Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
16. července 2017 9:55
Čas čtení 0:00
Martin Mičuda

Co s sebou přináší hybridní automobil a vyplatí se vůbec? Zjišťovali jsme to s novým BMW

TECH
Uložit Uložené

Hybridní automobily se dostávají stále více do popředí a zejména ve městě je jejich využitelnost skutečně opodstatněná.

Svět začíná zelenat, respektive, snaží se zezelenat. Do velké míry to ovlivňuje zejména automobilový průmysl, čehož výsledkem je nespočet podstatně ekologičtějších automobilů, v čele s vozidly s alternativním pohonem. Není pochyb, že v této oblasti zejména mezi laiky nejvíce rezonuje značka Tesla se svými elektromobily, stále větší pozornost se však poslední době poutá na hybridní automobily. Jedním z největších průkopníků mezi konvenčními automobilkami je BMW, jehož „elektro-portfolio“ je vskutku široké. Asi každého jako první napadnou modely i3 a i8, ty však můžeme označit za relativně kontroverzní, tedy minimálně na poměry a tradice značky. Mezitím jsme ale poznali několik hybridních bavoráků, které na pohled vypadají naprosto tradičně, pod plechy ale skrývají elektrickou technologii. Jedním z příkladů je BMW 330E - zdánlivě běžná trojka, která je ale ve skutečnosti sofistikovaným plug-in hybridem. Nám se tento počin dostal do rukou a právě při této příležitosti jsme se rozhodli vám naznačit, co s sebou přináší provozování hybridního automobilu a zda se vlastně vyplatí.

Co s sebou přináší hybridní automobil a vyplatí se vůbec? Zjišťovali jsme to s novým BMW
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina

Začněme jen tak ve zkratce samotným designem. Dovolíme si tvrdit, že právě „obyčejné“ tvary karoserie veřejnost ocení, protože nejednou je kamenem úrazu hybridních automobilů zejména jejich vzhled. Pochopitelně v případě řady 3 nebyla platforma vyvíjená jako základ pro elektromobil či hybrid, proto rozložení jednotlivých prvků a součásti podvozku zůstává tradiční. To se v neposlední řadě odrazilo i na designu, který nedává na zřetel, že jde o něco jiného. Verzi 330E v metalickém laku Glaciersilver rozeznáte prakticky jen podle plaket, zajímavých modrých lamel ledvinek a nakonec díky konzoly na nabíjení za levým předním nárazníkem.
 
Plug-in hybridní trojku navíc můžete mít jak v klasické, elegantní linii Luxury (náš případ), tak i ve sportovním paketu M Sport. Takže chválabohu (pro někoho možná bohužel), hybridní technologii nemusel být a ani nebyl podřízený estetický návrh vozidla. Jinými slovy, do světa nic okatě nekřičí a laická veřejnost nemá velkou šanci zjistit, že jde o něco speciálního. Považujete to za plus, nebo jste přívrženci futurističtějších tvarů? Abychom byli přesnější, konkrétně jde o faceliftovanou trojku, svědky jsme proto i několika optických změn - modernější nárazníky, špičkové full-LED světlomety s hranatější grafikou pověstných angel eyes, a plně ledková světla s propracovanou grafikou zaujmou i vzadu.

Co s sebou přináší hybridní automobil a vyplatí se vůbec? Zjišťovali jsme to s novým BMW
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina

Náhled do interiéru přítomnost hybridní technologie nedává na zřetel už vůbec. Všude, kam oko dohlédne, lze vidět tradiční mnichovský rukopis a tudíž dobře známé tvary, které doprovází kvalitní zpracování. To šlo v případě BMW za poslední roky citelně výše, čehož důkazem je i tento slušně vybavený exemplář. Několik much se však přece jen najde - levně působících plastových prvků na palubovce je stále poměrně dost, nemluvě o 3ramenném multifunkčním volantu, který svým tvarem jakoby zaspal dobu. Nadále přitom platí, že palubní deska je orientována prioritně na řidiče, navíc, díváte se na trojku ve výbavě Individual, o čemž svědčí i početně zastoupená světlá kůže Dakota v odstínu Venetobeige a tmavé dekory v provedení Akzent Oyster.
 
