4. dubna 2017 15:29

X-Men seriál Legion prináša bizarnú a vizuálne unikátnu jazdu do šialenej mysle jedného z najsilnejších komiksových mutantov (Recenzia)

Mutantská novinka od tvorcu televízneho Farga prilieva do žánru množstvo sviežej krvi a svojou jedinečnou formou nepripomína žiadny iný superhrdinský seriál.

Všetkým fanúšikom mimoriadne podareného a zároveň nesmierne úspešného seriálového Farga, ktoré sa už onedlho dočká svojej tretej série, je meno Noah Hawley s najväčšou pravdepodobnosťou veľmi dobre známe. Práve tento talentovaný producent, scenárista a príležitostný režisér vo veľkej miere dopomohol k skutočnosti, že sa so svetom vytvoreným bratmi Coenovcami môžeme stretávať ešte aj dnes. Prečo ale v recenzii týkajúcej sa novinky s názvom Legion hovorím o Fargu? Nuž, odpoveď je veľmi jednoduchá. Obe záležitosti majú totiž hneď niekoľko spoločných menovateľov, medzi ktorými nájdeme napríklad aj americkú stanicu FX, vyššie spomínaného Hawleyho a, samozrejme, nepopierateľnú kvalitu. To už ale trochu predbieham.

Zdroj: FX Network

Legion, ako už vďaka nášmu Tipu na seriál mnohí z vás možno vedia, je ďalším skvelým počinom z dielne talentovaného showrunnera Hawleyho. Táto televízna novinka zo sveta X-Men vznikla v spolupráci medzi spoločnosťou FX Networks a divíziou Marvel TV, pričom Noah do centra jej príbehu zasadil poriadne zaujímavého jedinca. Ústredný hrdina menom David Haller, ktorého stvárňuje Dan Stevens, je na stránkach komiksov synom samotného Charlesa Xaviera a Gabrielle Haller, nosí prezývku Legion a je považovaný za jedného z najsilnejších mutantov vôbec. Oproti filmom však žiadne veľkolepé trikové zábery, non-stop akciu ani obrovské deštrukcie nečakajte. Vo výrazne menšom merítku sa zopár z nich síce objaví, no Legion sa skôr nesie v duchu psychologickej drámy s dôrazom na postavy, ktorá nám Davida predstaví ako pacienta v psychiatrickej liečebni. Ten má diagnostikovanú schizofréniu a všakovaké preludy sú na jeho dennom poriadku. Po istom čudesnom zážitku ale zisťuje, že hlasy v diaľke nemusia byť iba výplodom jeho mysle.

Tvorcovia na čele s Hawleym pred štartom seriálu oznamovali, že bude od tých ostatných odlišný, čo tak trochu napovedali aj prvé zverejnené ukážky. Ako sa však počas jeho sledovania veľmi rýchlo ukázalo, jednotlivé traileri boli iba slabým odvarom. Legion je totiž od začiatku až do konca neobyčajným, bizarným, originálnym a taktiež šialeným farebným tripom, na ktorý budete často pozerať iba s nemým úžasom v tvári. A vďačí za to najmä naozaj vynikajúcemu vizuálu. Ten je doslova prešpikovaný množstvom geniálnych vychytávok či rôznych nápadov a takmer každý jeden záber disponuje ohromnou precíznosťou, aká sa v súčasnej televíznej tvorbe len tak nevidí. Dokonca častokrát ani v drahých celovečerákoch. Kvalita vizuálu však ide ruka v ruke aj so zvukom, kamerou, strihom či réžiou. Aj vďaka poctivej práci s týmito ďalšími dôležitými aspektami je tak celková, v mnohom až jedinečná atmosféra celej prvej série umocnená ešte o čosi viac.

Zdroj: FX Network

Na strane druhej, vizuálna stránka môže diváka aj čertovsky zmiasť. A to možno častejšie, než by ste si na prvý pohľad mysleli. K Davidovým schopnostiam totiž patrí napríklad aj také ohýbanie reality, ktoré v spojení s hojnými výletmi do jeho mysle občas spôsobí, že sprvu ani neviete, v akom čase sa dané scény nachádzajú a či vlastne reprezentujú skutočnosť. Tvorcovia však odvádzajú dobrú prácu aj v tomto prípade a vždy ponúknu nejakú užitočnú nápovedu pre správne zorientovanie sa. Čo sa hereckého obsadenia týka, tak okrem skvelého Dana Stevensa a absolútne dych berúcej Aubrey Plaza sa veľmi istými výkonmi blysli aj zvyšní členovia osadenstva. Výborne sekundujú Davidovi na jeho ceste za odhaľovaním minulosti, potenciálu vlastných schopností a pri získavaní kontroly nad sebou samým, pričom na zaujímavosti vedľajších postáv výrazne pridávajú aj ich netradičnejšie ladené mutantské vlohy. Nemôžem sa však ubrániť pocitu, že aj napriek pomerne inteligentnému scenáru a forme rozprávania príbehu ostala obsahová stránka tak trochu nevyužitá. Hoci prvá séria pozostáva iba z ôsmych epizód, dôjde počas nich k momentom, ktoré príliš veľa neponúknu a zdajú sa málinko prázdne, naťahované a bez tempa.

Zdroj: FX Network

Stále však môžeme hovoriť o mimoriadnej seriálovej novinke, ktorá dokáže diváka perfektne odmeniť, pokiaľ jej dá šancu a vydrží s ňou až do úplného konca. Predsa len, Legion prilial do superhrdinského žánru poriadnu dávku sviežej krvi a svojou jedinečnou formou nepripomína asi žiadny iný komiksový seriál. A to je pravdepodobne tým najdôležitejším. Ak si k tomu prirátame ešte aj precíznu technickú stránku, postavy a príbeh s neuveriteľným potenciálom či originálny vizuálny štýl so všetkým, čo k tomu jednoducho patrí, môžeme tomuto projektu vytknúť iba veľmi málo. No a keďže druhá séria je v týchto chvíľach už nejaký ten týždeň potvrdená, neostáva mi nič iné, než netrpezlivo vyčkávať na jej príchod. 8,5/10

0/10