Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
23. října 2016 16:53
Čas čtení 0:00
Martin Mičuda

Novodobá podoba slavného kupé od Škody už může i na běžné silnice. Má 430koňový osmiválec a 6stupňový manuál!

TECH
Uložit Uložené

Petr Novák a Marek Hoffmann postavili český supersport, který odkazuje na minulost.

To, že Škoda již dlouhá léta nevyrábí žádné sportovní kupé je zřejmé, a pravděpodobně se na tom v dohledné době ani nic nezmění. Pravý důvod víceméně neznáme, nakolik to, že jde o "lidovou" značku, v jejímž portfoliu nemá takový model perspektivu, je diskutabilní, zvláště pokud se podíváme do historie automobilky. Model 110 R ze 70. let je toho jasným důkazem, protože to je rozhodně najikoničtější kupé od Škody vůbec, a ostatně, bylo to v dobách, kdy byla mladoboleslavská automobilka lidovou jako nikdy předtím, ale hlavně pak. Nemluvě o následném provedení 130 RS, které svým závodním charakterem a zjevem představovalo na tu dobu něco mimořádně vzácného a v konečném důsledku to platí dodnes, protože sehnat zachovalý kousek je za nekřesťanské peníze doslova nemožné. Třešničkou na dortu byl následně speciál RS 200, který měl s dvoulitrem zruinovat konkurenci. Tak či onak, karosářská verze kupé nemá tedy v modelové škále Škody momentálně na růžích ustláno, a právě to byl podnět dvou Čechů, kteří se rozhodli o jakési oživení zmíněné legendy. Jak jste již jistě dávno postřehli, dvojice Petr Novák (Novague) a Marek Hoffmann postavili český supersport, který nese název HN R200 a naznačuje, nebo lépe řečeno zhmotňuje novodobou podobu někdejšího kupé 110 R, respektive jeho výše zmíněných sportovních alternativ (zejména posledního).

Ta je známá sice již déle, což jistě některým z vás neuniklo, od prvního představení se toho ale relativně hodně změnilo. Jeho prvotní název zněl Škoda R200 Non-Fiction, přičemž šlo o koncepční vůz, který se svého času pohyboval jen po vybraných výstavách. V současnosti se ale ledy pohnuly, a i když se navenek prakticky nic nezměnilo, finální podoba pod názvem HN R200 se po skončení léta může pyšnit homologací pro silnice, což jinými slovy znamená, že jeho autoři mohou oslavovat, jelikož jejich počin je hotov a může jít na veřejné komunikace. Dokonce, mezitím auto dostalo už i své značky. Ba co víc, protože už u nás schválili nedávno poznávací značky na přání, a momentálně se jedná o velmi velký hit, čehož důkazem je i projekt Exkluzivní vozy ze slovenský a českých silnic, ani český sporťák nemůže být výjimkou, a oba jeho konce tak počítají s custom značkami v duchu názvu vozu.

Novodobá podoba slavného kupé od Škody už může i na běžné silnice. Má 430koňový osmiválec a 6stupňový manuál!
Zdroj: Jirka Sedlacek Photography
Novodobá podoba slavného kupé od Škody už může i na běžné silnice. Má 430koňový osmiválec a 6stupňový manuál!
Zdroj: Jirka Sedlacek Photography

A o co vlastně jde? Není žádným tajemstvím, že jako základ R200 posloužila minulá generace Audi R8, což je v konečném důsledku patrné po bližším zkoumání, zejména při pohledu na boční siluetu střechy. Svědky jsme tak důkladně "překopaného" supersportu, který počítá s hliníkovou karoserií a uprostřed umístěným motorem. Příbuznost se svým základem ale relativně úspěšně maskuje, o čemž svědčí nejen jeho koncové partie. Jak můžete vidět na fotografiích, které nám poslal náš dlouhodobý fanoušek, český spotter Jirka Sedláček, předek dostal zcela nové tvary. Ty naznačují jakousi retro podobiznu, zároveň však značně polarizují veřejnost. Výsledné křivky určitě nepadnou do oka každému, za což mohou zejména rozměrné přední kulaté světlomety, které pocházejí od Bentley. I díky tomu je kapota o něco vyšší než v případě původní R8. Směrem vzad můžeme evidovat nové řešení detailu za bočními dveřmi, kde se nenachází pověstný karbonový panel. Ostře seříznutá záď dostala výraznou odtrhovou hranu a světla pro změnu z Lamborghini, konkrétně faceliftovaného modelu Gallardo. Kromě loga jeho stvořitelů vzadu najdeme dvojici podlouhlých výfuků a difuzor, který plynule přechází do černého panelu. Ten nejenže dodává zvláštní vzhled a kontrastuje s oranžovým lakem, slouží i na větrání motorového prostoru.

