Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
15. října 2018 21:26
Čas čtení 0:00
Vladimír Baško

Od Ecko či G-Unit až po Gucci a Louis Vuitton. Jak se během historie hip-hopu měnily nejoblíbenější značky oblečení?

MÓDA BALENCIAGA
Uložit Uložené

Které značky hýbaly světem hip-hopu kdysi, a které rapeři upřednostňují dnes?

Láska světových raperů k drahým šperkům a oblečení není žádným tajemstvím snad pro nikoho, kdo alespoň trochu sleduje své oblíbence z hudebního průmyslu na sociálních sítích nebo ve videoklipech.

Rapeři se velmi rádi chlubí luxusními kousky a chrlí do instrumentálů jedno jméno renomovaného designéra za druhým. Jak se během vývoje hip-hopu měnily oblíbené značky raperů, a které jsou aktuálně ty nejoblíbenější?

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Sports/Pop Culture/News (@deadseriousness) on

V hip-hopovém odvětví se neobměňují jen trendy, ale i preferované značky. Ve většině případů odrážejí právě aktuální módní scénu, neboť právě hip-hop jako forma umění znamená hlavní hybnou sílu jejího vývinu.

Designéři stále častěji obsazují zvučná jména z branže jako modely do svých kolekcí nebo na přehlídková mola, a stejně často právě nejvyhledávanější interpreti jednotlivé trendy zavádějí.

Kid Cudi jako model pro Louis Vuitton

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Louis Vuitton Official (@louisvuitton) on

V úplných prvopočátcích byl nejoblíbenější značkou adidas, a to díky skupině Run-DMC Později hru přebralo pracovní oblečení od Carhartt nebo Timberlandu. Jelikož hip-hop se stal hlasem pouliční kultury, do popředí se dostaly samozřejmě i streetwearové značky.

Těmi nejoblíbenějšími byly tehdy Karl Kani, Fubu, Pelle Pelle nebo značka kloboučků Kangol. Už v té době vznikají také streetwearoví giganti Supreme a A Bathing Ape, které však byly blízké jen velmi úzkému publiku.

Notorious B.I.G. v ikonické bundě od A Bathing Ape

Od Ecko či G-Unit až po Gucci a Louis Vuitton. Jak se během historie hip-hopu měnily nejoblíbenější značky oblečení?
Zdroj: Charley Gallay / Getty Images

2Pac v teplákové soupravě od Karl Kani

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by @meccapolis on

Fenomén luxusního oblečení zavedla do hip-hopu harlemská legenda Dapper Dan. Ten využíval monogramy značek jako Louis Vuitton, Gucci nebo MCM, avšak tvořil z nich kousky, které jsi jinde nemohl získat. Samozřejmě, takové oblečení si mohli dovolit jedině úspěšní rapeři, basketbaloví hráči nebo drogoví dealeři.

Raper Big Daddy Kane na konci osmdesátých let

v kabátu od Dapper Dan s monogramem MCM

 

A post shared by @meccapolis on

 

A post shared by @meccapolis on

Později se zejména pro své okázalé doplňky stala znakem blahobytu úspěšných raperů značka Versace. Událo se to ještě během života legendárního designéra Gianniho Versaceho, kdy si jeho kousky oblíbila i tehdejší nejvíce skloňovaná jména – 2Pac a The Notorious B.I.G.

Versace se od té doby s menším kolísáním sice drží mezi nejoblíbenějšími značkami v hip-hopové kultuře, aktuálně však značku vystřídaly jiné historické módní domy jako například Louis Vuitton nebo Gucci. Ale k tomu se ještě dostaneme.

Gucci Mane během své zlaté éry v all 'sace everything

 

A post shared by Gucci Mane (@laflare.1017) on

Opomenout nesmíme ani zajímavý fenomén – vlastní oděvní značky hip-hopových interpretů. V tomto případě však nemluvíme o merchandise, který doprovází hudebníky už od nepaměti, ale o regulárních značkách oblečení.

Mezi prvními byli Wu-Wear od Wu-Tang Clan, Enyce a Sean John od Diddyho a Rocawear od Roc-A-Fella Records, konkrétně od producenta Dame Dash a rappera Jay-Zho.

Raekwon a Ol' Dirty Bastard z Wu-Tang Clanu v kouscích od Wu-Wear

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Rap Gen (@therapgeneration) on

Tyto značky se okamžitě staly stejnokrojem pro každého správného hip-hopera. Trend pokračoval i v následujících letech, kdy zakládá svou značku oblečení skupina G-Unit v čele s největší hvězdou své doby – 50 Centem. V roce 2005 založil Pharrell Williams s Nigem, zakladatelem A Bathing Ape, kultovní značky Billionaire Boys Club a Ice Cream.

Členové G-Unit a jejich ikonické tenisky, které svého času způsobovali šílenství

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by 90s 00s nstlgia (@throwuback) on

Překleneme se už ale o několik let dopředu, do ne až tak daleké minulosti. Jak jsme totiž načrtli už v úvodu, z hip-hopu se jen nedávno stal nejvlivnější hudební žánr a to s sebou přineslo i obrovskou influenci na světovou módu.