Palubka si nadále zachovává svůj tradiční, velmi jednoduchý look s výbornou ergonomií. Centrem je 8,8" obrazovka multimediálního systému iDrive se špičkovým rozhraním, grafikou a intuitivním ovládáním, zatímco před řidičem najdeme bavoráckou klasiku, dva hlavní budíky, kterým po bocích sekundují dva malé. Zmínit by se patřilo příplatkový zvukový systém Harman Kardon, ale i sedadla s nastavitelnou délkou sedáků a velmi dobrým bočním vedením. Na dnešní poměry a trendy je vskutku zajímavým prvkem přítomnost manuální ruční brzdy, čímž se BMW nadále drží svých tradici. Dále si představovat trojkový bavorák však už opravdu nemá význam, dodejme, že velikost kufru je však v tomto případě skrz akumulátory snížena ze 480 na 370 litrů. A teď k věci...

Co s sebou přináší hybridní automobil a vyplatí se vůbec? Zjišťovali jsme to s novým BMW
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina

Pointou verze 330E je alternativní pohonné ústrojí. Podle názvu by se mohlo zdát, že základem je třílitr, pravda je však jinde - 135 kW dodává 2litrový benzínový přeplňovaný čtyřválec a následně elektromotor dalších 65 kW. Pochopitelně, výsledný výkon není rovný spočítání obou sil, ale jejich kombinací, což v rovině čísel představuje kombinovaný výkon 185 kW / 252 koní za přítomnosti točivého momentu 450 N.m, a to pozor, od 0-2500 ot./min. Poháněná je přitom výhradně zadní náprava, přičemž o přenos síly se stará 8stupňová převodovka. Na pohon elektromotoru slouží energie pocházející z lithium-ionových akumulátorů o kapacitě 7,6 kWh. Souhra obou jednotek je skutečně sofistikovaná a nejednou vás až překvapí. Jako první je třeba zmínit, že kromě jízdních klasických režimů (Eco Pro, Comfort a Sport) má éčko defaultně navíc tlačítko eDrive, kterým se mění režim spolupráce obou motorů ve třech rovinách.

Co s sebou přináší hybridní automobil a vyplatí se vůbec? Zjišťovali jsme to s novým BMW
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina

1. Auto eDrive - systém automaticky rozhoduje, kdy který motor na pohon použije. Za normálních okolností při běžné jízdě se tak rozjíždíte s elektromotorem a v rychlosti přibližně 50 km/h se o slovo hlásí konvenční motor. Tím pádem v době, kdy má auto největší spotřebu, má tento akt v režii elektromotor a citelně tak odbřemení benzínový agregát a jeho apetit. Naopak, pokud si plachtíte mimo obec konstantní rychlostí, spalovací motor se opět odpojí a vypne, a o občasné vyrovnávání rychlosti se stará pouze elektromotor. Právě v tomto režimu (zároveň při aktivaci jízdního režimu Sport) je možné dosáhnout i papírové akcelerace na stovku jen za 6,1 sekundy, což je skutečně slušný údaj. Maximální rychlost je přitom 225 km/h.
 
2. Max eDrive -
jak naznačuje samotný název, jedná se o čistě elektrickou jízdu za přítomnosti úplného ticha, kdy je možné ujet přibližně 30 kilometrů čistě na elektřinu (maximálně do 120 km/h). To se vám při troše štěstí a lehké pravé noze i podaří a zejména ve městě to tak nejednou oceníte.
 
3. Save -
režim, kdy se systém snaži co nejvíce dobíjet baterie a tedy benzínový motor neslouží jen k pohonu, ale i dobíjení akumulátorů, jelikož přítomná rekuperace je citelně efektivnější, což se však odrazí negativně na spotřebě.

