naznačují blízkou budoucnost automobilového průmyslu
Zdroj: www.autocar.co.uk

 

Volkswagen I.D.

Největším lákadlem stánku značky Volkswagen v Paříži měl být faceliftový Golf, ale ani ten, i když v podstatě nic radikálního představovat neměl, nakonec nepřišel. Obrovský koncern však ukázal něco zcela nového, a v konečném důsledku to s Golfem souvisí víc, než si umíme představit. Elektrická studie I.D. totiž naznačuje velmi blízkou budoucnost toho, jakým směrem se ikonický bestseller bude ubírat. Hlavní podstatou je nepochybně čistý elektrický pohon, kterým se má do roku 2025 pyšnit až 30 vozidel v portfoliu značky. I.D. přijde v sériové podobě v roce 2020, Volkswagen otevřeně hovoří o tom, že přinese hned několik výkonnostních verzí, přičemž jak dodává, půjde o pokračování tradic značky, a tedy má jít o cenově velmi dostupný elektromobil, který tak radikálně změní postoj lidí na tuto alternativní technologii. Podřízený jí nebude ani design, proto se můžeme těšit na estetický povedený hatchback, což ostatně dává jasně najevo vystavovaná studie. V případě koncepčního vyhotovení se o výhradně zadní nápravu stará 170koňový elektromobil, který zajistí akceleraci na stovku pod 8 sekund a nejvyšší rychlost 160 km / h. Kromě toho, zaujme i samotný dojezd, který se pohybuje v závislosti na užívání na úrovni 400 až 600 kilometrů. Tyto parametry a výše zmíněné atributy tak předpovídají velmi zajímavý výsledek, počkejme si tedy na to, jaká bude opravdu realita. Volkswagen to ale s elektromobily myslí očividně velmi vážně, čemuž se ale nedá vůbec divit.

5 přelomových elektrických novinek, které jasně naznačují blízkou budoucnost automobilového průmyslu
Zdroj: www.motoringresearch.com

Domů
Sdílet
Diskuse