Ať se vám už zevnějšek líbí, nebo ne, jeho autory je potřeba jen a jen pochválit, zvláště pokud pocházejí z našich končin a postarali se o takový výsledek. Ten navíc ocení skutečný autičkáři, protože pod jeho kapotou najdeme 4,2litrový atmosférický osmiválec spřažený se 6stupňovou manuální převodovkou. To je v dnešní době téměř vyhynulý druh vozidla. V8 je naladěna na výkon 316 kW / 430 koní, přičemž poháněné jsou obě nápravy. Sportovní vůz by měl být schopen akcelerovat z nuly na sto kilometrů za 4,5 sekundy, přičemž maximální rychlost je přes 280 km/h. Později se objevily informace o tom, že maximální rychlost je omezena "jen" na 250 km/h. Jak je tomu opravdu oficiálně, není zcela jasné, kolem přesných rychlostních parametrů se toho totiž napsalo více. Autoři modelu HN R200 však předčasně vypustili do oběhu několik dokumentačních videí, včetně toho ze Slovakia Ringu, kde tento sporťák pořádně zazářil. Jak se ukazuje, problém mu nedělá ani driftování, a to i navzdory pohonu všech kol, otázkou tak zůstává, v jakém poměru které kolo kolik síly reálně dostává.


Projekt HN R200 z dílny firmy Hoffmann & Novague sahá až do roku 2008, kdy se oficiálně datuje jeho úplný začátek. Na novodobém erku se tak pracovalo již několik let, lépe řečeno, samotný vývoj trval přibližně dva a půl roku, přičemž proces získání homologace se postaral o další rok. Pro úplnost, R měří na délku 4400, na šířku 2000 a na výšku 1300 milimetrů. Jak se dozvídáme nejnověji, soudě podle jejich vlastní facebookové stránky, už v polovině příštího roku bychom se měli dočkat něčeho nového, protože R200 není poslední slovo ze strany HN. O co přesně půjde, se nyní neví, vraťme se tak zpět do přítomnosti, a tedy k oranžovému kupé.

Pokud jde o jeho produkci, stále se mluví o výrobě až 30 exemplářů, což by bylo již na hranici sériové výroby, zda se tak nakonec stane, je nyní sporné. Každý z těchto exemplářů bude mít 2letou záruku a o servisování se pochopitelně postarají dealerství Audi s možností servisu modelu R8. Cenová politika hovoří o částce 7 milionů korun za kus. To rozhodně není málo, protože za takový peníz v současnosti koupíte druhou generaci R8 či Lamborghini Huracán, v obou případech se 610 koňmi. Ovlivňovat by však mohly minimálně dva aspekty, a to fakt, že v tomto případě je ve věci manuální převodovka a zároveň skutečnost, že se jedná o domácí počin, který odkazuje na jeden z nejslavnějších vozů značky Škoda. Zda tyto argumenty osloví i potenciální zákazníky, je sporné, v každém případě, držíme palce.

Novodobá podoba slavného kupé od Škody už může i na běžné silnice. Má 430koňový osmiválec a 6stupňový manuál!
Zdroj: Jirka Sedlacek Photography
Novodobá podoba slavného kupé od Škody už může i na běžné silnice. Má 430koňový osmiválec a 6stupňový manuál!
Zdroj: Jirka Sedlacek Photography
Domů
Sdílet
Diskuse