Během své kariéry relativně brzy stihl získat titul trendsetter, nabýt konexe s nejrenomovanějšími módními designéry, a zavést tak několik nejoblíbenějších značek jako ve své době kontroverzní hudebník Kanye West.

Už na začátku své rapové kariéry se nechal oslovovat Louis Vuitton Don, spolu s Pharrellem a Lil Waynem dopomohli k velkolepému rozmachu A Bathing Ape, a kromě toho zpopularizoval také značky jako Ralph Lauren nebo LRG. Big problems však začaly ještě o několik let později, kdy započali Yeezy Seasons.

Pharrell Williams v uniformě od A Bathing Ape

 

A post shared by I Got The Vision (@visionmcfly) on

V roce 2011 vyráží Kanye West na tour s Jay-Zm k jejich společnému albu Watch the Throne. Jeho přátelství s Riccardem Tiscim, tehdejším kreativním ředitelem designérské značky Givenchy, se přetavilo do takové podoby, že se jim postaral o kostýmy a z Givenchy se stala nejvyhledávanější značka té doby.

Ještě v říjnu toho roku vydává A$AP Rocky svůj dnes již legendární debutový mixtape Live. Love. ASAP. Tento moment je také velmi důležitým milníkem, protože přinesl nový proud, nepříliš rozšířený zvuk a zcela odlišnou módu, která doprovázela Rockyho unikátní vizáž. Ta inspiruje zbytek A$AP Mobu.

Harlemští rideři se hravě orientují v designérských značkách pro širší veřejnosti ne až tak známých, jmenovitě zejména Raf Simons nebo Rick Owens, které se v následujících letech staly uniformou pro všechny osobnosti z hip-hopové branže.

Dále mají rádi bláznivé modely od Jeremyho Scotta nebo Maison Margiela, a během své kariéry stihli proslavit množství streetwearových značek jako Black Scale, Hood By Air nebo Pyrex, které však jak přišly tak i odešly... Ostatní interpreti se okamžitě začali inspirovat a vzniká obrovská módní hip -hopová scéna.

Kapitolou samou o sobě jsou trapoví interpreti, kterým stačí tlustá cenovka a okázalý design. Preferují lesklé materiály, obrovská viditelné loga či monogramy, a jejich outfity jsou ve většině případů žalostné. To je však činí zapamatovatelnými a člověk si jich okamžitě všimne. A o to v zábavním nebo tedy v hudebním průmyslu častokrát skutečně jde. Typickým příkladem takových raperů jsou například Chief Keef, Rich the Kid nebo trio Migos.

Rich The Kid v luxusních kouscích, které vypadají jako z tržnice

 

A post shared by Jvred (@jvyneta) on

To bylo k rychlému přiblížení vývoje hip-hopového stylu všechno, pomalu se dostáváme k představení deseti nejoblíbenějších značek světových raperů, které zdobí jejich šatníky v roce 2018. Jak jsme již nastínili předtím, značky jako Raf Simons, Rick Owens, Balmain nebo i Versace aktuálně nepřevládají nad ostatními, což se ještě před několika lety rozhodně nedalo říct. Pojďme se už ale podívat na ty, které je nahradily.

Balenciaga

Od zasedání Demna Gvasalia na post kreativního ředitele Balenciagy na konci roku 2015 se ze značky stala absolutní nutnost v šatníku úspěšných raperů. Po vzoru jeho vlastní značky Vêtements začal své netradiční vize uplatňovat i u francouzského historického módního domu a přesně to bylo spouštěčem nesmírné pozornosti ze strany bohatých zákazníků.

 

A post shared by flame (@travisscott) on

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by QuavoHuncho (@quavohuncho) on


Gucci

Po oživení zašlé značky mladou krví Alessandra Micheleho se z Gucci opět stala svatyně pro luxus. Raketovým tempem stihla překonat dlouholeté snahy kolegů a zavést několik výrazných trendů, z nichž čerpá dodnes. Hip-hopový svět přijal znovuzrození historické značky všemi deseti a neexistuje snad relevantní interpret, který by nevlastnil hned několik kousků.

 

A post shared by @asaprockydotcom on

 

A post shared by Gucci Mane (@laflare1017) on


 Louis Vuitton

Od velkolepé spolupráce se Supreme se o Louis Vuitton začalo psát ve velkém. V březnu tohoto roku usedl na post kreativního ředitele již zmíněný Virgil Abloh a s představením jeho první kolekce patří opět mezi nejvyhledávanější značky na světě.

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by UpscaleHype (@upscalehype) on

 

A post shared by UpscaleHype (@upscalehype) on

 

A post shared by sincerely tokyo (@madeintyo) on


Calvin Klein

V roce 2016 se kreativním ředitelem ikonické americké značky Calvin Klein stal legendární designér Raf Simons, který má mezi hip-hopovými umělci své jméno. Módní veřejnost byla u vytržení a po představení prvních kousků v minulém roce se z Calvin Klein opět stala must-have záležitost.

