Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
5. dubna 2017 10:10
Čas čtení 0:00
johnnybravo

Neexistuje tam manželství, muži jsou dárci spermií a všemu šéfují ženy. Neobvyklá čínská komunita bourá zažité zvyky

ZAJÍMAVOSTI
Uložit Uložené

Společnost, která je od té naší na kilometry vzdálená.

Manželství bylo po staletí posvátným svazkem a většina lidí ho tak vnímá i v současnosti. Společenské normy nám odmalička káží, abychom si našli partnera a pak z něj postupem času udělali svého manžela či manželku, zplodili potomky a společně se usadili. Nicméně v moderní společnosti se stále častěji objevují lidé, kterým touha po manželství příliš mnoho neříká a soustředí se spíše na to, aby jim jednoduše bylo dobře. Za jednu z těchto osob by se dala považovat i občanka Singapuru Choo Waihong, která si vyzkoušela práci právničky po celém světě, ale stále v srdci nosila krajinu, odkud pocházeli její předkové, a proto se před pár lety rozhodla učinit důležité rozhodnutí a vydat se na návštěvu Číny. Ze Singapuru to samozřejmě neměla až tak daleko a když pak přemýšlela, kam by měly vést její první kroky v nové zemi, nejvíce ji zaujalo něco, co by většina turistů přehlédla. Choo se dočetla o tradičním kmeni s názvem Mosuo a životní styl jeho příslušníků ji zaujal natolik, že se k nim skutečně vydala na návštěvu.


Život kmene Mosuo je od toho našeho zažitého na kilometry vzdálený. Jeho příslušníci neuznávají jakýkoliv koncept manželství, a tak bys tam obvykle nenašel ženy žijící se svými muži a vychovávající společné potomky i poté, co vzájemná láska a porozumění už pominuly. Nikdo tam neklade důraz na důležitost toho, aby byly děti vychovávány v kompletních rodinách, protože žádné kompletní rodiny tam ani neexistují. Jednotlivým rodinám velí vždy žena, nejčastěji ve formě babičky, a všichni její potomci s ní žijí pod jednou střechou. Ženy jsou tam považovány nejen za rovnocenné, ale ve většině případů mají i více přirozených pravomocí než muži, což v praxi znamená, že všechna důležitá rozhodnutí v životě jedné místní rodiny nakonec musí udělat babička a muži slouží výhradně jako poradní orgán, který nemá mnoho kompetencí. Úkolem mužů je starat se o fyzicky náročné práce, protože místní ekonomika je stále výrazně založená na zemědělství, ale zároveň se musí starat o potomky svých sester, čili plní úlohu strýců a nebojí se dokonce ani přebalovat či vodit dětí za ruku, a pokud již má dojít ke kontaktu se ženou, rolí muže je poskytnout dostatečné množství genetického materiálu na to, aby mohla žena otěhotnět.

Ačkoliv zde neexistuje koncept manželství v takové formě, na jakou jsme zvyklí v západním světě, těhotenství je přesto stále hlavním poselstvím ženy. Pokud žena otěhotní a porodí potomka, až pak se může cítit skutečně naplněná a kompletní, a tak se Choo při návštěvě vesnic setkala s tím, že ji místní mladé ženy prosily o to, aby jim vysvětlila princip ovulace, protože chtějí co nejdříve otěhotnět a začít vychovávat své děti. Muži přitom do výchovy prakticky vůbec nezasahují, pokud tedy neplní úlohu strýců, a není ničím neobvyklým, když žena ani neví, kdo je skutečným otcem jejího dítěte. Namísto obyčejného manželství si totiž ženy z kmene mohou osvojily myšlenku volného svazku, kde neexistuje udržování vztahu s otcem dítěte jen kvůli tomu, aby bylo zajištěné po ekonomické či sociální stránce. Ženy si v této komunitě užívají rozsáhlou sexuální volnost a pokud už nemají chuť pokračovat v převážně mileneckém vztahu s konkrétním mužem, jednoduše ho pošlou pryč a po čase si mohou najít dalšího partnera.


Právničku Choo zaujala neobvyklá čínská komunita ležící pod Himalájemi natolik, že se postupem času sblížila s více jejími členkami a členy a dokonce od nich dostala nabídku na to, aby se do vesnice přestěhovala. Chvíli váhala, ale protože nemá žádného manžela ani děti, na pár měsíců v roce se vzdává své práce v Singapuru a odchází do Číny, aby si mohla vychutnat pocit volnosti a zajímavé ženské svobody.
 
Naneštěstí, tradiční zvyky kmene mohou se zřejmě začnou postupně vytrácet. Mladší ženy si kvůli přibývajícímu turismu a kontaktu s okolním světem stále aktivněji zvykají na modernější vnímání manželského a vztahové života, a tak se mnohé z nich vdaly a nežijí v matriarchálním domově, ale vychovávají své děti bok po boku svého manžela. Vypadá to tak, že s přibývajícími léty se nová generace postupně zcela odkloní od tradic svého kmene, a tak se nyní můžeme alespoň zamyslet nad tím, že jednomu čínskému kmeni se podařilo vymyslet progresivní vzhled celé společnosti již před dlouhými stovkami let, kdy neexistoval žádný vliv evropské liberální demokracie a společnosti.


Domů
Sdílet
Diskuse