Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
25. května 2018 15:54
Čas čtení 0:00
Antonín Havlík

Bezpečnostní prvky autonomního vozidla Uberu selhaly. Ženu auto zabilo, protože byly zablokované brzdy

TECH UMĚLÁ INTELIGENCE
Uložit Uložené

První smrtelný střet autonomního vozidla a člověka. Úřady nyní ukázaly další detaily vyšetřování.

Byla zrovna polovina března letošního roku a v arizonském městě Tempe probíhalo, stejně jako každý den už zhruba dva roky, testování autonomního vozidla Volvo, na němž se podílí společnost Uber. V autě sedí řidič, který cestu kontroluje, ale samotné auto neřídí – vozidlo ovládá umělá inteligence.

Jenže osudové ráno 18. 3. 2018 změnilo život nejen kontrolorce jízdy, která nehodě mohla jen přihlížet, ale hlavně 49leté ženě, která na místě zemřela. A životem to pohnulo nejspíš také celému segmentu autonomních vozidel.

Bezpečnostní prvky autonomního vozidla Uberu selhaly. Ženu auto zabilo, protože byly zablokované brzdy
Zdroj: ABC News/Youtube.com

Důležitou věcí, pokud chce lidstvo každodenně používat umělou inteligenci jako součást svého běžného života, je, aby byly správně chápány a interpretovány její rozhodnutí. Technologie jsou zatím v raných fázích svého rozvoje, a tak se všechno teprve učíme (a nutno podotknout, že pomaleji, než rychle se samoučící UI), a protože všechny činy mají nějaké důsledky, ale i důvody – a těch může být hned několik – je potřeba podobně jako u lidí vyšetřovat všechny možné varianty. 

Doporučeno
„Přestal jsem pracovat a vycházet z domu, abych si s ní pořád psal.“ Ničí AI přítelkyně generace mužů? „Přestal jsem pracovat a vycházet z domu, abych si s ní pořád psal.“ Ničí AI přítelkyně generace mužů? 12. února 2024 10:00

Vyšetřování probíhalo intenzivně dva měsíce, my o jeho průběhu informovali a slibovali jsme i další pokračování. Nyní to vypadá, že jsme se dočkali od Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě dalšího předběžného vyšetřovacího verdiktu.


Šest sekund před nárazem rozpoznávací systém chodce zachytil, ale podle posledních zjištění ho neidentifikoval jako člověka, nýbrž nejdříve jako neznámý objekt, poté jako vozidlo a následně jako kolo, a v 63kilometrové rychlosti do ženy narazil.


Bicykl žena opravdu vedla, když přecházela přes cestu a umělá inteligence měla možnost zabrzdit 1,3 sekundy před samotným střetem, ale automatický bezpečnostní systém nouzového brzděnínebyl aktivní. Bývá totiž v běžném provozu vypínán – to aby na komunikacích nedocházelo ke zmatkům a auto nebrzdilo nepředvídatelně kvůli nějakým systémovým nuancím. 

Doporučeno
Jaký vliv má rozvoj e-commerce na segment last mile delivery? Jaký vliv má rozvoj e-commerce na segment last mile delivery? 5. února 2024 11:34

Kvůli tomu ale rozpoznávací systém ani neupozornil kontrolorku, aby s automobilem před nárazem něco udělala. Jak je vidět na záběrech, snažila se ještě něco dělat, ale už bylo pozdě. Před nehodou prý nekontrolovala svůj osobní telefon, ale pracovní iPad, na kterém je rozhraní vozidla.

Bezpečnostní prvky autonomního vozidla Uberu selhaly. Ženu auto zabilo, protože byly zablokované brzdy
Zdroj: ABC News/Youtube.com

Vyšetřovatelé samozřejmě vyhodnocují i možný podíl sražené ženy na této nehodě. Silnici přecházela ve tmavém oblečení a pitva jí v krvi odhalila stopy metamfetaminu a marihuany. Podle vyšetřovací zprávy nehodě nešlo zabránit.

„Veškeré aspekty samořídícího systému fungovaly v době havárie normálně. Nevykazoval žádné chyby nebo diagnostické výkazy,“ říká NTSB ve své zprávě. Příští rok by měla být připravena finální zpráva, která všechny zjištěné okolnosti vyhodnotí.

Domů
Sdílet
Diskuse