Co s sebou přináší hybridní automobil a vyplatí se vůbec? Zjišťovali jsme to s novým BMW
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina

Jaká je tedy realita? Popravdě, už po několika dnech jsem byl z toho auta trochu nervózní, protože vám nedá nesledovat, jakým způsobem vlastně hybridní technologie funguje. Stále totiž zapíná a vypíná konvenční motor a zároveň nejednou se stane, že když vybijete baterie, na úkor podstatně vyšší spotřeby se je snaží dobít auto za jízdy, aby mohlo potom zase (částečně) jezdit na elektromotor. Co je tedy prioritou, nižší spotřeba a prázdné baterie, nebo vyšší spotřeba a plné baterie? Jet spíše na benzínku, nebo k nabíjecí stanici? Jezdit čistě na elektromotor je fajn, ale pokud jedete konstantně 50 km/h a máte spotřebu cca 12 litrů, protože auto rekuperuje, aktuální spotřeba vás jen a jen znervózní (zvláště pokud ji nemůžete ovlivnit). Lepší tedy bude, pokud se nad tím pozastavovat nebudete, neboť...
 
Po týdnu ježdění ve smíšených podmínkách jsem dosáhl průměrné spotřeby 5,8 l/100 km. A to je opravdu slušný údaj a zároveň i částečná odpověď na to, zda se hybridní verze vyplatí. Možná si řeknete, že ten čistě elektrický dojezd cca 30 km je směšný, což pro někoho i je, ale pokud dáte s 252koňovým (benzínovým!) autem po týdenním, svižnějším stylu jízdy takovou spotřebu, najednou pochopíte, že sice celá ta soustava pracuje občas na pohled až nesmyslně, ve výsledku to své ovoce rozhodně přináší. Pravdou je, že auto jsem poměrně často nabíjel, ale v konečném důsledku ten, kdo to auto nabíjet nehodlá/nemůže, si ho ani kupovat nebude.

Co s sebou přináší hybridní automobil a vyplatí se vůbec? Zjišťovali jsme to s novým BMW
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina

Kapitolou samou o sobě je nabíjení. Klasická domácí zásuvka vám prázdné akumulátory nabije za přibližně tři hodiny, pokud však využijete veřejnou rychlonabíjecí stanici, doba se zkrátí na přibližně polovinu. Problém však nastává, když například v Bratislavě, kde je síť relativně široká, zjistíte, že tyto stanice jsou většinou obsazeny a tím se efektivnost nejednou komplikuje. Pokud jezdíte totiž denně jen několik kilometrů po městě a zvyknete si na režim nabíjení několikrát za den, jezdíte skutečně „zdarma“ (spotřebovanou energii pro jednoduchost nepočítáme), v horším případě za řekněme 2-3 litry benzinu na sto kilometrů, protože zprvu jezdíte čistě na elektrický pohon a klasický motor se zapojí až později. Takže jezdit během týdne po městě za 3 litry a zároveň si vychutnávat svižnou jízdu a kvality trojkového BMW, je jedním slovem paráda. Pokud ale na nabíjení kašlete nebo jezdíte hlavně dlouhé trasy, spotřeba jde citelně nahoru a ve výsledku s sebou na palubě jen zbytečně vláčíte těžké baterie, které jsou vám přítěží. Takže jinými slovy, pokud často nenabíjíte, ztrácíte efektivnost.
 
Mluvit tedy o spotřebě, zejména té průměrné, je v případě tohoto auta skutečně velmi subjektivní až nereálné. Vše záleží na vás a vaší trase, respektive na tom, jak dlouhé trasy absolvujete mezi nabíjeními. Chce to prostě zvyk a naladit se na příslušnou vlnu. 330E ale potvrzuje, že tento druh hybridizace má význam - na jednu stranu můžete jezdit s elektromotorem značně úsporněji, když nepotřebujete velký výkon, ale na druhou stranu, pokud potřebujete maximální výkon, elektromotor se stále přítomným a nemalým točivým momentem vám zaručí pozoruhodnou dynamiku. Pokud se tedy ptáte, zda se verze 330E vyplatí, odpověď je ano i ne. Všechno je to úhel pohledu, přičemž záleží, zda vás bude bavit se o auto starat jako o smartphone. Pokud ano, máte vyhráno. Pokud ale vaše cesty vedou dlouhými dálnicemi, naftová verze bude ideálnější volbou. Na závěr cena - 330E startuje na částce od 43 tisíc € (bez dotace) pochopitelně za to dostanete nejen hybridní technologii, ale i kvality BMW řady 3.

Domů
Sdílet
Diskuse