Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
12. října 2018 13:19
Čas čtení 0:00
Martin Mičuda

Už i Mercedes-AMG ohlásil konec dvanáctiválců. Proč milované V12 pomalu vymírají?

TECH
Uložit Uložené

Po Audi a BMW se s dvanáctiválcem začíná loučit i Mercedes-Benz.

Problematika efektivnosti a ekologičnosti konvenčních motorů zašla až do takové roviny, že benzinové jednotky dostávají DPF filtry (GPF filtry), naftovým automobilům se začíná udělovat zákaz vstupu do měst, v mainstreamových třídách šestiválce prakticky vymírají, zatímco zákazníkům se předhazují všelijaké hybridní či elektrické alternativy.

Poslední měsíce nastal v portfoliích automobilových výrobců opravdu velký průvan. Důvodem je nová metodika měření spotřeby WLTP, tedy World Harmonized Light Vehicles Test Procedure, která nahrazuje starou normu NEDC (New European Driving Cycle). Podstata změny samozřejmě tkví ve snaze o udávání reálné, a ne „laboratorní” spotřeby. S tím však přicházejí problémy.

Už i Mercedes-AMG ohlásil konec dvanáctiválců. Proč milované V12 pomalu vymírají?
Zdroj: media.daimler.com

WLTP přináší nejen náročnější testování, ale zároveň je nutné všechna aktuální vozidla nově otestovat, což způsobuje vrásky pro automobilky. Výsledek je tedy takový, že jelikož značky prostě nestíhají celoplošně upravovat vozidla, aby prošla novou metodikou měření, některé modely jednoduše z nabídky raději (krátkodobě) vyřadí. Vzpomeňme tak například na Audi SQ7, BMW M550, M3 či množství dosud nabízených motorických verzí klasických aut. U značky Porsche dokonce nebylo možné několik týdnů objednat žádný nový model.

Kromě toho, údajem o spotřebě a hodnotách CO2 musí disponovat každá verze, nejen samotný model. Laicky řečeno, znamená to, že vrcholné verze se silnými a „málo ekologickými” motory se jednoduše v portfoliu už mezi těmi slabými, čili úspornými, neztratí a za jejich přítomnost bude automobilka pykat. Zde se dostáváme ke kameni úrazu velkoobjemových motorů, jejichž přítomnost už prostě není akceptovatelná.

Už i Mercedes-AMG ohlásil konec dvanáctiválců. Proč milované V12 pomalu vymírají?
Zdroj: www.press.bmwgroup.com

Díky tomu jsme se v průběhu tohoto roku dozvěděli několik smutných zpráv. Bylo to právě BMW, které mezi prvními ohlásilo, že z evropského trhu stahuje dvanáctiválcový model M760Li, i když v té době se říkalo, že tomu bude jen na určitou dobu.

Bohužel, opak je pravdou a kromě toho, že vrcholnou verzi sedmičky již u nás nekoupíte, přišel další sled nelichotivých zpráv. I když BMW zprvu mluvilo o tom, že nová řada 8 či SUV X7 uvidíme v top verzi s V12, dnes už je jasné, že se tak nestane. Odstupem času to potvrdilo i samotné vedení BMW, které prostě prohlásilo, že V12 v Evropě skončily.

Už i Mercedes-AMG ohlásil konec dvanáctiválců. Proč milované V12 pomalu vymírají?
Zdroj: www.press.bmwgroup.com

V krátkém závěsu na to vyrukovalo s obdobnou zprávou konkurenční Audi. V březnu svět obletěla zpráva, že nová A8 je posledním modelem od Audi, který bude pod kapotou skrývat agregát W12. Ba co víc, otevřeně se mluví o tom, že dvanáctiválec zmizí z nabídky již v rámci faceliftu, otázkou však je, zda 6litrový motor v nové vlajkové lodi vůbec uvidíme. I když německá automobilka agregát představila, dosud nebyl homologovaný, čili ho ještě ani není možné koupit.