 

A post shared by OFFSET (@offsetyrn) on

 

A post shared by CALVIN KLEIN (@calvinklein) on

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by @asaprockydotcom on


Nike

Zde bychom se měli trochu zastavit. Určitě sis všiml, že jsme dosud ani jednou nezmínili nejoblíbenější značku obuvi drtivé většiny raperů, kterou je Nike. Americký sportovní gigant je neodmyslitelnou součástí hip-hopové kultury již od jejích prvopočátků. Největší oblibu si však vysloužila divize Air Jordan ve spolupráci s legendárním basketbalistou Michaelem Jordanem.

 

A post shared by flame (@travisscott) on

Během boomu s teniskami od Yeezy hip-hopoví interpreti sahali raději po nich, avšak to značku Nike nastartovalo k netradičním spolupracím s Travi$em Scottem a s Virgilem Ablohom, vlastně s jeho značkou Off White, která rovněž sama o sobě patří mezi velmi oblíbené. Nike je díky nim aktuálně opět na vrcholu, protože tyto kolekce znamenají pro veřejnost něco podobného jako zmíněný boom s Yeezy před několika lety.

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by 14‍ (@trippieredd) on

 

A post shared by @asaprockydotcom on


Palm Angels

Mladou značku Palm Angels založil art director luxusní značky Moncler Francesco Ragazzi a s pomocí slavných přátel z ní dokázal vybudovat kult. Podařilo se mu definovat teplákové soupravy do vysoké módy, spolupracuje s řadou prominentních hip-hopových umělců a nebojí se pestrých barev a jejich kombinací.

Od Ecko či G-Unit až po Gucci a Louis Vuitton. Jak se během historie hip-hopu měnily nejoblíbenější značky oblečení?
Zdroj: Palm Angels
 

A post shared by G-Eazy (@g_eazy) on


Valentino

Italská značka Valentino letos rovněž zapojila do reklamy světoznámé rapery. A$AP Ferg a Nas se stali tváří značky a několik interpretů si toho povšimlo. V blízké budoucnosti tedy můžeme očekávat větší zájem ze strany nejrůznějších hip-hopových umělců.

 

A post shared by UpscaleHype (@upscalehype) on

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Gucci Mane (@laflare1017) on


Prada

Další z historických designérských značek pocházejících z Itálie je Prada. V tomto roce se o ní opět mluví zejména díky bláznivým teniskám s unikátním designem a novému brandingovému oblečení. Rapery zkrátka fascinují netradiční a luxusní produkty.

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Pusha T (@kingpush) on

 

A post shared by AWGE・VLONE (@mrsawge) on

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by @asaprockyinfo on


Von Dutch 

Značka Von Dutch nese svůj název po americkém umělci a designérovi aut a zbraní Kennym „Von Dutch“ Howardovi. Na počátku třetího tisíciletí značku zpopularizovala celá řada celebrit, a letos zažívá svůj návrat díky raperům jako Travis Scott, Lil Uzi Vert nebo Lil Skies.

 

A post shared by flame (@travisscott) on


Goyard

Goyard je francouzská značka zavazadel s více než 150letou tradicí. Na hodnotě jednotlivých kousků, které však i bez toho dosahují astronomických cen, přidává fakt, že je lze koupit pouze v kamenných prodejnách. Těch je na světě jen několik a pro uchování lukrativity se neprodávají online.

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Saint Laurent Don (@21savage) on

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Playboi Carti Fan Page (@vlonecarti) on

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by OFFSET (@offsetyrn) on


Dior

V březnu tohoto roku usedl na post kreativního ředitele historické značky Dior legendární designér Kim Jones. O Dioru se opět začalo mluvit ve velkém a po představení jeho první kolekce, ve které oživil několik ikonických kousků, si značku opět zamilovali téměř všichni. Rapeři rovněž.

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by @richthekid on

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Dior Official (@dior) on

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by ❕GUNNA❕ (@gunna) on


Vlone 

Vlone je značka oblečení, kterou spravují členové A$AP Mobu. Její nejvýraznější tváří je tedy A$AP Rocky, avšak drtivá většina slavných raperů tento kult následuje a podporuje. Svou kolekci vloni představil i na pařížském Fashion Weeku, takže toto není sranda, pozor.

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by AWGE・VLONE (@mrsawge) on

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by HD eL pAtRon BiG 1⃣7⃣ (@hoodrich_pablojuan) on

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by HipHopSupply (@hiphopsupply1) on

Kromě těchto převážně luxusních designérských značek si světoví rapeři stále užívají ruský fenomén Gosha Rubchinskiy nebo populární americkou streetwearovou značku Supreme. Pomalu se mezi nejoblíbenější dostává i designérský módní dům Fendi.

Domů
Sdílet
Diskuse