Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
12. dubna 2017 20:35
Čas čtení 0:00
Martin Mičuda

Dodge postavil silniční dragster, kterým šokuje svět. Demon dá stovku za 2,3 sekundy, staví se na zadní a je rekordmanem na čtvrt míle

TECH
Uložit Uložené

Bitva ve zrychlení mezi Bugatti, Koenigseggem či Teslou jde dnešním dnem bokem.

Mluvilo se o něm dlouho, psalo se o něm ještě více a spekulací bylo také více než dost. Právě probíhající autosalon v New Yorku ale ukončil čekání a my konečně poznáváme Dodge Challenger SRT Demon. Ano, nejde o žádnou převratnou novinku, nejde ani o novou generaci, a ani facelift není to správné slovo. Přesto si tento počin zaslouží skutečně mimořádnou pozornost. Američané totiž stahují velkou roušku tajemství a svět poznává sériový automobil, který hned ve více směrech nemá obdoby! Dodge se rozhodl svůj ikonický musle car osadit vskutku ambiciózním dodatkem Demon, po přečtení následujících řádků ale pochopíte, že v tomto případě jdou jakékoliv marketingové hračky a hypovačky bokem. Jeho nová vrcholná verze svými parametry doslova a do písmene vyráží dech a jejím označením americká značka nic nepřehání. Pokud automobilový svět poslední dobu řešil to, které auto je rychlejší, výkonnější či brutálnější, jména jako 918 Spyder, Chiron, GT-R Nismo, Model S či Reger jdou tímto dnem zcela stranou. Přejděme ale k věci...
 
Jak se očekávalo, nejbrutálnější Challenger všech dob přichází hned ve třech výkonnostních rovinách. Standardně má Demon 507 koní, speciální červený klíč ale odemkne plných 819 koní, přičemž pokud dojde k natankování závodního, 100oktanového benzínu, výkon poskočí na finálních 852 koní! Samozřejmě, že síla pochází z dobře známé 6,2litrové V8 HEMI s kompresorem z modelu Hellcat. Na rozdíl od něj však dostal (mimo jiné) nová palivová čerpadla a větší, až 2,7litrový kompresor, který generuje plnicí tlak až 1 bar. Novinku následně technici osadili vylepšenou 8stupňovou automatickou převodovkou TorqueFlite 8HP90. Podle informací automobilky má zvládnout extrémní zátěž, protože je schopná pracovat s podstatně vyššími otáčkami motoru hlavně při rozjezdu. Kromě úprav pohonného agregátu došlo k značnému odlehčení - Challenger je o přibližně 95 kilogramů lehčí. V interiéru tak zapomeňte na audiosystém, elektricky nastavitelné řízení či zdvojené těsnění, vozidlo však přišlo i o parkovací senzory a sedadla. Standardně totiž dostanete jen jedno, řidičovo. Za příplatek však můžete sáhnout i po spolujezdcově a za další i zadní lavici. Demon je zároveň i citelně rozšířen, o čemž svědčí vystupující blatníky. Ty ve svých útrobách ukrývají speciálně navržené 18" disky a pneumaticky Nitto NTO5R 315 / 40. Jejich úkolem je vydržet zátěž během sprintů, čímž došlo zároveň k zaručení třikrát většímu tření, než měl už i tak nekompromisní Hellcat. A výsledek?

Dodge postavil silniční dragster, kterým šokuje svět. Demon dá stovku za 2,3 sekundy, staví se na zadní a je rekordmanem na čtvrt míle
Zdroj: www.autoevolution.com
Dodge postavil silniční dragster, kterým šokuje svět. Demon dá stovku za 2,3 sekundy, staví se na zadní a je rekordmanem na čtvrt míle
Zdroj: www.autoevolution.com
Dodge postavil silniční dragster, kterým šokuje svět. Demon dá stovku za 2,3 sekundy, staví se na zadní a je rekordmanem na čtvrt míle
Zdroj: www.autoevolution.com

Na pohled se tento Challenger velmi neliší od jeho „běžných“ vyhotovení, širší rozchod kol, hrstka pozměněných detailů, nové plakety a podstatně větší pneumatiky ale naznačují, že toto auto kope úplně jinou ligu. Oficiální tisková zpráva říká následující. Dodge Challenger SRT Demon dokáže akcelerovat na 60 mph, tedy přibližně 97 km/h za neuvěřitelný čas jen 2,3 sekundy! To z něj dělá vůbec nejrychlejší sériově vyráběné vozidlo planety po stránce akcelerace, to však zdaleka není všechno. Nové 4kolové monstrum silniční homologací při této akceleraci vyvine přetížení až 1,8 g, přičemž sprint na 1/4 míle zvládne za 9,65 sekundy s koncovou rychlostí 225,3 km/h, což je stejně famózní a rekordní údaj mezi produkčními automobily. Ani to ale není posledním slovem. Demon je jediným autem svého druhu, které se dokáže při oné akceleraci „postavit“ na zadní kola, čehož důkazem je už i zápis v Guinessově knize rekordů za 89 centimetrů dlouhé „wheelie“ při startu. Jde tak o světový rekord v jízdě na dvou kolech při sprintu v podání sériově vyráběného automobilu. Otázkou zůstává, jak si poradí se zatáčkami.
 
Demon je tak v jistém slova smyslu závodní dragster v civilním podání. Součástí jeho výbavy je i fíčurka, která dokáže zablokovat přední kola, čímž může dojít k řízenému pálení a tudíž zahřátí zadních pneumatik (obdobný systém má mimochodem i nový Mustang). Dodge vám tento Challenger dodá hned s dvojicí rezervních kol, jejich podstata ale tkví někde jinde - kromě samotné rezervy plní účel vyměnitelných předních kol, neboli ultra úzká kola, která jsou pro dragstry pověstná. V tomto okamžiku ještě nevíme, kolik bude Dodge Challenger SRT Demon stát, víme však, že tento rok vznikne přibližně 3300 kusů. To není nejméně, na poměry amerických tradici je ale jasné, že vyprodáno bude velmi rychle.

Domů
Sdílet
Diskuse