V Ingolstadtu však zašli ještě dále a otevřeně prohlásili, že už nepočítají ani s 3. generací R8, jinými slovy, Audi v sklonku několika let vyřadí z nabídky i model V10. V tomto okamžiku asi každého napadne koncernová hierarchie, neboť Huracán se z portfolia vytratit nechystá. Pokuty za překročení emisí tak automobilky nutí škrtat a v rámci koncernu to platí především pro ty nejnižší značky, kde „ztráty” jdou nejméně cítit. Lamborghini si totiž za stejnou techniku ​​dokáže říct víc, čili jeho zákazníci si za přítomnost V10 zaplatí.

Už i Mercedes-AMG ohlásil konec dvanáctiválců. Proč milované V12 pomalu vymírají?
Zdroj: https://www.audi-mediacenter.com/en/search?query=W12&type=image&utf8=✓

Několik měsíců se zdálo, že Mercedes-Benz tomuto trendu dokáže nadále vzdorovat, ukázalo se však, že ti, kteří v to věřili, byli naivní. Na autosalonu v Paříži totiž šéf Mercedes-AMG Tobias Moers přiznal, že s odchodem současné generace třídy S odejde do důchodu i dvakrát přeplňovaná 6litrová pýcha. V12 měly v portfoliu značky s hvězdou ve znaku své čestné místo, ne nadarmo šlo svého času o automobilku s nejširším dvanáctiválcovým portfoliem na světě – S 600, S 650, S 65, S 65 kupé, S 65 kabriolet, SL 65 či G 65.

Poslední dvě jmenované verze se z nabídky vytratily už dříve (SL 65 vypadlo, nové G s V12 už nepřišlo), posledním mohykánem je tedy třída S ve verzi sedan, kupé, kabrio či Maybach. Tobias Moers říká, že náhradou za dvanáctiválce budou motory V8 v kombinaci s elektromotory. Jak sám uvedl, půjde o velmi účinné spojení, přičemž V8 budou moci setrvat v nabídce déle, než bychom si mysleli. S největší pravděpodobností tuto hybridní kombinaci bude zastřešovat (staronové) označení 73 AMG.

Už i Mercedes-AMG ohlásil konec dvanáctiválců. Proč milované V12 pomalu vymírají?
Zdroj: media.daimler.com

Možná se ptáte, jak je možné, že takové Bentley či dokonce Rolls-Royce obdobně velké motory (v brzké době) nevyloučí. Zdá se, že v budoucnu bude platit pravidlo, kdy velkoobjemovými motory budou disponovat pouze modely či značky, které si to mohou dovolit.

Dvanáctiválcové či desetiválcové jednotky jsou v tradičních německých značkách spíše okrajovou záležitostí (nestojí na nich majoritní prodeje), i když zejména ty z Mnichova a Stuttgartu se poslední léta těší velké oblibě. Z hlediska tržního podílu v rámci nabízených motorů jsou však jen smítkem.

Mezi ultra-luxusními automobilkami (Rolls-Royce, Ferrari, Lamborghini) však zákazníci přítomnost takových motorů s přehledem zaplatí, čímž značce pokryjí ztráty, které vyplynou z postihů za prodej „neekologických”, respektive málo ekologických motorů.

Už i Mercedes-AMG ohlásil konec dvanáctiválců. Proč milované V12 pomalu vymírají?
Zdroj: www.press.rolls-roycemotorcars.com

Ještě předtím, než začnete zmíněné automobilky odsuzovat, je třeba si uvědomit, že v dnešní, emisními normami přeplněné době, mají automobilky svázané ruce. Jednotlivé kroky jsou jen odpovědí na kroky z Bruselu, kterým se musí značky podřizovat a hledat cestičky, jak uspět.

Evropský parlament dokonce 3. října odsouhlasil návrh, podle kterého budou muset nové automobily vypouštět od roku 2030 až o 35 % méně emisí oxidu uhličitého, než to bude dovolovat norma platná od roku 2021. Automobilky se pokusily odvolat, avšak neúspěšně. Otázkou je, zda se takové čistky konají na správném místě a zároveň i to, zda elektromobilita je tou správnou cestou, ne jen politickou lobby.

Domů
Sdílet
Diskuse